پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سازمان عفو بین‌الملل: حکومت عراق «حمام خون» راه انداخته است

تظاهرات در عراق

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از سرکوبی اعتراضات در عراق اعلام کرده است که حکومت این کشور، «حمام خون» به‌راه انداخته‌ و خواستار توقف فوری خشونت و حملات به غیرنظامیان شده و در بیانیه خود تاکید کرده که «دولت عراق وظیفه دارد تامین‌کننده حق حیات شهروندان خود باشد، همان‌طور که وظیفه دارد امنیت تجمعات و بیان نظرات آن‌ها را نیز تامین کند»…
این سازمان در عین حال از وعده‌های دولت برای انجام تحقیقات و اصلاحات، در حالی‌که «نیروهای امنیتی به تیراندازی و کشتن معترضان ادامه داده‌اند» انتقاد کرده‌است. در جریان اعتراضات مردمی ضد دولتی در عراق از آغاز ماه اکتبر تا کنون دست‌کم ۳۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این خبر را خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری دولتی “INA” یکشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) منتشر کرد. به نوشته خبرگزاری آلمان، INA این خبر را بدون ذکر جزئیات بیشتر و با استناد به کمیسیون حقوق بشر عراق اعلام کرده است. این کمیسیون از سوی پارلمان عراق انتخاب شده است.

سازمان مدافع حقوق بشر عفو بین‌الملل نیز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از “روزهای خونین خشونت بیش از حد” در عراق سخن گفت. در اطلاعیه این سازمان آمده است که اعتراضات در این کشور تبدیل به “حمام خون” شد.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که مقامات مسئول عراقی باید “بر استفاده غیرقانونی از خشونت مرگ‌بار هر چه زودتر نقطه پایان بگذارند”.

طبق بررسی‌های عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی در کنار استفاده از تیر و فشنگ از نارنجک گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند که به جای پراکنده کردن معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات آن‌ها را می‌کشد. به گزارش عفو بین‌الملل، از آغاز اعتراضات در عراق دست‌کم ۲۶۴ نفر در سراسر این کشور کشته شده‌اند. از جمله در روز شنبه ۹ نوامبر چهار نفر جانشان را بر اثر اصابت تیر از دست دادند. دو نفر دیگر بر اثر برخورد نارنجک گاز اشک‌آور به سرشان کشته شدند. اعتراضات مردمی در عراق بیش از هر چیز به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی، بیکاری، فساد و نیز نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این کشور صورت می‌گیرد. آماج حمله تظاهرکنندگان تمامی نخبگان سیاسی این کشور و فرقه‌گرایی است.

https://akhbar-rooz.com/?p=11880 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x