جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رویایی برای زنان در اروپا! – برگردان: لاله حسین پور

کم کم صحبت هایی دهان به دهان گشت که گویا دختر جوانی مشغول جمع آوری تمامی برخوردهای سکسیستی در پارلمان اروپا است. ژن پونته در دفترچه اش نوشت: "درواقع تفاوت چندانی میان پارلمان اروپا و هالیوود وجود ندارد". یک بار یک همکار مرد به او گفت، انگار شوخی حا لیت نیست ژن!

از سال ۱۹۹۰ گروهی به نام “لابی زنان اروپایی” ( EWL ) با شرکت تنها ۱۲ تشکل زنان در اتحادیه اروپا تشکیل شد. اکنون اما، بیشتر از ۲۰۰۰ تشکل زنان از کلیه کشورهای اتحادیه، عضو این گروه هستند. ریاست این گروه بر عهده “جوآنا مای کوک” گذاشته شده است. او امیدوار است تا این گروه، زنان را در اروپا بیدار و آگاه به حقوق خود کند.

خانم مای کوک می گوید: وظیفه “لابی زنان اروپایی” قوی کردن صدای زنان و هم کاری و هم یاری آنان در سراسر اروپاست. ما تمام تلاش مان را برای تصویب قوانینی به  کار  می بریم تا  سیاست حاکم بر اتحادیه و معادله قدرت در آن را به نفع زنان تغییر دهیم.

درحال حاضر اکثر کشورهای اروپایی در بحرانی چند جانبه بسر می برند. پوپولیست های راست افراطی با سوء استفاده از شرایط موجود، یا در قدرت شریک شده اند و یا به اکثریتی قابل توجه می رسند. این ها با سیاست های ضد زن، ضد مهاجر، ضد محیط زیست و با روحیه نژاد پرستانه، بسیاری از مردم ناآگاه را نیز به سوی خود جلب و جذب می کنند. آن ها هویت خود را با مخالفت خوانی در برابر: برابری جنسیتی، حق سقط جنین، هم جنس خواهی و حقوق پناهندگی ….. اعلام می کنند. چنین گرایشی را می توان در تمام کشورهای قاره اروپا مشاهده کرد.

 پوپولیست های در قدرت تلاش می کنند تا تعلیم و تربیت سکسوآل را از دروس مدارس حذف کنند، به حق زنان بر بدن خود حمله کرده و خواهان ممنوعیت فروش وسایل پیش گیری از بارداری می شوند. در همین رابطه خانواده سنتی را با نقش های کلیشه ای جنسیت ها تبلیغ و ترویج کرده وبا اصرار بر نقش مادری زنان و کارِ خانه، حمایت از فرزندآوری هرچه بیشتر را در دستور کار خود قرار داده اند. در عوض بودجه تشکل های زنان را حذف کرده و تلاش در تضعیف نقش زنان در امر سیاست ورزی دارند.  تمام این ها نشانه های بارزی از یک استراتژی هدف مند علیه شرکت اجتماعی زنان در جهان و ابقای حاکمیت همه جانبه یک جامعه مردسالاراست.

“لابی زنان اروپایی” قصد برخوردی آگاهانه با این استراتژی دارد. از طرفی با تمام قوا در مقابل چنین جهان بینی ای می ایستد. اما از طرف دیگر انرژی خود را صرف مقابله با راست گرایان افراطی نمی کند، بلکه  مسیر پیش روی را صاف و هموار کرده و سرعت خود را در رسیدن به استراتژی اش  تشدید می کند.

یادداشت ها ژَن پونته  Jeanne ponté

زمانی که ژن شروع به جمع آوری برخوردهای سکسیستی در پارلمان اروپا، جایی که شغل جدید خود را در سال ۲۰۱۴ به دست آورده بود، در یک دفترچه کرد، تنها بود. اکنون اما، او همراه با تیم خود مبارزه ای جدی با نگرش سکسیستی در پارلمان اروپا را به پیش می برد.

