پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

سازمان حقوق بشر ایران اعدام حمید میربلوچ‌زهی را محکوم کرد

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۶ دی ۱۳۹۹: مصطفی نیلی، وکیل عبدالحمید میربلوچ‌زهی، در توییتر خود خبر از اعدام موکلش داد. سازمان حقوق بشر ایران این اعدام را بشدت محکوم می‌کند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «علاوه بر غیر انسانی بودن مجازات اعدام، تمامی شواهد نشان می‌دهد که حمید میربلوچ‌زهی از دادرسی عادلانه برخوردار نبوده و حق اعاده دادرسی نیز از او سلب شده است. متهمان امنیتی به طور سیستماتیک در ایران مورد شکنجه جسمی و روحی برای اخذ اعتراف علیه خود قرار می‌‌گیرند و دادگاه‌های انقلاب پشت درهای بسته بر اساس همین اعتراف‌ها، احکام اعدام صادر می‌کنند. جمهوری اسلامی از این اعدام‌ها برای ارعاب و جلوگیری از اعتراضات استفاده می‌کند و تنها راه متوقف‌کردن این اعدام‌ها، گسترش کارزار مقابله با اعدام و محکومیت فراگیر جهانی‌ست.»

این سازمان پیشتر از جامعه جهانی خواسته بود تا مساله نقض حقوق بشر را محور اصلی هر نوع گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی قرار دهد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، طی روز جاری، شنبه ۶ دی ماه، حکم اعدام عبدالحمید میربلوچ‌زهی، زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. 

مصطفی نیلی، وکیل مدافع این زندانی سیاسی بلوچ این خبر را در توییتر خود اعلام کرد و نوشت: «متاسفانه در تماس با خانواده حمید میربلوچ‌زهی متوجه شدم که حکم اعدام وی اجرا شده است. شرمنده خانواده وی شدم که نتوانستم هیچ کاری انجام دهم.»

به گزارش حقوق بشر در ایران، عبدالحمید میربلوچ زهی، در تاریخ ۷ آذر ماه ۱۳۹۴، همزمان با یورش چندین تن از ماموران اداره اطلاعات زاهدان به منزل شخصی وی در شهرستان ایرانشهر بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان منتقل شده بود. این بازداشت در حالی صورت گرفته بود که ماموران خانواده وی را هم مورد ضرب و جرح قرار داده بودند.

در دادگاه اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «محاربه از طریق حمله مسلحانه» به عبدالحمید میربلوچ زهی وارد و درنهایت حکم اعدام برای وی صادر شده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=98670 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x