شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سئوال فیفا در باره مرگ دو بازیکن ایرانی؛ نتایج فوتبال اروپا

نازک بین: سرمربی باشگاه منچسترسیتی در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها در مورد تورنمنت جدید موسوم به سوپرلیگ اروپایی، خواستار کاهش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر انگلیس شد. مفهوم سوپرلیگ به عنوان جایگزینی برای لیگ قهرمانان اروپا، سال‌ها است گوش به گوش می‌شود اما گمانه زنی‌ها در این خصوص در دو سال اخیر افزایش پیدا کرده است.فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) اعلام کرده است که بازیکنانی که در هرگونه سوپر لیگ اروپایی شرکت کنند از حضور در رقابت‌های فیفا از جمله جام جهانی منع خواهند شد.نشریه تایمز پیشنهادی را در خصوص برنامه‌های مشخص شده در مورد سوپر لیگ با حضور ۱۵ باشگاه دائمی و پنج باشگاهی که به طور سالانه به این تورنمنت راه می‌یابند، رویت کرده است.در برنامه این تورنمنت ۲۰ باشگاه مذکور در دو گروه ۱۰ تیمی دسته بندی شده و در هر فصل بین ۱۸ تا ۲۳ بازی با یکدیگر انجام خواهند داد.با این حال، «پپ گواردیولا» از ورود به این مبحث اجتناب کرد و گفت که تقویت لیگ داخلی حائز اهمیت است.گواردیولا در این‌باره اظهار داشت: احساس می‌کنم نمی‌توانیم اهمیت لیگ‌های داخلی را نادیده بگیریم؛ اینکه از جام حذفی و لیگ برتر چشم بپوشیم یا آنها را از دست دهیم.وی افزود: کاری که باید بکنیم این است که تمام لیگ‌های داخلی اروپا را نسبت به شرایط کنونی قوی‌تر کنیم؛ تعداد تیم‌های کمتر لیگ برتر بهتر؛ این موضوع در مورد لیگ یک، دو و چمپیونشیپ؛ در تمامی رقابت‌ها تیم های کمتر کیفیت مسابقات را افزایش می‌دهد. در واقع بحث رجحان کیفیت بر کمیت است.سرمربی اسبق بارسلونا ادامه داد: باید یک سوپرلیگ برتر ایجاد کنیم و برای این کار باید تعداد تیم‌ها را کاهش دهیم اما نمی‌توانیم لیگ‌های پایین‌تر یا لیگ جزیره را از بین ببریم. این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ در واقع پای منافع دیگر در میان نیست بلکه موضوع این است که لیگ‌های داخلی هر کشور برای مردم آن منطقه تا چه اندازه از لحاظ احساسی اهمیت دارد.

قهرمانی فرزانه فصیحی در مسابقات دوومیدانی صربستان

رکوردار دوی ۶۰ متر ایران در مسابقات دوومیدانی داخل سالن صربستان به قهرمانی دست پیدا کرد. فرزانه فصیحی، دونده سرعتی ایران امروز (یکشنبه) در دومین مسابقه داخل سالن صربستان شرکت کرد و به مقام اول رسید.فصیحی در دوی ۶۰ متر رکورد ۷.۳۰ ثانیه را ثبت کرد، پس از او سالومه کورا سوئیسی با زمان ۷.۳۳ ثانیه دوم شد و میلانا ترنانیچ از صربستان با ۷.۳۴ ثانیه در جایگاه سوم قرار گرفت.رکوردار دوی ۶۰ متر زنان ایران پیش از این و در اولین مسابقه خود زمان ۷.۳۹ را ثبت کرده بود و دوم شد.این دونده سرعتی ایران در صربستان به عضویت باشگاه BAK درآمده و خود را برای کسب سهمیه المپیک توکیو آماده می‌کند.

