جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زندگی و مرگ بدون صلح در دربی میلان؛ پرچمی که فوتبال برای اتحاد بر افراشت؛ مسی بر فراز تاریخ

نازک بین: دیدار دو تیم اینتر و میلان از چارچوب سری آ ایتالیا برگزار شد. دقایقی پیش از آغاز بازی، هواداران اینتر شعار “Sei uno zingaro” به معنی “تو یک کولی هستی” علیه زلاتان ابراهیموویچ سر دادند. همچنین هواداران افراطی میلان با نور عبارت “merda inter” به معنی “اینتر کثافت” را در سن سیرو پخش کرده بودند!

نیمه نخست؛ شعار طرفداران اینتر رنگ باخت و نوبت طرفداران میلان بود تا سر از پا نشناسند آن هم وقتی زلاتان یکی از متهمان این بازی، گل دوم را وارددروازه اینتری های خشمگین کرد. آ.ث میلان وقتی به رختکن رفت، زلاتان قبل از تر و خشک کردن خود هشدار داده بود پانزده دقیقه نخست نیمه دوم, مهم است. اما مثل این که کسی گوش شنوا نداشته و این همان واقعه ای تلخی بود که گوش های ناشنوا آن را از این گوش گرفتند و از آن گوش به در کردند. ابراهیموویچ پس از بازی به شبکه اسکای اسپورت گفت: توضیح اینکه چه اتفاقی افتاد که ما باختیم، سخت است. بین دو نیمه گفتیم که ۱۵ دقیقه اول نیمه دوم خیلی حساس است اما در همان ۱۵ دقیقه دو گل خوردیم. ما دست از بازی کشیدیم، اعتماد به نفس تیم از بین رفت، دیگر اینتر را تحت فشار قرار ندادیم و دیگر توپ را به خوبی بین خودمان رد و بدل نمی‌کردیم. از زمانی که اینتر گل تساوی را زد همه چیز از هم پاشید.

 زلاتان ادامه داد: فکر می‌کنم اتفاقی که افتاد تا حد زیادی به کم‌تجربگی تیم ما برمی‌گردد، چون تیمی که ۲ بر صفر جلو می‌افتد باید بداند که چطور بازی را کنترل کند نه اینکه فقط حواسش به این باشد که در پایان بازی برنده میدان را ترک کند. بازی عجیبی بود چون عملکردمان در نیمه اول تقریباً بی‌عیب و نقص بود. من از اینتر بیشتر از این‌ها انتظار داشتم. عملکرد آنها در نیمه اول اصلاً شبیه تیمی که لیاقت جایگاه دوم جدول را دارد نبود، البته آنها در نیمه دوم لیاقت‌شان را نشان دادند.

مطمئنا برای اینتر پذیرش شکست آسان‌تر بود؛ آن هم با وجود بازی ضعیف‌تر در نصف بازی، از دست دادن چند بازیکن کلیدی و عقب افتادن با اختلاف ۲ گل از تیمی که زلاتان ابراهیموویچ را در اختیار داشت. دلایل زیادی برای بالان بردن پرچم سفید صلح وجود داشت اما وقتی پس از سال‌ها برای اسکودتو مبارزه می‌کنید، دلیلی برای پا پس کشیدن در نبردی تمام عیار وجود ندارد. در واقع اینتر شخصیتی و روح مبارزه‌جویی را از خودش نشان داد که حداقل چند سال اخیر کاملا از آن بی‌بهره بود. شکست یوونتوس مقابل هلاس ورونا بهترین فرصت برای صدرنشینی اینتر به وجود آورد اما عملا تا دقیقه ۵۰ دربی میلان، لاتزیو برنده معادلات صدرنشینی نام داشت چون اینتر باخته بود و لاتزیو با اختلاف یک امتیاز نسبت به یووه در رده دوم قرار داشت. قطعا داد و فریادهای کونته بین ۲ نیمه روند بازی اینتر را عوض کرد و گرنه در ایتالیا همه می‌دانند او در جریان بازی مربی خوبی نیست و کم‌تر تعویض موثری از  این سرمربی به یاد می‌آوریم. آنتونیو نمی‌خواست تیمش بهترین فرصت برای بازگشت به صدر را از دست بدهد و به همین دلیل با دمیدن روح جنگندگی به بازیکنانش، روند ماجرا را عوض کرد. 

