پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

زهرا نعمتی برنده جایزه روز جهانی زن؛ اوج هیجان در لالیگا؛ چلسی می تازد

نازک بین: در روز هشتم مارس، روز جهانی زن، مسئولان کمیته بین المللی المپیک در اظهارنظرهای متعددی از  تلاش برای برابری جنسیتی صحبت کرده اند سهم IOC در مبارزه برای برابری جنسیتی و محافظت از دستاوردهایی که کسب کرده ایم بسیار متمرکز و برنامه ریزی شده است. حضور تعداد قابل توجهی از زنان در بازی های المپیک توکیو ۲۰۲۰ در حال حاضر گام خوبی رو به جلو است زیرا دنیا شاهد بیشرفتهای زنان در المپیک توکیو خواهد بود. با این وجود مهمتر این است که ما همچنان به بیشرفت ورزش زنان و برابری جنسیتی در نظر و عمل کمک کنیم و IOC به همکاری با نمایندگان خود در کشورهای مختلف ادامه دهد تا آنها را وادار به استفاده از همان ارزشهای برابری در کشورهای خود کند.

کمیته بین‌المللی پارالمپیک نیز در گزارشی از دو زن و یک فدراسیون جهانی کوشا در راستای برابری جنسیتی تمجید کرد که «زهرا نعمتی» جزو این دو نفر است . . نعمتی برای دریافت این عنوان با ورزشکارانی از کشورهای سنگاپور، مالدیو، کلمبیا و نیز نماینده مهاجران رقابت داشت.ریتا وندریل، رئیس کمیته ورزش زنان IPC  در این خصوص گفت: این اقدام از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و امسال دومین مرتبه ای است که شاهد افزایش تعداد عناوین منتخبین بودیم.وی افزود: این معرفی تقدیری است از افرادی که موانع را پیشت سر گذاشته اند و فرصت های نوینی را برای ورزشکاران، مربیان، و مسئولین در ورزش معلولین ایجاد کرده، در جنبش پارالمپیک الهام بخش بوده و باعث ترویج آرمانهای آن شده اند.رئیس کمیته ورزش بانوان IPC خاطر نشان کرد: چیزهای زیادی وجود دارد که می بایست ما از این افراد بیاموزیم و هرچه بتوانیم پست های مدیریتی را در بخش بانوان افزایش دهیم شاهد ایجاد تنوع در جنبش پارالمپیک خواهیم بود.

اوج هیجان در لالیگا

فرشته تقی زاده ایسنا–به نقل از آس، ۱۳ هفته به پایان لالیگا باقی مانده است و تیم‌های اتلتیکومادرید، بارسلونا و رئال مادرید برای فتح جام رقابت می‌کنند. قرمز و سفیدپوشان با یک بازی کم‌تر و ۵۹ امتیاز صدرنشین هستند و آبی اناری‌ها با ۵۶ و رئال مادرید با ۵۴ امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌تواند روی تعیین قهرمان تاثیر بگذارد. لیگ قهرمانان اروپا- در این چند روز مشخص شد که بارسا تمرکزش را روی لالیگا و کوپا دل ری میگذارد ،اکنون این تیم آماده است تا چهارشنبه بازی برگشت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان را برابر پاری‌سن ژرمن برگزار کند. با توجه به شکست ۴ بر یک در بازی رفت، جبران نتیجه در خانه تیم فرانسوی بعید به نظر می رسد. با این حال در فوتبال غیرممکن وجود ندارد. از طرفی مادرید و اتلتیکو سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده بازی‌های خود را به ترتیب برابر آتالانتا و چلسی برگزار می‌کنند. پیش از آن سفیدپوشان برابر الچه قرار می‌گیرند. اتلتیکو ابتدا این چهارشنبه در بازی معوقه به مصاف اتلتیک بیلبائو می‌رود و سپس هفته آینده برابر ختافه قرار می‌گیرد. ادامه حضور در لیگ قهرمانان روی لالیگا تاثیر خواهد گذاشت. یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان در ماه آوریل (۶، ۷، ۱۳ و ۱۴) برگزار می‌شود و نیمه نهایی در آخرین روزهای این ماه (۲۷ و ۲۸) و ماه می (۴ و ۵) به انجام می‌رسد. فینال هم بیست و نهم می برگزار خواهد شد. باید دید یکی از این سه تیم می‌تواند در دیدار نهایی بازی کند. 