سئوال فیفا در باره مرگ دو بازیکن ایرانی

مطالعات فیفا با همکاری کشورهای عضو نشان می‌دهد ۶۱۷ فوتبالیست به علت مرگ ناگهانی جان خود را از دست داده‌اند. سامانه ثبت مرگ های ناگهانی فیفا (FIFA-SDR) با هدف کسب اطلاعات بیشتر درباره مرگ ناگهانی قلبی در فوتبال، توسط فیفا راه اندازی شد و اطلاعات حاصل از این سامانه، اخیرا در یک مقاله در یک مجله  معتبر پزشکی ورزشی به چاپ رسیده است. سامانه ثبت مرگ های ناگهانی فیفا (FIFA-SDR) با هدف کسب اطلاعات بیشتر درباره مرگ ناگهانی قلبی در فوتبال، توسط فیفا راه اندازی شد و اطلاعات حاصل از این سامانه، اخیرا در یک مقاله در یک مجله  معتبر پزشکی ورزشی به چاپ رسیده است.دکتر بهار حسن میرزایی، مشاور پزشکی ورزشی فدراسیون و رییس زیر کمیته  آموزش و توسعه  پزشکی در فوتبال، به ایسنا گفت: فیفا با راه اندازی این سامانه از سال ۲۰۱۴، شروع به ثبت کلیه موارد وقوع مرگ ناگهانی قلبی، افراد زنده مانده پس از ایست قلبی و مرگ های ناگهانی ناشی از تروما کرد.

برای ثبت کلیه  این موارد، فیفا پروتکل ثبت چندگانه‌ای را پیش گرفت که شامل بررسی دقیق مدیا و رسانه‌ها برای بررسی اخبار، ایجاد یک پلتفرم آنلاین برای گزارش و ثبت داده‌ها به شکل محرمانه و کسب اطلاعات از سامانه‌های ملی ثبت مرگ بود. فیفا همچنین برای تکمیل داده‌های خود، در ارتباط با مرگ دو فوتبالیست ایرانی، از ما نیز سوال پرسید و تلاش خود را کرد تا بالاترین پوشش اطلاعات رو داشته باشد. نتایج حاصل از این سامانه ثبت که در مجله ی BJSM به چاپ رسیده است حاصل بررسی داده های ۵ ساله بین سالهای ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۸ می باشد.وی ادامه داد: در مجموع طی این ۵ سال، فیفا ۶۱۷ مورد مرگ ناگهانی را ثبت کرد که ۶۰۷ مورد آن بین بازیکنان فوتبال، ۴ مورد بازیکن فوتسال و ۴ مورد بازیکن فوتبال ساحلی بودند. این داده‌ها حاصل همکاری ۶۷ کشور با فیفا بود. ۱۴۲ مورد از این افراد با مرگ های ناگهانی، زنده ماندند (۲۳%). میانگین سنی بازیکنانی که دچار مرگ ناگهانی شدند ۳۴ سال گزارش شد که از بازیکن ۵ ساله تا ۷۶ ساله بین آنها دیده می‌شود. از این ۶۱۷ بازیکن، ۹۶% را مردان تشکیل می‌دادند (۵۹۴ بازیکن) و همچنین ۹۵% آنها (۵۸۴ بازیکن) در سطح آماتور فوتبال بازی می‌کردند.حسن میرزایی خاطرنشان کرد: در بررسی علل مرگ ناگهانی، ۸۲% علل وابسته به موارد قلبی عروقی، ۱۱% موارد مرتبط با تروما و ۷% موارد غیر مرتبط با تروما ذکر شدند. اکثر موارد گزارش شده از قاره ی اروپا بودند (۵۷%) و سپس قاره‌های دیگر به ترتیب آمریکای جنوبی (۱۲%)، آمریکای شمالی (۱۰%)، آسیا (۸%)، آفریقا (۷%) و استرالیا (۶%) قرار داشتند.مشاور پزشکی ورزشی فدراسیون فوتبال گفت: یکی از یافته‌های  جالب این گزارش این بود، وقتی بازیکنان فوت شده تحت کالبد شکافی قرار گرفتند، شایعترین یافته، طبیعی بودن ساختار قلب بود. از این رو به نظر می‌آید بی‌نظمی‌های ریتم قلبی، شایعترین علل ایجاد مرگ ناگهانی در این گروه می‌باشد. یافته  شایع بعدی در کالبد شکافی کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک بود که به عنوان شایع ترین علت مرگ قلبی در ورزشکاران گزارش می‌شود. البته باید توجه داشت میزان شیوع علل زمینه ای مطرح شده بسته به ناحیه و قاره بازیکن متفاوت بود.  برای مثال در آمریکای جنوبی شایع ترین علت مرگ کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و اختلالات عروق قلبی بودند. همانند گزارشات قلبی، بیماری های عروق قلبی، شایعتذین علت مرگ در افراد بالای ۳۵ سال بود.وی ادامه داد: اگر بخواهیم به مهم ترین یافته این گزارش اشاره کنیم، میزان اثربخشی شوک قلبی سریع و احیای قلبی ریوی در زنده نگه داشتن بازیکنان فوت شده است. در مجموع، درصد کمی از بازیکنان فوت شده، توانستند زنده بمانند (۲۳%). اما این درصد در صورتی که بازیکن سریعا تحت احیای قلبی ریوی قرار می‌گرفت افزایش می یافت، برای مثال در این گزارش بیان شده در صورتیکه بازیکن فوت شده توسط یک بازیکن دیگر احیا میشد ۳۵% شانس زنده ماندن داشت و اگر توسط یک فرد آموزش دیده احیا میشد، ۵۰% شانس زنده ماندن داشت. اما نکته ی حیاتی و کلیدی این گزارش، میزان بالای موفقیت در زنده نگه داشتن بازیکن فوت شده در صورت استفاده از دستگاه شوک قلبی (دفیبریلاتور) بود. در صورت استفاده سریع از AED برای بازیکن فوت شده، احتمال زنده ماندن بازیکن به ۸۵% ارتقا می یافت. این موضوع به شکل کاملا واضحی نقش پر اهمیت آموزش صحیح احیا و لزوم وجود و استفاده از AED در فوتبال را نشان می‌دهد که می‌تواند کاملا منجر به زنده ماندن بازیکن دچار مرگ ناگهانی شود.