بوفون گفته بود که من صددرصد به -کونته-اعتقاد دارم و دیشب وقتی اینتر چهار بر دو آ.ث را در غرور روی سکوها و در نتیجه روی زمین شکست داد گفته های دروازه بان بزرگ ایتالیا و جهان را بر روی پرده های چشم به یکدیگر نشان دادند. آنتونیو کونته پس از این پیروزی شیرین گفت: شب خاصی بود. در نیمه اول با مشکل بزرگی روبه‌رو شدیم که در این فصل تاکنون در چنین شرایطی قرار نگرفته بودیم. ما از بازیکنان خوبی برخوردار بودیم تا شرایط را بهتر کنیم و اعتماد به نفس مان را به دست آوریم.

سرمربی اینتر در ادامه اظهار کرد: نیازی به صبحت کردن بیش‌تر نیست. در شرایط سخت باید مسوولیت‌هایت را بپذیری و همه، حتی کسانی که در زمین بودند مسوول این عملکرد بد بودند. با اتحاد وارد زمین شدیم. باید این موضوع را در نظر می‌گرفتیم چون برای آینده، زمانی که در شرایط سخت قرار گرفتیم باید با تمام قدرت بازی کنیم.

این سرمربی ایتالیایی در پایان اظهار کرد: بازیکنان و من می‌دانستیم که بد بازی کردیم. همه بازی‌ها به این شکل انجام نخواهند شد. گاهی اوقات نداشتن پرس بالا می‌تواند استراتژی خوبی باشد. برابر میلان متوجه شدیم که همیشه باید از فکرمان استفاده کنیم.

پلى به گذشته؛ دیدار دوستانه تیم منتخب اعضای جدید و تیم اعضای بنیانگذار اتحادیه اروپا در سال ۱۹۷۳

در ژانویه ۲۰۲۰، بریتانیا رسما پرچم خود را از اتحادیه اروپا جمع کرد و راهش را از کشورهای عضو آن جدا کرد. در ژانویه ۴۷ سال قبل اما، کمتر از ۳۷۰۰۰ نفر در یک شب سرد به ویمبلی آمده بودند تا در مسابقه دوستانه نمادینی که بعد از عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا ترتیب داده شده بود، این اتحاد را جشن بگیرند.

اتحادیه اروپا در سال ۱۹۵۷ پس از معاهده ای که کشورهای بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و آلمان غربی در رم امضا کردند حیات خود را آغاز کرده بود و انگلستان در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا اضافه شد. امری که ثمرات زیادی برای فوتبال انگلستان داشت. حضور بریتانیا در منطقه یورو سبب می شد که ورزشکاران اروپایی بدون نیاز به مجوز کار بتوانند در این کشور حضور پیدا کنند و به باشگاه ها بپیوندد. اوایل سال ۲۰۱۲ بود که «برکسیت» بر سر زبانها افتاد و در رسانه های انگلیسی ظاهر شد.

در اینجا نه به آینده و طوفان های پیش روی فوتبال انگلیس، بلکه به گذشته و حال و هوای زمانی که بریتانیا به اتحادیه اروپا پیوست می‌پردازیم. تقریبا نیم قرن پیش، به بهانه عضویت انگلستان در اتحادیه اروپا، دیداری دوستانه در سال ۳ ژانویه ۱۹۷۳ در ویمبلی برگزار شد. شاید الان با شنیدن اخبار خروج بریتانیا از اتحادیه، تصور چنین مسابقه ای کمی سخت باشد. در یک سمت شش کشور اصلی و بنیانگذار اتحادیه اروپا حضور داشتند و در سمت دیگر سه کشور جدید این اتحادیه، یعنی بریتانیا، ایرلند و دانمارک که در تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوستند. تیم جدیدها با هدایت سر الف رمزی و بازیکنانی مانند پت جنینگز، بابی مور و بابی چارلتون (به عنوان کاپیتان تیم) بازی می‌کرد و در سمت دیگر بازیکنانی مانند فرانتس بکن باوئر، گرد مولر و یوهان نسکنز با کاپیتانی گونتر نتزر حضور داشتند. مسابقه ای که به شش در برابر سه معروف شد. نورمن بورتنشاو انگلیسی به عنوان داور این بازی دوستانه انتخاب شده بود، نتیجه بازی به سود تازه وارد ها رقم خورد و آن ها با گل های کالین استرین و هنین یانسن (یک دانمارکی که در بروسیا مونشن گلادباخ بازی می کرد) برنده شدند، اما برنده واقعی در اصل، وحدت اروپا بود. زمانی که در اروپا هماهنگی وجود داشت و فوتبال هم مثل امروز در راس امور بود.