ویروس فیفا-آخرین فیفا دی که در ماه نوامبر برگزار شد بازیکنان زیادی را از این سه تیم گرفت. یازده بازیکن اتلتیکو، ۱۳ بازیکن بارسا و یازده بازیکن رئال مادرید در اردوهای تیم ملی کشورشان حضور یافتند. دوباره از بیست و پنجم مارس تا سی و یکم این ماه بازی‌های ملی برگزار می‌شوند. پیش از فیفا دی اتلتیکو به مصاف آلاوس می‌رود، بارسا برابر رئال سوسیداد قرار می‌گیرد و رئال مادرید با سلتاویگو بازی می‌کند. پس از آن تنها ۱۰ هفته باقی می‌ماند اما در بازی‌های ملی همیشه ریسک آسیب دیدگی وجود دارد. هر بازیکن مصدومی در این سه تیم می‌تواند روی قهرمان این فصل لالیگا تاثیر بگذارد. 

تفاضل گل -یکی از نکات مهم که باید در نظر گرفت تفاضل گل است و در صورتی که امتیازها برابر باشند گل‌ها رتبه‌ها را تعیین می‌کنند. در اسپانیا بازی مستقیم در نظر گرفته می‌شود و زمانی که در این زمینه برابری وجود داشته باشد تفاضل گل حساب می‌شود. کریم بنزما اشاره خوبی به این نکته کرد و پس از داربی مادرید گفت: “نتیجه یک بر یک هیجان لالیگا را حفظ کرد.” اتلتیکو ممکن است به خاطر این تساوی قهرمانی در لالیگا را از دست بدهد چون نتوانست حریف قدیمی‌اش را در این فصل شکست دهد. بارسلونا و رئال مادرید هنوز امیدوار به قهرمانی هستند. ال کلاسیکو یازده آوریل دیگر بازی حیاتی در برنامه مسابقات محسوب می‌شود. پس از دیدار مادرید و بارسا هشت هفته باقی می‌ماند. این بازی بزرگ پس از دیدارهای رفت یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان برگزار می‌شود و اگر یکی از این سه تیم در این مرحله حضور داشته باشد خسته‌تر خواهد بود. همچنین دیدار مهم دیگر تقابل اتلتیکو و بارسا است که نهم می (چهار هفته مانده به پایان لالیگا) برگزار می‌شود. 

ویروس کرونا-این جام در زمان بحران کرونا برگزار می شود و رقابت ها تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته اند. به دلیل عدم حضور تماشگران معنای میزبانی کاملا از بین رفته است و دیگر بازی خانگی و خارج از خانه اهمیتی ندارد. نکته دیگر خطر ابتلای بازیکنان به کووید ۱۹ است. آخرین بازیکنی که به کرونا مبتلا شد اررا (اتلتیکومادرید) بود. درست است که در فوریه از ۲۰ تیم حاضر در لالیگا ۱۷ تیم مورد مثبت نداشتند اما کووید ۱۹ در هفته های اخیر کاملا روی اتلتیکو تاثیر گذاشت و چند بازیکن روخی بلانکو به این ویروس مبتلا شدند. هیچ تیمی در امان نیست و این موضوع می تواند روی تیم هایی که برای قهرمانی می جنگند تاثیر مستقیمی بگذارد. همان اتفاقی که برای اتلتیکو رخ داد و موجب شد اختلاف ۹ امتیازی با بارسلونا به سه امتیاز کاهش یابد. 

