سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سازمان جهانی بهداشت از تعلیق مالکیت معنوی واکسن کرونا حمایت کرد

سازمان جهانی بهداشت از تعلیق مالکیت معنوی واکسن کرونا حمایت کرد

سازمان جهانی بهداشت که بارها بر دسترسی همگانی به واکسن های منتخب کرونا تاکید کرده بود، به حمایت جدی از مالکیت عمومی این فرآورده های درمانی و توزیع یکسان آنها برخاست.

به گزارش یکشنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، سازمان جهانی بهداشت به طور جدی از تعلیق حق ثبت اختراعات واکسن های پیشرفته علیه کرونا برای توزیع یکسان آنها حمایت کرد.  

«تدرس ادهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد به عنوان راهکار موثر و عملی برای مهار همه گیری، باید به فکر گذشتن از حق مالکیت معنوی باشیم.

ادهانوم با اشاره به قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس در تمام درگیری ها برای اجرای واکسیناسیون علیه کرونا در مناطق درگیر، تصریح کرد: طرفداری از برابری و عدالت مهم است اما در این زمینه باید گام های عملی برداشت.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: در توافق جنبه های حقوقی مالکیت معنوی مرتبط با تجارت مقرراتی برای اشتراک مالکیت معنوی وجود دارد؛ با این وجود این موضوع همچنان مسئله آشکاری است که کسی نمی خواهد راجع به آن صحبت کند.

ادهانوم افزود: وقتی از مالکیت معنوی صحبت به میان می آید شاهد عدم همکاری و مقاومت جدی در این زمینه هستیم. این پاندمی سابقه نداشته و ویروس کرونا تمام جهان را مانند گروگانی در دست گرفته است. اگر این مقررات در حال حاضر اجرایی نشود، پس چه زمانی اجرا خواهد شد؟

این ایده که از سوی ۹۰ کشور جهان پذیرفته شده، به ویژه کشورهای در حال توسعه و با درآمدهای متوسط را در کانون توجه خود قرار داده است؛ اما هنوز حمایت اتحادیه اروپا را دریافت نکرده و در حد بررسی سازمان جهانی بهداشت باقی مانده است.

هم‌زمان با نگرانی‌هایی که درمورد رقابت کشورها و دامن زدن به «ملی‌گرایی واکسنی» وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت از پیشنهاد هندوستان و آفریقای جنوبی مبنی بر استثنا کردن پیشرفت‌های بهداشتی در زمینه مقابله با کووید-۱۹ از حقوق مالکیت بین‌المللی حمایت کرد.  

عالی ترین مقام سازمان جهانی بهداشت از کشورهای پیشرفته خواست که درجهت لغو یا کاهش توافقات یکجانبه خرید واکسن با شرکت های دارویی اقدام کنند و در همین ارتباط افزود: درک می کنیم که دولت ها وظیفه حفاظت از حقوق ملی خود را دارند، اما ایفای بهتر این امر مستلزم سرکوب ویروس کرونا به طور همزمان در تمام نقاط جهان است.

تدروس ادهانوم چندی پیش در جلسه هیات مدیره سازمان جهانی بهداشت در ژنو که به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد که جهان در آستانه یک اشتباه اخلاقی فاجعه بار قرار دارد و قیمت این اشتباه جان انسانهایی را در فقیرترین کشورهای جهان خواهد گرفت.

او تصریح کرد: کشورهای ثروتمند واکسن کرونا را توزیع می‌کنند، درحالی که کشورهای کمتر توسعه یافته باید منتظر بمانند و نظاره‌گر باشند. هر روز که زمان می‌گذرد، این شکاف بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=105544 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x