اعضای تیم منتخب اتحادیه اروپا (EU) را بازیکنان تیم های ملی شش کشور فرانسه، آلمان غربی، ایتالیا، هلند، لوکزامبورگ و بلژیک که کشورهای موسس اتحادیه هستند، تشکیل می‌دادند. ۳۶۵۰۰ نفر برای تماشای این مسابقه نمادین به ویمبلی آمدند. هر دو طرف بهترین های خود را آورده بودند، سرمربی تیم تازه واردها الف رمزی بود که ۷ سال قبل اولین و تنها قهرمانی سه شیرها در جام جهانی با سرمربیگری او به دست آمد. شش نفر از اعضای تیم منتخب قدیمی ها (آلمانی های تیم)، سال بعد در فینال جام جهانی ۱۹۷۴ بازی کردند، از جمله بکن باوئر و گرد مولر. یک بازی برای جشن گرفتن اتحاد جدید طراحی شده بود. ادوارد هیت، نخست وزیر وقت انگلیس در سخنرانی شب مسابقه گفت:

مسابقه امشب برای پذیرایی از کل جامعه بزرگ اروپا است و ما بسیار خوشحالیم که دوستان اروپایی ما قادر به شرکت در این مسابقه هستند. من مطمئن هستم که با کمک هم، امروز به یک نقطه عطف در تاریخ فوتبال اروپا تبدیل خواهد شد.

احتمالا اصرار زیاد هیت به بالا بودن کیفیت مسابقه و حضور ستاره ها بود که باعث شد هیچ بازیکنی از ولز و لوکزامبورگ را در زمین نبینیم.

مشخصات بازی

تاریخ: ۳ ژانویه ۱۹۷۳
ورزشگاه: ومبلی
داور: نورمن بورتنشاو

ترکیب تیم سه (تیم منتخب بریتانیا، ایرلند و دانمارک): پت جنینگز (تاتنهام/ایرلندشمالی)-پیتر استوری (آرسنال/انگلیس)-املین هیوز (لیورپول/انگلیس)-کالین بل (منچسترسیتی/انگلیس)-آلان هانتر (ایپسویچ تاون/انگلیس)-بابی مور (وست هم/انگلیس)-پیتر لوریمر (لیدز یونایتد/اسکاتلند)-جانی گیلز (لیدز یونایتد/جمهوری ایرلند)-کالین استین (کاونتری/اسکاتلند)-سر بابی چارلتون (منچستریونایتد/انگلیس)-هنین یانسن (گلادباخ/دانمارک)
سرمربی: الف رمزی

ترکیب تیم شش (تیم منتخب اعضای قدیمی اتحادیه اروپا): کریستین پیوت (استاندارد لیژ/بلژیک)-ماریوس ترزو (مارسی/فرانسه)-برتی فوگتس (گلادباخ/آلمان غربی)-هورست بلانکنبرگ (آژاکس/آلمان غربی)-فرانتس بکن باوئر (بایرن مونیخ/آلمان غربی)-یوهان نیسکنز (فاینورد/هلند)-یورگن گرابوفسکی (آینتراخت فرانکفورت/آلمان غربی)-ویلم فن هنگن (فاینورد/هلند)-گرد مولر (بایرن مونیخ/آلمان غربی)-گونتر نتزر (گلادباخ/آلمان غربی)-ژرژ برتا (سنت اتین/فرانسه)
سرمربی: هلموت شون