لاپورتا رسماً رئیس باشگاه بارسلونا شد و اولین وعده‌اش را به هواداران داد

با پایان شمارش آرای انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا در نخستین ساعات بامداد امروز (دوشنبه)، خوان لاپورتا به عنوان رئیس جدید این باشگاه معرفی شد. لاپورتا که پیش از این در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ نیز رئیس این باشگاه بود، از مجموع نزدیک به ۵۲ هزار رأی مأخوذه از اعضا، نزدیک به ۳۰ هزار رأی (نزدیک به ۵۸ درصد آرا) کسب کرد و برای شش سال آینده رئیس باشگاه بارسلونا خواهد بود. پس از لاپورتا، ویکتور فونت با کسب تقریباً ۳۲ درصد آرا (نزدیک به ۱۷ هزار رأی) نفر دوم شد و تونی فریکسا هم با کسب کمی بیش از ۹ درصد آرا (نزدیک به ۵ هزار رأی) به عنوان نفر سوم معرفی شد. پیش از اعلام رسمی پیروزی لاپورتا در انتخابات باشگاه بارسلونا، دو رسانه کاتالان نیز او را برنده این انتخابات معرفی کرده بودند و آمار ارائه شده از آنها از میزان آرای کسب شده توسط هر یک از سه نامزد انتخابات نیز با نتایج نهایی همخوانی داشت. دیروز دوشنبه خوان لاپورتا اولین روز کاری خود را به عنوان رئیس جدید باشگاه بارسلونا پشت سر گذاشت. او در اولین گام از این گفت که لیونل مسی به او بابت برنده شدن در انتخابات ریاست باشگاه، تبریک گفته است: «واقعاً خوشحال کننده بود که دیدم مسی برای رای دادن پای صندوق رفت. این یک دلیل دیگر برای این بود که او عاشق بارسلوناست. من کاملاً مطمئن هستم که او می خواهد اینجا بماند. او جزو اولین نفراتی بود که به من بابت برنده شدن در انتخابات تبریک گفت که البته این موضوع کاملاً طبیعی است.» او از این گفت که پیش از این هیچ برنامه ای را در مورد بارسا فاش نکرده است: «هیچ چیز را در مورد شایعاتی که وجود دارد مثل آمدن ژاوی به عنوان سرمربی و اینطور مسائل تایید نمی‌کنم. هیچ تعهدی به کسی نداده‌ام. وقتی کاملاً بر اوضاع باشگاه مسلط شویم آن موقع تصمیمات لازم را خواهیم گرفت. ضمن احترام به کارمندان باشگاه باید بگویم که باید با همه آنها صحبت کنم و در مورد آن مسائل نیز تصمیم بگیرم. در مورد ژاوی و یوردی کرویف هم باید همین را بگویم که هیچ مورد قطعی وجود ندارد و با کسی در این زمینه ها صحبت نکرده‌ام.» لاپورتا اولین انتصاب خود در پست ریاست باشگاه را نیز همان روز اول انجام داد و فران رِوِرتر را به عنوان مدیرعامل باشگاه انتخاب کرد، کسی که سابق مدیریت در یک گروه الکترونیکی بزرگ در اسپانیا را در کارنامه خود دارد. رورتر جانشین اسکار گرائو شده است که ماه پیش همراه با جوسپ ماریا بارتومئو رئیس سابق بارسا و دو مدیر دیگر این تیم توسط پلیس دستگیر شدند که دلیل اصلی آن ماجرای جنجالی موسوم به «بارسا گیت» بود.

در این ماجرا رؤسا و مدیران باشگاه بارسا متهم شدند که در شبکه های اجتماعی هزینه کرده‌اند که با نوشتن مطالبی اعتبار ستاره‌های تیم از جمله لیونل مسی، جرارد پیکه و … را نزد هواداران تیم خدشه‌دا

