جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سازمان حقوق بشر اهواز: تشکیل پرونده،‌ شکنجه جسمی زندانیان اهواز در پی اعتراض به خطر شیوع کرونا

سازمان حقوق بشر اهواز از شکنجه و تشکیل پرونده برای برخی زندانیان زندان شیبان اهواز در پی اعتراض به خطر شیوع کرونا در فروردین‌ماه و همچنین اعتصاب غذای تعدادی از آن‌ها خبر داده است.

این سازمان حقوق بشری روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه گزارش داد که تعدادی از زندانیان شیبان در اعتراض به تشکیل پرونده جدید از سوی اداره اطلاعات با اتهام «تحریک اعتراضات» فروردین‌ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

همچنین، در پی درگیری و شورش داخل زندان به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا و کمبود امکانات بهداشتی،‌ ماموران و نیروهای امنیتی اقدام به شکنجه و ضرب و شتم زندانیان کرده‌اند.

این سازمان نوشته که در پی اعتراض‌های زندان سپیدار و شیبان،‌ دست‌کم ۳۵ نفر از سوی ماموران امنیتی کشته و یا در اثر جراحت‌ها جانشان را از دست داده‌اند.

بنا بر این گزارش،‌ در زندان مرکزی اهواز مسئولان با تهدید سلاح کلاشینکف از زندانیان خواسته‌اند «تونل شکنجه» تشکیل دهند و همچنین روی خرده شیشه راه بروند.

تعدادی از زندانیان نیز طی بازجویی در اداره اطلاعات اهواز و به دلیل شکنجه از ناحیه سر و صورت دچار جراحت شده‌اند.

پیشتر در روز ۱۲ فروردین‌ماه هم‌زمان با ناآرامی در دست‌کم شش زندان دیگر در ایران زندانیان اهواز به دلیل مخالفت با درخواست مرخصی دست به اعتراض زده بودند که منجر به درگیری با ماموران زندان شد.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۱ فروردین‌ماه «واکنش مرگبار ماموران زندان و نیروهای امنیتی» به اعتراض زندانیان را مورد انتقاد قرار داده و گفت بر اساس اطلاعاتی که به دستش رسیده حدود ۳۶ زندانی در ایران بر اثر اقدامات مهلک نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراض‌های درون زندان‌ها پس از شیوع کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=26993 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x