این مسابقه دو روز پس از یوستن انگلیس به اتحادیه اروپا انجام شد و در راس برنامه هایی بود که ((هیاهو برای اروپا)) خوانده می‌شدند. هرچند مثل تمام مسابقات دوستانه دیگر، هیچ میراثی نداشت و به دست فراموشی سپرده شد. حتی همان زمان که در داخل ویمبلی جشن گرفته می‌شد هم برخی مخالف این اتحاد بودند. معترضین به ((هیاهو برای اروپا)) با پلاکاردهایی در سرما و یخبندان بیرون ویمبلی جمع شده بودند. معترضانی که می‌گفتند این کار هزینه مالیات دهندگان انگلیس را به حدود ۳۵۰،۰۰۰ پوند افزایش داده است. بیست سال بعد در دوره تاچریسم با جنبش های کارگری علیه پیمان ماستریخت (پیمان اتحادیه اروپا) و بازار مشترک، به نظر می‌رسید حرف های کرایوف چندان هم نادرست نبوده است. از بعد فوتبالی هم انگلیس بعد از آن دیگر به هیچ عنوان و جام در خور توجهی نرسید. این دیدار با نتیجه ۲-۰ به نفع منتخب بریتانیا، دانمارک و ایرلند (تیم تازه وارد های اتحادیه اروپا یا تیم سه) به پایان رسید.

الان که بحث خروج بریتانیا ازاتحادیه اروپا قطعی شده شاید به نوعی بتوان از ویمبلی ۷۳ برای آینده الهام گرفت. موضع مشخص سر الف رمزی نسبتا کم حرف در قبال ((برکسیت)) این بود:رخداد بزرگ ویمبلی باید گرامی داشته شود.

 منابع:یورو نیوز، دیلی میل؛ گاردین؛ backpagefootball و طرفداری

اوساسونا ۱-۴ رئال مادرید؛ تحکیم صدرنشینی!

رئال مادرید فاصله خود با بارسلونا را موقتا به ۶ امتیاز رساند.

به گزارش نود، در ادامه رقابت های هفته بیست و سوم لالیگا بعد از ظهر یکشنبه رئال مادرید در حضور ۱۷ هزار تماشاگر ورزشگاه ال‌سادار مهمان اوساسونا بود و در پایان، میزبان خود را با نتیجه ۴-۱ شکست داد.

اوساسونای میزبان بازی را بهتر آغاز کرد و سرانجام در دقیقه ۱۴ به گل نخست رسید. کرنر ارسالی روبن گارسیا از سمت چپ به نزدیکی های نقطه پنالتی، با ضربه سر شیرجه ای اونای گارسیا همراه بود تا این ضربه دور از دستان کورتوا به درون دروازه رئال رفته و بازی ۱-۰ شود.

رئال تا حوالی دقیقه ۳۰ تحت تاثیر حریف میانه جدولی بود اما از این دقایق جریان بازی را به نفع خود تغییر داد و سرانجام در دقیقه ۳۳ به گل تساوی رسید. ارسال مندی از جناح چپ به محوطه جریمه با ضربه پای چپ بیل همراه بود اما شلیک ستاره ولزی توسط مدافعان بلوکه شد، توپ سرگردان به ایسکو رسید و او با شوت سرضرب پای راست خود دروازه اوساسونا را فرو ریخت.

این نخستین گل لالیگایی ایسکو برای رئال مادرید از مارچ ۲۰۱۹ بدین سمت بود. او (که در پایان بازی به عنوان بهترین بازیکن میدان نیز شناخته شد) در ۴ بازی اخیر لالیگایی خود برابر اوساسونا ۳ گل زده و ۳ پاس گل داده است.

۵ دقیقه پس از گل تساوی، رئال برای نخستین بار در این مسابقه از اوساسونا پیش افتاد. کرنر ارسالی از سمت چپ با ضربه سر کاسمیرو در تیر دورتر، به سرخیو راموس رسید تا او در دهانه دروازه با یک ضربه سر دروازه را بگشاید و در شرایطی که لحظاتی قبل با بازیکنان میزبان درگیر شده بود، واکنش مناسبی به آن ها داده باشد. 