فوتبال دیگر آن ورزشی که می‌شناختیم، نیست

در ژانویه که لوری شاو اعلام کرد به منچسترسیتی می‌پیوندد، دنیای فوتبال شگفت‌زده شد. او کارشناس اخترفیزیک و پیش‌تر مشاور سیاست‌گذاری خزانه انگلیس بود.حالا باشگاه‌ها بیش از پیش به سراغ تحلیل‌گران داده می‌روند و سیتی تحلیل‌گر بزرگی را استخدام کرده است. او مدیر تیمی از تحلیل‌گران داده می‌شود که از میلیون‌ها داده درباره عملکرد بازیکنان و رقیبان استفاده خواهند کرد تا بخت تیم برای پیروزی را افزایش دهند. این خبر بدی برای رقیبان سیتی است، چراکه آنها همین حالا هم در فرمی عالی هستند.استفاده از داده و تحلیل‌های فنی در باشگاه‌های فوتبال تبدیل به امری حیاتی شده است اما این موضوع دیگر محدود به تیم‌های بزرگ لیگ برتر نیست. باشگاه‌های کوچک‌تر هم در این میان وارد عمل شده‌اند، چراکه نرم‌افزارهای ارزان‌تر و در دسترس‌تری در اختیار دارند.یکی از این ابزارها ردگیری نوری است که با آن می‌توان موقعیت دقیق یک بازیکن در زمین نسبت به توپ، رقیب و هم‌تیمی‌ها را ۲۵بار در ثانیه ثبت کرد. آمارهای مربوط به توپ هم هست، مانند پاس‌ها، شوت‌ها و قطع توپ‌ها. ابزارهای پیشرفته‌تر هم می‌توانند استحکام دفاعی، کنترل زمین و فرصت‌های گلزنی بدون توپ را ثبت کنند.تیم‌ها در تمرینات از ابزارهای پوشیدنی استفاده می‌کنند تا فشار کاری بازیکنان و خستگی آنها را اندازه‌گیری و بتوانند آمادگی بازیکنان را مدیریت کنند. تروور وتکینز، رئیس بخش ورزش بین‌الملل مؤسسه حقوقی پینسنت میسونز می‌گوید: «شما نمی‌توانید ارزش داده‌ها و تحلیل‌گران را دست‌کم بگیرید. برای یک باشگاه فوتبال، مهم‌ترین عامل این است که بخت پیروزی‌اش افزایش پیدا کند. امروزه نیروهای خارج از میدان به اندازه بازیکنان داخل میدان مهم هستند.»وتکینز که رئیس سابق هیأت‌مدیره باشگاه بورنموث است، می‌گوید: «دسترسی به افرادی که این داده‌ها را درک کنند حیاتی است. آرسن ونگر در زمینه استفاده از داده‌ها و تحلیل پیشرو بود. بحث داده‌ها بسیار مهم است اما بسیار به آن کم پرداخته شده است.»

یان فن‌هارن، مدیر ارشد تحلیل مؤسسه سای‌اسپورتس می‌گوید: «خیلی از باشگاه‌های فوتبال می‌توانند در روند تصمیم‌گیری خود از داده‌ها استفاده کنند اما روش کار آنها و اینکه تا چه حد می‌توانند از این موضوع بهره ببرند از یک باشگاه به باشگاه دیگر فرق دارد، اما اکثر باشگاه‌ها ترجیح می‌دهند چیزی درباره نحوه استفاده خود از داده‌ها نگویند.»

فن‌هارن می‌گوید آرسنال تیمی ۱۵نفره از افرادی دارد که روی عملکرد، تحلیل و علم داده کار می‌کنند و لیورپول، بارسلونا و منچسترسیتی در زمینه استفاده از داده‌ها جلوتر از سایر تیم‌ها هستند.روبن ساودرا، هم‌بنیان‌گذار شرکت هلندی متریکا اسپورتس می‌گوید: «تحلیل داده تاکنون تنها در باشگاه‌های بزرگ اروپا انجام می‌شده است. تنها باشگاه‌های با بودجه هنگفت بوده‌اند که می‌توانستند دپارتمان‌های تحلیل داده بسازند و با تحلیل‌گران عملکرد و دپارتمان‌های استعدادیابی کار کنند اما حالا باشگاه‌های بیشتری با بودجه‌های کم دارند اولین قدم‌های خود را در این مسیر برمی‌دارند.»ین باشگاه‌های کوچک‌تر ترجیح می‌دهند نرم‌افزارهای موجودی را خریداری کنند که مبتنی بر پردازش ویدئو هستند اما باشگاه‌های بزرگ به سراغ ابزارهای شخصی‌سازی‌شده می‌روند که در آنها مواردی مانند نحوه بازی‌سازی از دروازه‌بان تحلیل می‌شود یا مناطقی از میدان بررسی می‌شود که آنها می‌خواهند پرس کنند. این باشگاه‌ها همچنین از الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند تا الگوها را در بازی‌ها به‌صورت خودکار شناسایی کنند.

کارشناسان می‌گویند یکی از چالش‌های آنها زمان است، چراکه داده‌ها باید به‌سرعت تحلیل شوند، به‌ویژه که حالا تیم‌ها به‌صورت فشرده بازی دارند.چی‌ین لی، مؤسس و رئیس هیأت‌مدیره نیوسیتی کپیتال، یک مؤسسه سرمایه‌گذاری خصوصی است که بیشترین سهام را در تیم بارنزلی در مسابقات چمپیونشیپ (دسته دو فوتبال انگلیس) دارد. این مؤسسه در پنج باشگاه فوتبال سرمایه‌گذاری کرده است. او می‌گوید: «از سه سال پیش که بارنزلی را خریداری کردیم، استفاده گسترده‌ای از داده‌ها داشته‌ایم. ما از داده‌ها استفاده می‌کنیم تا بازیکنان و مربیان جوان و بااستعداد را شناسایی کنیم. این کار ما خیلی موفقیت‌آمیز بوده است.»زمانی که لی در دسامبر ۲۰۱۷ بارنزلی را خرید، این تیم در چمپیونشیپ دچار مشکل شده بود و در پایان فصل هم سقوط کرد، اما آنها بلافاصله به این مسابقات برگشتند. او می‌گوید یکی از دلایل اصلی صعود آنها به چمپیونشیپ، استفاده از داده‌ها بوده است اما او در داده‌ها به‌دنبال چه چیزی می‌گردد؟ «ما به‌دنبال بازیکنان و مربیانی هستیم که سبک بازی که می‌خواهیم را داشته باشند؛ یعنی بازی با پرس.»