او می نویسد: تازه چند روز بود که به پارلمان رفت و آمد می کردم و می دانستم تنها ۲۷۳ نماینده زن در میان ۷۵۱ نماینده در پارلمان حضور دارند و در اقلیت بوده و در نتیجه در موضع ضعف قرار دارند.

ژن، هم زن بود و هم جوان و به طور مضاعف احساس آسیب پذیری می کرد. در اولین روزهای شروع کارش، هنگامی که به جلسه ای فرا خوانده شد، متوجه نگاه های جسورانه مردی مسن قرار گرفت و تلاش کرد تا خود را از معرض دید او مخفی کند. در پایان، زمانی که از جلسه بیرون می رفت، مرد مزبور راه را بر او بست و دستش را دور کمر او نهاده  و گفت، تو را برای اولین بار در این جا می بینم و از او خواست تا به یک نوشیدنی مهمانش کند. ژن دست او را کنار زده و بدون دادن پاسخ به راه خود ادامه داد. در آن لحظه احساس کرد چقدر ضعیف و کوچک شده است و از همان لحظه تصمیم می گیرد تمامی اتفاقات این چنینی را که برایش پیش می آید در یک دفترچه یادداشت کند. در واقع این کار یک تصمیم شخصی بود و در آن لحظه قصد علنی کردن این یادداشت ها را نداشت.

اما کم کم صحبت هایی در پارلمان دهان به دهان گشت که گویا دختر جوانی مشغول جمع آوری تمامی برخوردهای سکسیستی در پارلمان اروپا است.  ژن پونته در دفترچه اش نوشت: “درواقع تفاوت چندانی میان پارلمان اروپا و هالیوود وجود ندارد”. یک بار یک همکار مرد به او گفت، انگار شوخی حا لیت نیست ژن!

بالاخره  روزی در سال ۲۰۱۷، رئیس ژن در یک مصاحبه، به دفترچه او و یادداشت هایش اشاره کرد. از آن پس تلفن ها و پیام های متعدد حمایتی از ژن آغاز گردید.  در طی سه سال که از شروع کاراو می گذشت، توانست ۸۰ مورد مشخص از برخوردهای سکسیستی، چه فیزیکی و چه گفتاری در پارلمان جمع آوری کند.  برخوردهای تهوع آوری که حکایت از سرخوردگی، ناتوانی و بی دفاعی زنان در محیط کار و جمع های مردانه داشت. موارد زیادی از این یادداشت ها  به پیشنهاد داشتن سکس در ازای به دست آوردن شغل مربوط می شد.

اکنون هر فردی می تواند یادداشت های ژن را درهشتک ” metooep.com ” که با فعالیت او و بسیاری از هم کاران و هم راهانش ایجاد شده است، بخواند.

ژن تصمیم گرفت نام ها را افشا نکند، چرا که تمرکز اصلی می بایست بر روی سیستم سکسیستی موجود قرار گیرد تا اصل قضیه  تنها با جا به جا کردن افراد سرهم بندی نشود، چرا که توجه اصلی می بایست بر خشونت ساختاری علیه زنان در محیط کار و سیاست متمرکز شود. هرچند شکایت های مشخصی به طور فردی و شخصی انجام گرفته که پروسه دادگاهی خود را می گذراند.

یک هفته بعد از علنی شدن دفترچه ژن، طرحی با مضمون “مبارزه با آزار و اذیت جنسیتی” در تاریخ اکتبر ۲۰۱۷ به تصویب پارلمان رسید. با این هدف که موارد این چنینی به طور مشخص و قانونی برخورد شود. اما یک سال و نیم بعد از آن، هنوز هیچ کدام از موارد مطروحه در طرح مزبور به مرحله اجراء نرسیده و با دلایل گوناگون از جانب رئیس پارلمان و معاونش بلوکه شده است.

سخن پایانی این است: رفتار سکسیستی و آزار و اذیت و مزاحمت های جنسیتی در پارلمان اروپا بیداد می کند!

منبع: هفته نامه آلمانی “اما” شماره ۳۴۴

https://akhbar-rooz.com/?p=22176 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x