پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روند سوسیالیستی کومه له: دود آتش برافروخته ارتش فاشیست ترکیه در روژآوا را به چشم خودشان کنیم

بدنبال حمله وسیع هوائی و توپ‌خانه ارتش ترکیه به شمال سوریه روژآوا در روز چهارشنبه نهم اکتبر دوهزار و نوزده، نیروی پیاده نظام نیز وارد عمل گشته و وارد خاک سوریه شدند. بنا به گزارش رسانەها قبل از حمله ارتش ترکیه و در جریان حمله، دەها هزار شهروند مناطق مرزی، خانه وکاشانه خود را رها ساختە و آواره شدەاند. مذاکرات هفتەها و ماەهای گذشته اردوغان و ترامپ، نتیجەاش توافقات آشکار و پنهان در مورد کُردهای سوریه و خیانت آمریکا به ملت کُرد بود. دولت آمریکا بار دیگر ملت کُرد را قربانی منافع خود و دست یکی از ارتش‌های درنده منطقه را برای سرکوب مجدد ملت کُرد باز گذاشت.

دولت ترکیه هیچگاه دشمنی‌اش را با ملت کُرد پنهان نکرده و بقول معروف برای نابودی جنبش حق‌طلبانه این ملت شمشیر را از رو بستە است. هراس و نگرانی دولت ترکیه از کُردها به آن میزان بالا است، که هر دست‌آورد “حتی کوچک” این مردم را در هر گوشه کُردستان به تهدیدی علیه خود می‌پندارد.

از تلاش برای بهم زدن آرامش در کُردستان عراق از طریق برنامەهای مخفیانه امنیتی و ایجاد تفرقه و ناامنی در مناطق کُردنشین گرفته تا کمک و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی به داعش برای قتل عام کُردها در سوریه، نمونەهایی از دشمنی این رژیم فاشیستی با ملت کُرد است.

در پی ناکامی‌های اقتصادی دولت اردوغان، همچنین بی نتیجه ماندن اقدامات جاسوسی و نظامی دوره قبلی در مقابله با روژآوا و نهایتا برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش نیاز به جنگ بیش از پیش برای دولت و ارتش ترکیه ضروری می‌نمود.

تاریخ مبارزات کُردها برای حق تعیین سرنوشت‌شان و رهائی از دست ظلم و ستم دولت‌‌های مرکزی (ترکیه، عراق، ایران، سوریه) بکرات ثابت کرده، آنجائی که ملت به اتکای نیروی خود و اتحاد یکپارچگی‌اش به کارزار دشمن رفته موفق و پیروز بوده است. بر خلاف آن هرگاه مبارزاتش را با اتکا کردن به دولت‌‌ای منطقه و یا به دول‌های غربی و شرقی، گره زدەاند، مورد سوء استفاده قرار گرفته و بازنده نهائی بوده است.

دولت آمریکا در دورەهای متفاوت با رئیس جمهورهای مختلف در سیاهه خیانت به کُردها در سطر قرار دارد. این خیانت آشکار آمریکا به کُردهای روژآوا بار دیگر ثابت نمود ملت کُرد این بار نیز همانند موارد گذشته مورد سوء استفاده ابزاری قرار گرفته است. برکسی پوشیده نیست شکست داعش بدون نبرد و جانفشانی کُردها و بخصوص نیروهای مسلح مردمی در سوریه غیر ممکن بود. اینک پس از شکست داعش و رفع نگرانی اروپا و آمریکا براحتی دست دولت فاشیست ترکیه که به خون ملت کُرد تشنه است را باز گذاشته تا با آتش جنگی  دیگر از مردم بی دفاع قربانی بگیرد.

سیاست دولت‌های امریکا و روسیه و همچنین کشورهای اروپای در خاورمیانه، بر پایه دفاع و ساخت و ساز با دولت‌های دیکتاتور منطقه استوار بوده است. برای پیشبرد این سیاست عامدأ و به کرات چشم بر کشتار و قتل‌عام مردم بی گناه توسط دولت‌های منطقه بستەاند.

آمریکا بعد از جنگ خلیج و بیرون راندن ارتش صدام از کویت، دست صدام و ارتش جنایت‌کارش را برای سرکوب ملت کُرد و عرب باز گذاشت. بر اثر جنگهای نیابتی آمریکا و روسیه از یکطرف و اروپا از طرف دیگر، خاورمیانه به میدان جنگ بزرگی تبدیل شده که دورنمای برای پایان آن نیست.

کُردها در هر زمان و مکانی که توانستەاند حکومتی مستقل تشکیل دهند، بنا به خصلت جنبش و مبارزات‌شان تلاش کردەاند، جامعەایی سکولار، دمکرات، أمن و در حد امکان برابر بوجود آورند. این جوامع همچون خاری در چشمان دولت‌های دیکتاتور منطقه بودە است.

در کنار عوامل دیگر، قصد دولت ترکیه از حمله اخیرش به روژآوا  نابود کردن دولت دمکراتیک کُردها و همچنین با جایگزین کردن عرب‌‌ها در منا‌طق کُرد نشین پاکسازی قومی است. 

ملت کُرد قربانی سیاست‌های دول غربی و حکومت‌های مستبد منطقه است.حکومت‌هایی که تحت لوای تمامیت ارضی، هرزگاهی با لشکرکشی به یکی از چهار پارچه کُردستان جان و مال این ملت را میگیرند.

تاریخ برای چندمین بار نشان داد، مردم کُردستان نباید به غیر از نیروی اتحاد و یکپارچگی خود به هیچ نیروی خارجی اعم از منطقەای و غیر منطقەای اتکا کنند. بار دیگر ملت کُرد و بطور اخص کُرد روژآوا در مقابل آزمونی دیگر قرار گرفتەاند. همانطور که با اتحاد و یکپارچگی درندەترین نیروی نظامی “داعش” را به زانو درآوردند، می‌توانند پوزه ارتش فاشیست ترکیه را نیز به خاک بمالند.

بیاید با اتحاد و یکپارچگی دود آتش به پا گشته توسط اروغان و ارتش جنایت‌کارش را به چشمشان کنیم.  

زنده باد آزادی

روند سوسیالیستی کومەله

١١.١٠،٢٠١٩  

https://akhbar-rooz.com/?p=7784 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x