لی می‌گوید باشگاه‌های فوتبال به‌زودی از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد تا فرآیند تفکر بازیکنان را تحلیل و به آنها در زمینه تصمیم‌گیری کمک کنند، اما او بسیار مراقب است که برای بازیکنان، سیستم‌های داده‌ای و تحلیل‌گران بیش از حد پول نپردازد: «ما باید بودجه را تنظیم کنیم. همه‌گیری ویروس کرونا به ما نشان داده اگر مراقب بودجه نباشیم، کارمان چقدر سخت می‌شود.»

اثر داده‌ها از جهات دیگر هم خودش را نشان می‌دهد. یک نمونه در این زمینه شاخص امید گل (xG) است که کیفیت یک تیم و ضربات بازیکنانش را ارزیابی می‌کند. از زمانی که تیم‌ها از امید گل استفاده می‌کنند، میانگین فاصله شوت‌ها با دروازه حریفان در هر فصل لیگ برتر کمتر شده است. دانکن الکساندر از مؤسسه فناوری ورزشی استتس پرفورم می‌گوید: «این مدل در عمل نشان می‌دهد شوت زدن از راه دور عموماً بی‌فایده است و به این ترتیب اکثر تیم‌ها به سراغ بازی‌سازی تهاجمی رفته‌اند.»تحلیل داده عموماً روی تحلیل رویدادهای گذشته متمرکز است اما ساودرا می‌گوید: «بر این باورم آینده تحلیل داده به این سمت خواهد رفت که رویدادهای آتی را پیش‌بینی کنیم. این نوع فناوری در ورزش‌های دیگر هم به کار می‌رود؛ مثلاً بازیکنان شطرنج از موتورهای شطرنج استفاده می‌کنند تا سبک‌های بازی و نتایج متفاوت را شبیه‌سازی کنند. این به‌عنوان ابزاری برای باشگاه‌های فوتبال می‌تواند تأثیر بسیاری بر مربیگری و بازار نقل‌وانتقالات بگذارد.»

منبع: BBCانگلیسی

۲۰ نفر و یک توپ طلا

سایت گل از ۲۰ گزینه احتمالی دریافت توپ طلای فوتبال اروپا رونمایی کرد. گزینه‌هایی که با توجه به عملکردشان در سال ۲۰۲۰ که مراسم اهدای توپ طلا لغو شد و سال ۲۰۲۱ که کمتر از ۳ ماه از آغاز آن گذشته است، در این لیست حضور دارند.لیست احتمالی دریافت توپ طلا به ترتیب احتمال دریافت این جایزه عبارت‌اند از:

۲۰ – زلاتان ابراهیموویچ (آث میلان)
۱۹ – کریم بنزما (رئال مادرید)
۱۸ -سون هیونگ مین (تاتنهام)
۱۷ – توماس مولر (بایرن مونیخ)
۱۶ – هری کین (تاتنهام)
۱۵ – نیمار (پاری‌سن‌ژرمن)
۱۴ – کوین دی بروینه (منچسترسیتی)
۱۳ – محمد صلاح (لیورپول)
۱۲ – جیدون سانچو (بورسیادورتموند)
۱۱ – لوئیز سوارز (اتلتیکومادرید)
۱۰ – ژائو کانسلو (منچسترسیتی)
۹ – برونو فرناندز (منچستریونایتد)
۸ – روبن دیاس (منچسترسیتی)
۷ – روملو لوکاکو (اینتر)
۶ – ارلینگ هالند (بورسیادورتموند)
۵ – الکای گوندوغان (منچسترسیتی)
۴ – لیونل مسی (بارسلونا)
۳ – کریستیانو رونالدو (یوونتوس)
۲ – رابرت لواندوفسکی (بایرن مونیخ)
۱ – کیلیان امباپه (پاری‌سن‌ژرمن)

