پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سازمان ملل خواهان اعلام وضعیت اضطراری آب و هوایی در جهان شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه در سخنرانی افتتاحیه اجلاس آب و هوا گفت: «رهبران جهان باید وضعیت اضطراری آب و هوا را در کشورهای خود اعلام کنند تا اقدام‌های لازم برای جلوگیری از گرم شدن فاجعه بار کره زمین انجام شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه در سخنرانی افتتاحیه اجلاس آب و هوا گفت: «رهبران جهان باید وضعیت اضطراری آب و هوا را در کشورهای خود اعلام کنند تا اقدام‌های لازم برای جلوگیری از گرم شدن فاجعه بار کره زمین انجام شود.»

وی در یک نشست مجازی به‌مناسبت پنجمین سالگرد توافقنامه آب و هوایی پاریس افزود: «آیا کسی هنوز می‌تواند منکر شود که ما در یک وضعیت اضطراری ویژه نیستیم؟»

وی تاکید کرد: «به همین دلیل امروز من از همه رهبران در سراسر جهان می‌خواهم تا زمان رسیدن به وضعیت کربن صفر، وضعیت اضطراری اعلام کنند.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین تصریح کرد که جهان در مسیر درستی نیست تا گرم شدن کره زمین را به زیر ۲ درجه یا حتی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود کند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز در این نشست گفت که کشورها می‌توانند با هم همکاری کنند تا وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاملا کاهش دهند.

وی افزود: «در عین حال می‌توانیم میلیون‌ها شغل در سراسر کره خاکی ایجاد کنیم همانطور که به طور مشترک از شیوع ویروس کرونا خلاص می‌شویم.»

وی تاکید کرد که بریتانیا طبق توافق‌نامه پاریس متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۶۸ درصد کاهش دهد.

بیست و ششمین کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل که قرار بود در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در گلاسکو برگزار شود به دلیل بحران کووید-۱۹ یکسال به تعویق افتاد. اما سازمان ملل به همراه بریتانیا، فرانسه و با همکاری شیلی و ایتالیا تصمیم گرفت که این اجلاس را به صورت آنلاین برگزار کند.

روز گذشته نیز رهبران اتحادیه اروپا پس از انجام گفتگوهایی طولانی به توافقی دست یافتند تا بر اساس آن انتشار گازهای گلخانه‌ای را در این اتحادیه تا ۱۰ سال دیگر حداقل به میزان ۵۵ درصد در مقایسه با سطح سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهند.

بایدن:آمریکا به توافق اقلیمی پاریس بازمی گردد

جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا از بازگشت کشورش به توافق اقلیمی پاریس که دونالد ترامپ رییس جمهوری فعلی ایالات متحده از آن خارج شده بود، خبر داد.

بایدن با انتشار پیامی در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: پنج سال پیش در همین روز، جهان برای رسیدن به توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس گرد هم آمد.

درحالیکه ترامپ روز ۴ نوامبر (۱۴آبان) از این توافق مصوب در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۱ آذر ۹۴) خارج شد، بایدن اعلام کرد که آمریکا در عرض ۳۹ روز به آن باز می گردد.

مشاور سیاست خارجی بایدن در آن زمان بر ضرورت بازگشت آمریکا به پیمان های بین المللی تاکید کرده بود.

بر اساس اعلام کمیته دانشمندان نگران، ایالات متحده دومین کشور انتشار دهنده کربن حاصل از سوخت‌های فسیلی و بزرگترین منبع انتشار تجمعی گاز کربن دی اکسید است.

توافق آب و هوایی پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و با اجماع تصویب شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=97141 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x