جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سازمان راه کارگر: ده ها کشته و مجروح، حاصلِ جدیدترین جنایتِ رژیم ایران در بلوچستانِ محروم

آنچه روز دوشنبه چهارم اسفند در حومه مرزی شهرستان سراوان در بلوچستان بر علیه “سوخت بران” زحمتکش، رخ داد، براستی یک قتل عام هولناک بود. در جریان این جنایت فاشیستی، گفته میشود که دهها نفر کشته و مجروح شده اند. برخی نهادهای فعالین بلوچ صحبت از حداقل ۲۵ کشته و دهها مجروح میکنند. این اقدام جنایتکارانه مامورین سپاه پاسداران، سبب برافروخته شدن خشم مردم بلوج در سراوان و دیگر مناطق استان شده است. در سراوان مردم خشمگین، فرمانداری این شهر را به تسخیر خود دراوردند و چند خودروی نظامی مامورین رژیم را به آتش کشیدند. هم اکنون نوعی حکومت نظامی در برخی مناطق بلوچستان برقرار شده است اما درگیریها کماکان ادامه دارد. ضمن اینکه شماری از نهادها و فعالین بلوچ برای چهارشنبه شش اسفند فراخوان اعتصاب عمومی داده اند. 

بلوچستان “فرزند ناتنی” ایران در رژیمهای شاه و شیخ، همچنان رکورددار فقر و فلاکت و تبعیض در ایران است. در سراسر بلوچستان به زحمت شما چند کارخانه و شرکت بزرگ برای اشتغال مردم مشاهده میکنید. بخش زیادی از روستاهای این استان از ابتدایی ترین امکانات زندگی نظیر: اب اشامیدنی سالم، برق، مدرسه و درمانگاه محرومند.

مردم بلوچ علاوه بر محرومیتهای هولناک اقتصادی و رفاهی، از تبعیضات شوونیستی، قومی و مذهبی سیستماتیک نیز رنج میبرند.

اعدام چندین نفر از زندانیان سیاسی بلوچ در هفته های اخیر و کشتار مداوم مخالفین نظام جنایتکار و غارتگر حاکم در تمام چهار دهه گذشته و نیز بیکاری و فقر گسترده، جان مردم را به لب شان رسانده است.

بیکاری و محرومیت نهادینه شده در این استان، از یکطرف سبب  مهاجرت و اشتغال دهها هزار نفر از مردان بلوچ در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دریای عمان شده و از سویی دیگر همچون کولبران زحمتکش در کردستان، آنها را ناگزیر از “اشتغال” در بخش قاچاق کالاهای مصرفی نموده است که البته در بلوچستان عمدتا خود را به صورت سوخت بری نشان میدهد. به دلیل پائین بودن بهای بنزین و گازوئیل در ایران نسبت به کشورهای همسایه بویژه پاکستان، محرومان بلوچ سعی میکنند با به جان خریدن انواع خطرها و از جمله احتمال انفجار و آتش سوزی، از طریق حمل سوخت به پاکستان و … ممر درآمدی برای خود و خانواده های گرسنه خویش فراهم کنند، اما همچون کولبران در کردستان، این سوخت بران دائما با تیراندازی مامورین مرزی رژیم اسلامی مواجه شده و هفته ای نیست که تعدادی از آنها کشته و مجروح نشوند.

سازمان ما ضمن محکوم کردن این کشتار فاشیستی و همدردی عمیق با مردم زحمتکش بلوچستان و خانواده های داغدیده، خواستار حمایت قاطع جنبش های کارگری، دانشجویی، زنان، روشنفکران و عموم نیروهای آزادیخواه و برابری طلب  از اعتراضات مردم بلوچ است.

زنده باد مبارزات مردم ستمدیده بلوچستان

پیش به سوی اعتصابات عمومی و سراسری

سرنگون باد رژیم اسلامی سرمایه داری

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

۵ اسفند ۱۳۹۹ – ۲۳ فوریه ۲۰۲۱

https://akhbar-rooz.com/?p=105060 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x