پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زندان تهران بزرگ؛ بحران کرونا و محرومیت صدها زندانی از دسترسی به آب آشامیدنی

از شب گذشته آب تیپ ۵ زندان تهران بزرگ قطع شده و صدها زندانی در این زندان از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند. از سوی دیگر ۵۲ زندانی در تیپ ۱ زندان تهران بزرگ به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین یک زندانی در سالن چهار تیپ ۵ این زندان با علایم مشابه کرونا خون استفراغ می‌کند. بازگشت زندانیان از مرخصی بدون طی کردن ایام قرنطینه از جمله مهمترین دلایل شیوع بیماری کرونا در زندان‌های کشور ازجمله زندان تهران بزرگ است.

به گزاش خبرگزاری هرانا، قطعی آب گرم در سالن ۱ اندرزگاه ۲ تیپ ۵ زندان تهران بزرگ از نزدیک به دو هفته پیش تاکنون موجب ایجاد مشکلاتی در برقراری نظافت سالن شد. همچنین از ساعت ۱۱ شب گذشته آب تیپ ۵ زندان تهران بزرگ قطع شده و زندانیان این تیپ از دسترسی به آب آشامیدنی محروم شده‌اند؛ آب اضطراری این سالن نیز صبح روز جمعه ۳۰ خردادماه به اتمام رسید و مسئولان زندان به منظور جلوگیری از اعتراض زندانیان اقدام به قفل کردن درهای سالن‌های این تیپ کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به خانواده یکی از زندانیان محبوس در این زندان به هرانا توضیح داد: “در ابتدا قطعی آب گرم خصوصا برای افرادی که مسن‌تر هستند مشکل‌ساز شده و به دلیل استحمام با همین آب سرماخورده و یا سینه پهلو کرده‌اند. از طرف دیگر اکنون در تیپ ۵ آب آشامیدنی هم تمام شده و وضعیت برای زندانیان بسیار بدتر از قبل شده است”.

پیش از این نیز وضعیت آب در این زندان چندان مساعد نبود. آب زندان برای حمام روزانه گاه ۱۷ تا ۱۸ ساعت قطع است. بنا به تجربه سال‌های گذشته به مرور و با گرم‌تر شدن هوا این قطعی آب نیز شدیدتر خواهد شد. طی هفته‌ای اخیر دو شیر آب اضطراری برای دستشویی تعبیه شده است. حمام‌ها تنها ۴ تا ۶ ساعت در روز قابل استفاده هستند به نحوی که بسیاری از زندانیان بین ۲ تا ۵ ماه امکان استفاده از حمام را ندارند. زندانیان تنها از ساعت ۱۲ شب به بعد امکان استفاده از آب گرم را دارند. به دلیل مشکلات موجود میان مسئولین زندان و شهرداری منطقه شهریار، فشار آب کافی برای این زندان و امکان تامین آب گرم وجود ندارد. از اوایل هفته گذشته تاکنون نیز با گرم‌تر شدن هوا بعضی روزهای تنها حدود ۲ ساعت آب زندان وصل است و اکثر ساعت‌ها آب به کلی قطع می‌شود.

از سوی دیگر شمار زندانیان مبتلا به کرونا در زندان تهران بزرگ رو به افزایش است. ۵۲ زندانی در تیپ ۱ زندان تهران بزرگ به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین یک زندانی در سالن چهار تیپ ۵ این زندان نیز با علایم مشابه کرونا خون استفراغ می‌کند.

تراکم بالای جمعیت در این زندان موجب شیوع بیماری‌های واگیردار همچون کرونا شده است.

بازگشت زندانیان از مرخصی بدون طی کردن ایام قرنطینه از جمله مهمترین دلایل شیوع بیماری کرونا در زندان‌های سراسر کشور و به خصوص زندان تهران بزرگ است.

زندانیان مبتلا به بیماری‌هایی چون اچ آی وی و هپاتیت خصوصا در زمان شیوع کرونا، بدون امکانات خاصی تنها در سلولی جداگانه در بند ۱ و ۲ تیپ ۱ بسر برده و سرویس بهداشتی و حمام آنها با سایرین مشترک است. این امر می‌تواند جان این افراد را بیش از سایرین در معرض خطر قرار دهد.

https://akhbar-rooz.com/?p=37183 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x