پیشنهاد وسوسه‌انگیز پاری‌سن‌ژرمن به آلابا

پاری‌سن‌ژرمن می‌خواهد به داوید آلابا پیشنهاد دستمزد هفته‌ای ۴۶۵هزار یورو بدهد. مدافع بایرن‌مونیخ تا تابستان قرارداد دارد و گفته می‌شود تیم‌های زیادی در اروپا خواهان جذب او هستند. در حالی که پاریسی‌ها می‌خواهند با برآورده کردن درخواست مزدی او راه رفتنش را به فرانسه هموار کنند، روزنامه آ.اس خبر داده این بازیکن اتریشی منتظر پیشنهاد از سوی چلسی و رئال‌مادرید است. پینی زاهاوی، مدیر برنامه‌های آلابا به بیلد گفته: «همه تیم‌های بزرگ قاره به‌دنبال داوید هستند، نهایتاً خودش باید در این باره تصمیم بگیرد.» گفته می‌شود بارسلونا، منچسترسیتی، منچستریونایتد و لیورپول هم به‌دنبال جذب این بازیکن ۲۸ساله هستند.

خبر خوش برای کلوپ و گواردیولا

یورگن کلوپ و پپ گواردیولا شنبه‌شب خبر خوبی دریافت کردند؛ کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی در این قاره را که قرار بود اوایل فروردین برگزار شود لغو کرد، چون باشگاه‌های لیگ برتری بر اساس قوانین مربوط به ویروس کرونا اجازه حضور بازیکنان‌شان در تیم‌های ملی را نمی‌دهند. به این ترتیب نگرانی درباره آینده ستاره‌های لیورپول، روبرتو فیرمینو، آلیسون بکر و فابینیو و همچنین بازیکنان سیتی، ادرسون، سرخیو آگوئرو و گابریل ژسوس از بین می‌رود. کارلو آنچلوتی و ژوزه مورینیو که در اورتون و تاتنهام بازیکنان زیادی از آمریکای جنوبی دارند نیز نفس راحتی می‌کشند. مشکل از جایی شدت گرفت که تمام ۱۰ کشور آمریکای جنوبی در فهرست قرمز انگلیس برای ممنوعیت سفر قرار گرفتند که باعث می‌شود هرکسی از این کشورها به انگلیس بیاید، بالاجبار ۱۰ روز را در هتل در قرنطینه سپری کند. باشگاه‌ها ملزم هستند بازیکنان خود را در اختیار تیم‌های ملی بگذارند اما سال گذشته این قوانین بازبینی شد و در صورتی که محدودیت قرنطینه وجود داشته باشد، باشگاه‌ها می‌توانند خودداری کنند. این باعث شد آمریکای جنوبی در اقدامی دراماتیک بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی از جمله دیدار ۱۰ فروردین برزیل و آرژانتین را لغو و آنها را به تابستان موکول کند.