نتایج فوتبال لیگهای معتبر اروپا

یوونتوس با شکست بولونیا فاصله خود با صدر جدول رده‌بندی را کاهش داد. تیم‌های یوونتوس و بولونیا در چارچوب هفته نوزدهم و پایانی نیم‌فصل اول سری آ ایتالیا در ورزشگاه آره‌نای تورین به مصاف هم رفتند که در پایان بیانکونری با نتیجه ۲ بر صفر از سد میهمان خود گذشت و به سه امتیاز ارزشمند دست پیدا کرد.آرتور ملو در دقیقه ۱۵ با شوتی از راه دور و بعد از برخورد به یک بازیکن موفق شد گل نخست را روی پاس رونالدو به ثمر برساند. در ادامه وستون مک‌کنی در دقیقه ۷۱ از روی ارسال خوان کوادرادو زننده گل دوم تیم پیرلو بود تا یوونتوس به یک برد مهم در لیگ ایتالیا برسد.این پیروزی در حالی به دست آمد که تیم‌های صدرنشین میلان و اینتر امتیاز از دست داده بودند. حالا مدافع عنوان قهرمانی با ۳۶ امتیاز و یک بازی کمتر در رده پنجم قرار گرفت. آنها در صورت پیروزی مقابل ناپولی در بازی عقب افتاده نمی‌توانند فاصله خود با صدر جدول را به چهار امتیاز کاهش دهند. در سوی مقابل شاگردان سینیشا میهایلوویچ با این شکست ۲۰ امتیازی ماندند و در رده سیزدهم جای گرفتند.

تیم فوتبال ناپولی در دیدار مقابل هلاس‌ورونا با حساب سه بر یک شکست خورد و به رتبه ششم جدول رده‌بندی سری‌آ سقوط کرد. از هفته نوزدهم لیگ فوتبال باشگاه‌های ایتالیا، دو دیدار همزمان برگزار شد که در مهمترین آن، هلاس‌ورونا در خانه خود مقابل ناپولی به برتری ارزشمند سه بر یک دست یافت.این نتیجه موجب شد تا ورونا با ۳۰ امتیاز خود را به رتبه نهم جدول برساند و ناپولی هم در امتیاز ۳۴ متوقف شد.در حالی‌که «هیروینگ لوزانو» مکزیکی در همان دقیقه نخست برای ناپولی گلزنی کرد اما در ادامه میزبان با گل‌های «دی‌مارکو»، «باراک» و «زاکاگنی» به برتری دست یافت.در دیگر دیدار جنوا در خانه خود با یک گل کالیاری را شکست داد و ۱۸ امتیازی شد تا از جمع قعرنشینان فاصله بگیرد.