با این گل، شمار گل های راموس با پیراهن رئال مادرید به عدد ۹۰ رسید. او اکنون در هفدهمین سال متوالی میلادی برای رئال گلزنی کرده و موقتا از رکورد ۱۶ سال رائول گارسیا و لیونل مسی عبور کرده است.

رئال در دقیقه ۸۴ به گل سوم رسید. پاس اشتباه بازیکنان اوساسونا در نیمه زمین خودی به بنزما رسید و او پس از یک و دو، توپ را در یک سوم دفاعی اوساسونا پس گرفت. مهاجم فرانسوی پس از حرکت پا به توپ با پاس به سمت راست لوکاس واسکز را صاحب توپ کرد و واسکز نیز با ضربه پای راست (که به دستان هررا، دروازه بان اوساسونا نیز برخورد کرده بود) گل سوم رئال را به ثمر رساند. واسکز نیز با این گل، برای اولین بار پس از هفته اول فصل موفق به گلزنی شد. 

در ادامه روز خوب تعویض های زیدان، لوکا یوویچ نیز در دومین دقیقه از وقت های تلف شده تیر خلاص را به قلب تیم پامپلونایی شلیک کرد. پاس روبه‌جلوی مودریچ در سمت چپ محوطه جریمه اوساسونا به فده والورده رسید و هافبک اروگوئه ای نیز با ارسال این توپ به مرکز محوطه، لوکا یوویچ را پا به توپ کرد. یوویچ توپ ارسالی را با شلیک دیدنی پای چپ به سقف دروازه اوساسونا چسباند تا او نیز دومین گل فصل لالیگایی خود را به ثمر رسانده باشد. 

رئال مادرید با این پیروزی ۴-۱، ۵۲ امتیازی شد و پیش از دیدار بارسلونا برابر رئال بتیس، فاصله خود با آبی اناری ها در رده دوم را به ۶ امتیاز افزایش داد. اوساسونا نیز با ۲۸ امتیاز دوازدهم است.

بتیس ۲-۳ بارسلونا؛ پیروزی دشوار آبی و اناری‌ها و حفظ فاصله با صدر

بار دیگر لیونل مسی درخشید و در تمامی گل هایش تیمش تاثیرگذار بود.لیونل مسی در این دیدار سه پاس گل به فرنکی دی یونگ، سرخیو بوسکتس و کلمنت لنگله داد، تا بهترین بازیکن زمین باشد. بدین ترتیب لیونل مسی به دومین بازیکن پس از جیدون سانچو وینگر بروسیا دورتموند بدل شد که موفق به ثبت ۱۰+ گل و ۱۰+ پاس گل در پنج لیگ معتبر اروپایی در فصل جاری می شود. جیدون سانچو ۱۲ گل و ۱۳ پاس گل و لیونل مسی ۱۴ گل و ۱۱ پاس گل به نام خود ثبت کرده اند. همچنین این برای چهارمین بار در طول دوران حرفه ای لیونل مسی است که موفق به ثبت ۳ پاس گل در یک دیدار می شود. وی با پیراهن بارسلونا موفق شده بود در برد ۴-۱ مقابل لوانته در سال ۲۰۱۴ در کوپا ایتالیا و در برد ۶-۰ مقابل ختافه در سال ۲۰۱۶ در لالیگا سه پاس گل ثبت کند. همچنین با پیراهن تیم ملی آرژانتین در برد ۶-۱ مقابل پاراگوئه در سال ۲۰۱۵ و در کوپا آمریکا موفق به ارسال ۳ پاس گل شده بود.

لیونل مسی برای ۴۹مین بار در طول دوران حرفه ای اش حداقل ۲ پاس گل در یک دیدار به ثبت می رساند. ۴ بازی با ۳ پاس گل و ۴۵ بازی با ۲ پاس گل در کارنامه حرفه ای وی دیده می شود.

شرح بازی -تیم های بتیس و بارسلونا از هفته بیست و سوم لالیگا  به مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه ۲-۳ به سود بارسا تمام شد. بارسا با این برد توانست فاصله ۳ امتیازی با رئال صدرنشین را حفظ کند.

