چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سازمان معلمان ایران خواهان تجدید نظر در حکم صادره و آزادی محمد حبیبی شد

بیانیه سازمان معلمان ایران در مورد اخراج محمد حبیبی و آزادی وی از زندان

سازمان معلمان ایران باصدور بیانیه ای رویه های قضائی نسبت به فعالان صنفی و مدنی و تشکیلاتی را محکوم و به دخالت نهادهای شبه قضائی هشدار داد و با اشاره به احکام صادر شده شبیه آنچه برای محمد حبیبی از اعضای زندانی هیات مدیره کانون صنفی معلمان که تبعات حکم او منجر به محرومیت شغلی شده است، خواستار تجدید نظر جدی در این رویه های مغایر با قانون اساسی و حقوق شهروندی شد.

متن بیانیه این تشکل معلمی به این شرح است:

در آستانه هفته معلم و در شرایطی که بیماری کوئید ١٩ در کنار تحریم های اقتصادی، باعث فشارهای روانی، اقتصادی و اجتماعی به اشکال مختلف شده است، ضرورت همبستگی اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی بیش از پیش احساس می شود، به خصوص اینکه رییس قوه قضاییه در یک سال گذشته با مصاحبه ها و بازدیدهای خود بر امر تسامح، تساهل و عدالت تاکید نموده اند. این در حالی است صدور احکام و مجازات هایی نظیر حبس و منع اشتغال برای مصادیقی که در خود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان آرمان ملت در قالب آزادی تشکل و اجتماعات موقت، مطرح شده اند، به ویژه برای معلمان و فرهنگیانی مانند محمد حببیی امری متناقض است، که با شیوه ای مدنی و مسالمت آمیز در پی تحقق حقوق نسل اول و دوم بوده اند.

آن چه مسلم است صدور احکام و مجازات هایی که می تواند آثار تبعی را به همراه داشته همواره باید با احتیاط صورت گیرد به ویژه که گاهی بر خلاف اصول حقوق جزا موجبات تشدید مجازات می گردد.

در این راستا سازمان معلمان ایران ضمن اعتراض و ابراز ناخرسندی از چنین رویکردهایی، با عنایت به سخنرانی ها و مواضع رییس دستگاه قوه قضائیه مبنی بر رعایت حقوق شهروندی و اجرای عدالت در مراحل دادرسی، این انتظار می رود که نسبت به تضمین ها و اصول دادرسی عادلانه ارزیابی مجددی صورت گیرد و با ورود به چنین پرونده هایی از سیاسی انگاری ممانعت بعمل آورده و نسبت به آزادی فرهنگیان در بند به ویژه محمد حبیبی اقدام نمایند.

از سوی دیگر مقتضی است نهادهای شبه قضایی در دادرسی اداری، از هر گونه اعمال مجازات که مصداق تشدید مجازات محسوب می شوند، خودداری نمایند؛ به ویژه که حق اشتغال جزو حقوق بنیادین هر فرد طبق موازین حقوق بین الملل و حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و هر نوع اقدام علیه این حق می تواند مصداق نقض یکی از حقوق بنیادین باشد.

https://akhbar-rooz.com/?p=27390 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x