شالکه ۰ – ۴ بایرن مونیخ؛ قدرت نمایی قهرمان

بایرن مونیخ موفق شد در خانه شالکه به پیروزی ۰-۴ دست یابد. بایرن مونیخ که سال ۲۰۲۱ را پرفراز و نشیب آغاز کرده، امروز کار دشواری در خانه شالکه قعرنشین نداشت و موفق شد با دو گل این تیم را مغلوب کرد.بایرن مونیخ بازی را بهتر آغاز کرد و در دقیقه هفت و روی ارسال جاشوا کیمیچ فرصت داشت به گل اول دست یابد، اما ضربه سر رابرت لواندوفسکی با اختلاف کمی به بیرون رفت.دقایقی بعد و روی ارسال اوسیپکا بود که رابرت اوت از فاصله ای نزدیک می توانست گل اول شالکه را به ثمر برساند، اما ضربه سر او در اختیار مانوئل نویر قرار گرفت.اما در دقیقه ۳۲ بایرن مونیخ به گل اول دست یافت. روی ارسال دقیق جاشوا کیمیچ، توماس مولر بدون مزاحم و با یک ضربه سر دقیق دروازه فارمن را باز کرد. در ادامه نیمه اول جریان بازی آرام دنبال شد و بایرن با برتری ۰-۱ به رختکن رفت.شالکه در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم موقعیت خوبی برای زدن گل تساوی این دیدار داشت، اما ضربه سر ناستاسیچ با فاصله کمی از کنار دروازه به بیرون رفت.اما در دقیقه ۵۴ بایرن مونیخ به گل دوم هم دست یافت. روی پاس بلند کیمیچ، لواندوفسکی در سمت راست محوطه و بین دو مدافع با زیرکی دروازه شالکه را باز کرده و برتری تیمش را دو برابر کرد.

در دقیقه ۶۲ و با پاس لواندوفسکی بود که سرژ گنابری در گوشه سمت چپ محوطه شالکه صاحب موقعیت شد، اما ضربه زمینی او در اختیار فارمن قرار گرفت.دقایقی بعد لواندوفسکی پشت محوطه شالکه فرصت داشت گل سوم بایرن مونیخ را وارد دروازه حریف کند، اما ضربه زمینی او با اختلاف کمی به بیرون رفت.در دقیقه ۷۵ این بار رابرت اوت پشت محوطه بایرن مونیخ موقعیت خوبی برای کم کردن اختلاف داشت، اما ضربه زمینی او نیز با کمترین اختلاف راهی بیرون زمین شد. در دقیقه ۸۴ ضربه محکم کینگزلی کومان از پشت محوطه با مهار فارمن همراه شد.اما در دقیقه ۸۸ و باز هم روی ارسال کیمیچ از سمت راست، توماس مولر با یک ضربه سر دقیق موفق به گلزنی شد. این پایان کار نبود و دو دقیقه بعد داوید آلابا با ضربه ای دقیق از پشت محوطه و بهره گیری از اشتباه فارمن دروازه شالکه را باز کند تا بایرن مونیخ ۰-۴ در این دیدار به پیروزی برسد.

پیروزی بارسا و آتلیتکو مادرید

تیم بارسلونا درحالی‌که یکشنبه شب «لیونل مسی» فوق ستاره آرژانتینی خود را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت، الچه را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد. شاگردان «رونالد کومان» در این دیدار که از هفته بیستم لالیگا و در ورزشگاه «مانوئل مارتینز» برگزار شد، به رغم برتری مالکیت برابر الچه فقط ۲ بار از موقعیت های بدست آمده به خوبی استفاده کرده و به گل رسیدند.فرانکی دی یونگ» در دقیقه ۳۹  و «ریکی پویگ» در دقیقه ۸۹ برای بارسلونا در این دیدار گلزنی و سه امتیاز حساس این دیدار خارج از خانه برای تیمشان به ارمغان آوردند.بازیکنان بارسلونا با کسب هرسه امتیاز این دیدار ۳۷ امتیازی شده و با یک پله صعود در جایگاه سوم جدول رده بندی لالیگا و در یک قدمی رئال مادرید که در مکان دوم این جدول است قرار گرفتند.بازیکنان الچه نیز که هشتمین باخت خود را در این دیدار تجربه کردند با ۱۷ امتیاز به جایگاه نوزدهم جدول بیست تیمی این رقابت ها سقوط کردند.هم اکنون اتلتیکو مادرید با ۴۷ امتیاز صدر جدول رده‌بندی لالیگا را در اختیار خود دارد و رئال مادرید نیز با ۴۰ امتیاز و دو بازی بیشتر، این تیم را در صدر تعقیب می‌کند.