 پیشرفت دمبله مدیون سرآشپز فرانسوی

عثمان دمبله دوران خود در بارسلونا را احیا کرده اما چگونه؟ به لطف یک رژیم غذایی خاص پر از میوه‌های قرمز، سبزی و البته تغییر نگاه. بازیکن ۲۳ساله فرانسوی در تابستان گذشته تا مرز جدایی از بارسا پیش رفت و منچستریونایتد بعد از ناکامی در جذب جیدون سانچو از بوروسیادورتموند سعی داشت او را بخرد اما در نهایت تصمیم گرفت در نوکمپ بماند و با مربیگری رونالد کومان از اعتبارش دفاع کند. او می‌خواست سهم بیشتری در برنامه‌های مربی هلندی داشته باشد و برای رسیدن به این هدف با یک سرآشپز فرانسوی قرار همکاری گذاشت که متخصص تغذیه ورزشکاران درجه اول است. قبل از آن در خانه آشپز داشت اما حالا خودش را ملزم به رعایت یک رژیم تغذیه پیشرفته کرده که در آن پروتئین، سبزیجات و میوه‌های قرمز به وفور دیده می‌شود. بازیکن تیم ملی فرانسه در سبک زندگی خود هم تغییراتی به وجود آورده از جمله اینکه الگوی خوابش را مرتب کرده و خیلی هم وقت‌شناس شده است. در فصل‌های قبل خیلی پیش می‌آمد که دیر به تمرین برسد و همین، تردیدهایی درباره تعهد او نسبت به کارش به وجود آورده بود. دمبله بارها دچار مصدومیت‌های جدی عضلانی شده و بعد از انتقال ۱۰۵میلیون یورویی‌اش از دورتموند به بارسلونا دوبار تحت عمل جراحی قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد مشکلات جسمانی‌اش در این فصل از بین رفته است. دمبله در بازگشت هیجان‌انگیز بارسلونا در بازی برگشت مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا گل اول را زد تا تیمش در نهایت به پیروزی ۳ بر صفر لازمش برسد. او در لیگ هم به سویا گل زد اما در نیمه اول بازی شنبه‌شب برابر اوساسونا استراحت کرد تا در بازی فوق‌العاده مهم چهارشنبه برابر پاری‌سن‌ژرمن کاملاً سرحال باشد. در مجموع در ۳۱ بازی این فصل ۸ گل زده و برای دومین‌بار در طول دوران حضورش در بارسلونا در یک فصل از ۳۰ بازی عبور کرده. او فصل قبل تنها ۹ بازی انجام داد و در سال اولش ۲۳بار برای بارسا به میدان رفت. بهترین فصل او ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بود که در ۴۲ مسابقه شرکت داشت. گفته می‌شود بارسلونا به‌دنبال تمدید قرارداد دمبله است که تا سال ۲۰۲۲ اعتبار دارد. او از بازی در بارسلونا راضی است اما مذاکره برای تمدید قرارداد بعد از انتخاب رئیس جدید بارسلونا آغاز می‌شود.

پیشنهاد وسوسه‌انگیز پاری‌سن‌ژرمن به آلابا

پاری‌سن‌ژرمن می‌خواهد به داوید آلابا پیشنهاد دستمزد هفته‌ای ۴۶۵هزار یورو بدهد. مدافع بایرن‌مونیخ تا تابستان قرارداد دارد و گفته می‌شود تیم‌های زیادی در اروپا خواهان جذب او هستند. در حالی که پاریسی‌ها می‌خواهند با برآورده کردن درخواست مزدی او راه رفتنش را به فرانسه هموار کنند، روزنامه آ.اس خبر داده این بازیکن اتریشی منتظر پیشنهاد از سوی چلسی و رئال‌مادرید است. پینی زاهاوی، مدیر برنامه‌های آلابا به بیلد گفته: «همه تیم‌های بزرگ قاره به‌دنبال داوید هستند، نهایتاً خودش باید در این باره تصمیم بگیرد.» گفته می‌شود بارسلونا، منچسترسیتی، منچستریونایتد و لیورپول هم به‌دنبال جذب این بازیکن ۲۸ساله هستند.

 چلسی می تازد

در آخرین بازی از هفته بیست‌و‌هفتم لیگ برتر فوتبال انگلیس، تیم‌های فوتبال چلسی و اورتون در ورزشگاه استمفوردبریج شهر لندن به مصاف هم رفتند که این بازی با پیروزی ۲ بر صفر تیم چلسی به پایان رسید.بن گادفری دفاع چپ اورتون در دقیقه ۳۱ به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا چلسی یک بر صفر پیش بیفتد. در ادامه نیز جورجینیو از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۶۵ گل دوم را به ثمر رساند. این پنالتی حاصل خطای جردن پیکفورد دروازه‌بان تیم اورتون روی کای هاورتس مهاجم آلمانی چلسی بود.با این نتیجه چلسی ضمن کسب نوزدهمین پیروزی‌اش در این فصل لیگ برتر انگلیس ۵۰ امتیاز شد و جایگاه خود را در رده چهارم جدول حفظ کرد. اورتون اما با قبول شکست با یک بازی کمتر نسبت به چلسی ۴۶ امتیازی و در رده پنجم جدول باقی ماند.این بیست‌و‌ششمین بازی بدون شکست متوالی چلسی برابر اورتون بود. همچنین این نهمین بازی بدون شکست متوالی چلسی با هدایت توماس توخل بود که او را به رکورد مائوریتزیو ساری به عنوان دارنده طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در ورود به لیگ برتر با ۱۲ بازی بدون شکست نزدیک‌تر کرد.