تیم بتیس در دقیقه ۶ بازی به دلیل خطای هند لنگلت صاحب پنالتی شد که کانالس توانست آن را گل کند. برتری این تیم دیری نپایید و دی یونگ روی پاس زیبای مسی در موقعیت خوبی قرار گرفت و توانست گلزنی کند.

تیم بتیس در دقیقه ۲۶ روی پاس اشتباه ویدال صاحب فرصت خوبی شد و نبیل فکیر با یک ضربه زیبا موفق شد دروازه را باز کند. این پایان کار نیمه اول نبود و بارسا در آخرین لحظات روی سانتر ارسالی مسی و توسط بوسکتس توانست بازی را مساوی کند.

بارسا در دقیقه ۷۲ بار دیگر روی سانتر مسی و این بار با ضربه سر لنگلت به گل رسید تا از حریفش پیش بیفتد. بتیس در دقیقه ۷۶ به دلیل توهین فکیر به داور ده نفره شد و تنها سه دقیقه بعد لنگلت هم کارت زرد دوم خودش را گرفت تا هر دو تیم ده نفره شوند.

اینتر ۴-۲ میلان؛ صدرنشینی نراتزوری

اینتر با شکست رقیب دیرینه خودش صدرنشین شد.

تیم های اینتر و میلان از هفته بیست و سوم سری آ به مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه ۳-۲ به سود اینتر تمام شد. اینتر با این برد ۵۴ امتیازی شد و به دلیل تفاضل گل بهتر صدرنشین شد.

میلان در دقیقه ۱۰ تا آستانه گلزنی رفت اما شوت زیبای چاهلن اوغلو به تیر دروازه برخورد کرد. تیم میلان که در نیمه اول بهتر کار کرده بود در دقیقه ۴۰ روی سانتر ارسالی و پس از اثرگذاری زلاتان توسط ربیچ به گل رسید. این پایان کار نیمه اول نبود و زلاتان در آخرین لحظات با ضربه سر پس از کرنر ارسالی موفق شد گلزنی کند.

اینتر در دقیقه ۵۱ بازی پس از برخورد توپ به مدافع میلان و توسط بروزوویچ که در دهانه دروازه صاحب توپ شد توانست به گل برسد. شاگردان تنها دو دقیقه بعد روی پاس خوب سانچز و این بار توسط وسینو بار دیگر به گل رسیدند تا بازی مساوی شود.

اینتر در دقیقه ۷۰ با ضربه دی فری روی کرنر ارسالی توانست کامبک خودش را کامل کند و پیش بیفتد. اریکسن در دقیقه ۸۱ نزدیک بود نخستین گلش برای اینتر را بزند اما ضربه آزاد تماشایی این بازیکن به تیر خورد. نراتزوری در آخرین ثانیه های بازی با ضربه سر لوکاکو روی سانتر ارسالی به یک گل دیگر هم دست یافت.

 بایرن مونیخ ۰-۰ لایپزیگ؛ VAR پیروزی را از باواریایی‌ها گرفت

جدال حساس بایرن مونیخ و لایپزیگ برنده نداشت. در ادامه هفته بیست و یکم بوندس‌لیگا دو تیم بایرن مونیخ و لایپزیگ  در ورزشگاه آلیانز آرنا به مصاف هم رفتند که در پایان به تساوی بدون گل رضایت دادند.در این دیدار حساس داور در دقیقه ۵۵ یک خطای پنالتی به سود میزبان اعلام کرد، اما به کمک VAR مشخص شد که لواندوفسکی در آفساید قرار داشت.لایپزیگ در دقیقه ۶۲ روی یک ضد حمله صاحب فرصت بسیار خوبی شد اما ورنر با بی دقتی ضربه اش را به بیرون زد. گورتزکا در دقیقه ۷۸ می توانست روی تعلل مدافعان حریف گلزنی کند اما دروازه بان لایپزیگ دروازه تیمش را بسته نگه داشت.

بایرن مونیخ با این تساوی ۴۳ امتیازی شد و لایپزیگ نیز با ۴۲ امتیاز در تعقیب باواریایی‌هاست.

https://akhbar-rooz.com/?p=19896 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x