اتلتیکو مادرید قاطعانه به راه خود در لالیگا ادامه می دهد.اتلتیکو مادرید موفق شد با کامبکی که مقابل والنسیا زد، از ۱۸ بازی ۴۷ امتیاز کسب کند و با یک بازی کمتر از رئال مادرید دوم جدولی، اختلاف خود را به ۷ امتیاز برساند. والنسیا هم با ۲۰ امتیاز در رده ۱۴ باقی ماند. در دقیقه ’۱۱ والنسیا یک سوپرگل به ثمر رساند؛ پاس خوزه گایا پشت محوطه به اوروش راسیچ رسید تا با یک شلیک سر ضرب راه دور توپ را به گوشه دروازه یان اوبلاک بفرستد.در دقیقه ’۲۳ اتلتیکو گل تساوی را به ثمر رساند؛ کرنر ارسالی خوب کوکه در تیر دوم با ضربه کف پای ژائو فلیکس همراه شد تا دروازه والنسیا باز شود.در دقیقه ’۵۴ لوئیس سوارز باز هم گل تعیین کننده ای به ثمر رساند؛در دقیقه ’۷۲ نفوذ مارکوس یورنته از سمت راست به محوطه والنسیا، پاس عرضی رو به بیرون او و ضربه بغل پای تمام کننده از آنخل کوریا که حساب کار را ۳-۱ کرد و خیال سیمئونه را از کسب یک برد دیگر راحت کرد.

جام حذفی انگلیس

تیم برنت‌فورد برابر لسترسیتی شکست خورد و از جام حذفی انگلیس وداع کرد. چلسی هم با برتری مقابل لوتون به مرحله بعدی صعود رسید. در ادامه رقابت‌های جام حذفی باشگاه‌های انگلیس، تیم دسته اولی برنت‌فورد در حالی‌که قدوس را در ترکیب اصلی داشت در زمین خود با حساب سه بر یک به لسترسیتی باخت و حذف شد. سامان قدوس در دقیقه ۷۹ این دیدار جای خود را به «گیلبرت» داد.در دیگر دیدار، چلسی که روزهای سختی را سپری می‌کند در ورزشگاه استمفوردبریج مقابل لوتون به پیروزی سه بر یک دست یافت و راهی دور بعدی شد تا مقداری از حاشیه فاصله بگیرد.تامی آبراهام» هر سه گل تیم تحت هدایت «فرانک لمپارد» را به ارمغان آورد. همچنین «تیمو ورنر» مهاجم آلمانی چلسی که مدت‌هاست در گلزنی ناکام بوده، یک ضربه پنالتی را در دقایق پایانی از دست داد.همچنین فولام در خانه خود با نتیجه سه بر صفر مغلوب برنلی شد و از دور مسابقات کنار رفت.حساسترین دیدار دور چهارم جام حذفی انگلیس، منچستریونایتد در ورزشگاه «اولدترافورد» پذیرای رقیب دیرینه خود یعنی لیورپول بود و در پایان دیداری جذاب به برتری سه بر دو رسید.در دقیقه ۱۸ پاس در عمق «فیرمینو» به «محمد صلاح» رسید و این مهاجم مصری با ضربه چیپ موفق شد گل نخست بازی را برای لیورپول ثبت کند.سپس در دقیقه ۲۶، «پل پوگبا» به خوبی حمله لیورپول را قطع کرد و توپ را به «مارکوس رشفورد» رساند و پاس بلند این بازیکن هم به «گرینوود» رسید تا این مهاجم جوان گل تساوی میزبان را به ارمغان آورد.در ادامه نیمه نخست، منچستری‌ها عملکرد بهتری داشتند اما گل دیگری به دست نیامد.در دقیقه ۴۷ اشتباه «ویلیامز» مدافع جوان لیورپول موجب شد تا «رشفورد» صاحب توپ شده و گل دوم شیاطین‌سرخ را به‌ثمر برساند.در دقیقه ۵۸ غفلت منچستری‌ها با کار هماهنگ بازیکنان لیورپول همراه شد تا «محمد صلاح» بازی را به تساوی دو بر دو بکشاند.در دقیقه ۷۸ «برونو فرناندز» هافبک پرتغالی منچستر که تنها دقایقی از حضورش در میدان می‌گذشت با ضربه ایستگاهی تماشایی موفق شد گل دوم میزبان را به ارمغان آورده و سند برتری شیاطین‌سرخ را امضا کند.با این اوصاف منچستر همچنان روی نوار موفقیت گام برمی‌دارد و بحران لیورپول نیز ادامه دارد.