بیش بازی یونتووس-پورتو

در چارچوب دور برگشت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، سه شنبه شب تیم های یونتووس و پورتو در تورین به مصاف هم می روند. یوونتوس که در بازی رفت ۲-۱ شکست خورد، کارش برای صعود خیلی راحت نیست اما با یک پیروزی ۱-۰ می تواند راهی مرحله بعد شود.به گزارش وب سایت یوونتوس،سرمربی یوونتوس در کنفرانس خبری پیش از بازی با پورتو حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

باید خیلی فنی بازی کنیم چون با یک تیم بسیار فشرده روبرو می شویم که فاصله بین خطوطش بسیار کم است و به حریف فضا و فرصت فکر کردن کمی می دهد. به همین خاطر باید تکنیکی و متمرکز باشیم. پورتو تیمی است که می تواند با سیستم سنتی ۲-۴-۴ و دفاع پنج نفره بازی کند. هر دو سیستم بازی آن ها را مورد مطالعه قرار می دهیم تا آماده باشیم. به همین خاطر به تکنیک و صبر نیاز داریم. نتیجه؟ اتفاقات زیادی می تواند بیفتد و صعود پورتو قطعی نیست. باید برای صعود به دور بعد، در مدیریت بازی باهوش باشیم. فردا یک بازی بسیار مهم در مسیرمان در لیگ قهرمانان اروپا در پیش داریم. اهمیت و زیبایی بازی کردن در لیگ قهرمانان را می دانیم. وقتی در چنین رقابت هایی حضور می یابید، انرژی کاملا متفاوتی دارید. می دانیم که روی ما فشار وجود دارد اما این را مخفی نمی کنیم. می خواهیم صعود کنیم اما حریف را هم دست کم نمی گیریم. ما یوونتوس هستیم و به صعود فکر می کنیم. فردا نمی توانیم هیچ اشتباهی مرتکب شویم و باید با صد درصد تمرکز و انرژی در نود دقیقه پیش رو بازی کنیم. بازی دور رفت را چندین بار بازبینی کردیم. برای آن بازی با شیوه ای متفاوت آماده شدیم و گلی که اول بازی خوردیم باعث شد برنامه هایمان تغییر کند. باید از آن اشتباهات درس بگیریم.کریستیانو رونالدو خوب و رونالدو باانگیزه است، اخیرا کمی استراحت کرده و نمی تواند برای این بازی بیشتر صبر کند. اگر تمام بازیکنانم را در اختیار داشته باشم، آن ها را در پست های خودشان بازی می دهم و دوست ندارم در این صورت چیزی را ابداع کنم. غیبت دنیلو برای ما سنگین است اما برای بازی امشب نسبت به چند بازی گذشته، گزینه های بیشتری در اختیار داریم. آلوارو موراتا همیشه در حال پیشرفت است. او جاه طلب است و مقابل تیم های متفاوت، به دنبال راه حل هایی متفاوت است. وستون مک کنی وضعیتش خوب است. او اخیرا با مشکلات بدنی مواجه شد و ما با آگاهی از این مسئله این قضیه را سعی کردیم مدیریت کنیم. مک کنی نمی تواند ۹۰ دقیقه کامل بازی کند و سعی می کنیم به بهترین شکل وضعیتش را مدیریت کنیم. 

بیش بازی دورتموند-سویا

دورتموند توانست در دیدار رفت با نتیجه ۳-۲ از سد حریف خود بگذرد ولی کوچکترین لغزشی در بازی فردا شب، صعود آن ها را به خطر می اندازد. باخت ۴-۲ مقابل بایرن مونیخ آن هم پس از جلو افتادن با دو گل، قطعا به روحیه تیم لطمه می زند با این حال دورتموند می تواند از مزیت میزبانی برای رسیدن به دور بعدی استفاده کند.سویا که با نه برد پیاپی پا به بازی با دورتموند گذاشت، اخیرا افت کرده است. در واقع آن ها ۴ مورد از ۵ بازی اخیر خود را باخته اند و شروع این روند با شکست برابر نماینده آلمان بود. سویا در بازی فردا شب نیازی به آب و آتش زدن ندارد بلکه فقط به یک گل زودهنگام نیاز خواهد داشت تا همه چیز تحت کنترل باشد. انتظار می رود شاهد یک نبرد جذاب دیگر میان این دو تیم باشیم. 

https://akhbar-rooz.com/?p=106522 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x