جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سازمان حقوق بشر ایران سرکوب معترضان به کم‌آبی در خوزستان را بشدت محکوم کرد

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۹ تیر ۱۴۰۰: اعتراض مدنی و مسالمت‌آمیز مردم خوزستان به کم‌آبی و مشکلات ناشی از آن با سرکوب شدید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شده است. بنا بر گزارش‌ها، در پنج روز اخیر چند تن کشته، تعداد بسیاری زخمی و بازداشت شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران به‌کارگیری خشونت در مواجهه با اعتراض‌های مدنی مردم برای احقاق بدیهی‌ترین حقوق‌شان را بشدت محکوم می‌کند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی به جای شنیدن خواست معترضان و تلاش برای تامین نیازهای آنان، از سرکوب برای خاموش‌کردن صدای اعتراض مردم استفاده می‌کنند. مشکل امروز خوزستان و سایر نقاط ایران محصول سؤمدیریت آنان است و با سرکوب حل نمی‌شود. آمران و عاملان سرکوب باید شناسایی و پاسخگو شوند.» او افزود: «از جامعه جهانی می‌خواهیم تا به سرکوب معترضان و زیر پا گذاشتن حق بدیهی اعتراض آنان واکنش نشان دهد و تعهدات بین‌المللی حقوق بشری جمهوری اسلامی را به مقام‌های حکومت یادآوری کند.»

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، از شب پنجشنبه ۲۴ تیر ماه، اعتراضات گسترده‌ای به فقدان مدیریت آب و بحران بی آبی در شهرهای خوزستان آغاز شد که دربسیاری موارد با برخورد خشونت‌بار پلیس روبرو شد. در بسیاری از ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، این اعتراضات در دست‌کم ۱۷ شهر خوزستان از جمله اهواز، سوسنگرد، شادگان، شوش، شاوور و کرخه جریان داشته است. درشبکه‌های اجتماعی تصاویر و اخبار کشته شدن چهار معترض منتشر شده است. با این حال مقامات رسمی تاکنون کشته شدن دو تن از معترضان را تایید کرده‌اند، اما مدعی شدند که این دو معترض از سوی «ضد انقلاب» به قتل رسیده‌اند. رسانه‌های محلی هویت این دو معترض کشده شده را مصطفی نعیماوی، ۳۰ ساله و قاسم ناصری (خضیری)، ۱۷ ساله اعلام کرده‌اند.

همچنین، گزارش‌ها حاکی از آنند که خانواده کشته‌شدگان برای تبری‌جویی از معترضان تحت فشار قرار گرفته‌اند. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز گذشته فیلمی از پدر مصطفی نعیماوی منتشر کرد که در آن می‌گوید «اغتشاشگران و خرابکاران» پسرش را به قتل رسانده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران این اقدام‌ها را مصداق شکنجه روانی برای اخذ اعترافات اجباری می‌داند و آن را بشدت محکوم می‌کند.

این اولین باری نیست که خبرگزاری‌های حکومتی در ایران به سراغ خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند می‌روند و مصاحبه‌هایی از زبان خانواده قربانیان با مضمون “تبری جویی” از معترضان منتشر می‌شود.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر قطعی و کاهش شدید سرعت اینترنت در استان خوزستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی افرادی را که از اعتراض‌ها فیلمبرداری و آن‌را منتشر کنند، تهدید کرده‌اند. معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان روز دوشنبه ۲۸ تیر ماه گفت: «با منتشر کنندگان این اخبار برخورد قانونی خواهد شد».

درپی کاهش بارندگی و عدم مدیریت مناسب، استان خوزستان با بی آبی بی سابقه‌ای روبرو شده که مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان و مردم این منطقه به وجود آورده است.

بنا بر گفته کارشناسان، یکی دیگر از دلایل بی آبی استان خوزستان که مسیر رودخانه های مهمی از جمله دز، کرخه و کارون بوده، سد سازی‌های بی ‌ویه و طرح‌های انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌های این استان است. مقام‌های حکومتی سال‌هاست به هشدار فعالان محیط زیست و کارشناسان حوزه آب بی‌توجهی می‌کنند. در سال‌های اخیر کنشگران محیط زیست با بهانه‌های واهی بازداشت، شکنجه و زندانی شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=120124 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x