عجیب اما واقعی؛ روبالشتی جایزه قهرمانان دوومیدانی ایران!

ایسنا- معصومه مومی‌وند -نفرات برتر دوی صحرانوردی قهرمانی کشور به عنوان جایزه روبالشتی دریافت کردند. مسابقات قهرمانی کشور دوی صحرانوردی در بخش زنان  و مردان به ترتیب سوم و پنجم بهمن برگزار شد که با قهرمانی محمدجعفر مردادی و پریسا عرب به پایان رسید.این مسابقات به میزبانی چابهار برگزار شد که در مجموع  ۸۰ ورزشکار زن و مرد مسیر ۱۰ کیلومتری را دویدند اما نکته عجیب و قابل توجه به جوایز نفرات برتر مربوط می‌شود؛ در پایان رقابت‌ها از طرف میزبان مسابقات به نفرات برتر روبالشتی جایزه دادند.هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی هم که در محل مسابقات حضور داشته بعد از آنکه متوجه ماجرا می‌شود، قول می‌دهد که طی روزهای آینده جایزه‌ای ریالی به مقام‌آوران اهدا کند.برگزاری مسابقات ورزشی برای آماده نگه‌داشتن ورزشکاران و محک زدن‌شان اقدامی ضروری و شایسته است اما باید به شان آنها هم توجه کرد. اهدا روبالشتی به کسانی که در سطح قهرمانی فعالیت می‌کنند و به دنبال حضور موفق در عرصه‌های بین‌المللی هستند، بی‌احترامی به آنها محسوب می‌شود و انگیزه آنها را از بین می برد.ضمن اینکه باید توجه داشت نوجوانان و جوانان علاقه مند به دوومیدانی مسابقات را رصد می‌کنند و نگاهشان به قهرمانان ماده‌های مورد نظرشان است، بنابراین در جریان اخبار مربوط به آنها قرار می‌گیرند. وقتی به کسی همچون مرادی که در المپیک دویده روبالشتی جایزه بدهند، چگونه می‌توان انتظار داشت که یک نوجوان آینده درخشانی برای خود در این رشته متصور شود؟ میزبانی شرایط خاصی دارد، صرف اینکه مسیری را برای دویدن شرکت‌کننده‌ها فراهم کرد، به معنای میزبانی  مناسب نیست، تهیه جایزه درخور شان شرکت کنندگان نیز یکی از آیتم‌های مهم است. شاید اگر هیات دوومیدانی این استان جایزه‌ای به شرکت کنندگان نمی‌داد خیلی بهتر از دادن روبالشتی بود. همچنین میزبان می‌توانست از فدراسیون دوومیدانی یا اسپانسر خصوصی کمک بگیرد.در این شرایط لازم است که فدراسیون دوومیدانی برای تقدیر از نفرات برتر به آنها جایزه‌ای مناسب بدهد تا ضمن جبران اقدام عجیب مدیران ورزشی سیستان و بلوچستان، مانع از بین رفتن شان و انگیزه ورزشکاران خود شود. 

https://akhbar-rooz.com/?p=101922 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x