پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سازمان ملل: صدها زندانی در عراق با خطر فوری اعدام روبه‌رو هستند

یک روز پس از خبر اعدام ۲۱ زندانی در ناصریه عراق، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، این اقدام را «عمیقاً نگران‌کننده» خواند و هشدار داد که چند صد زندانی دیگر در این کشور با خطر اعدام قریب‌الوقوع روبه‌رو هستند
زندان ناصریه در جنوب عراق به خاطر محبوس بودن مقامات سابق رژیم صدام حسین در آن معروفیت دارد

یک روز پس از خبر اعدام ۲۱ زندانی در ناصریه عراق، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، این اقدام را «عمیقاً نگران‌کننده» خواند و هشدار داد که چند صد زندانی دیگر در این کشور با خطر اعدام قریب‌الوقوع روبه‌رو هستند.

منابع پزشکی و پلیس به خبرگزاری فرانسه گفتند که روز ۲۶ آبان، ۲۱ مرد عراقی در زندان معروف ناصریه در جنوب عراق به دار آویخته شدند.

بنابر گزارش‌ها، از جزئیات جرائم این افراد اطلاعی در دست نیست و گفته شده که برخی از آن‌ها با گروه داعش همکاری کرده‌اند؛ امری که به گفته سازمان عفو بین‌الملل احتمال «انتقام‌گیری» فردی علیه این زندانیان را بالا می‌برد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «من از مقامات عراقی می‌خواهم اعدام‌های بعدی را متوقف کنند».

او افزود: «من به شدت نگران سرنوشت چند صد زندانی هستم که احتمالاً در معرض خطر اعدام قریب‌الوقوع در عراق هستند».

خانم باشله گفت: «بررسی‌های ما از روند اجرای عدالت در پرونده‌های مرتبط با تروریسم در عراق به نقض مکرر حقوق دادرسی عادلانه پی برده است».

به گفته او، «وکالت حقوقی ناکارآمد، اتکای بیش از حد به اعتراف‌گیری و گزارش‌های مکرر در مورد شکنجه یا بدرفتاری» در این زندان تبدیل به «امری عادی» شده است.

زندان ناصریه در استان ذی‌قار، تنها زندان در عراق است که مجازات اعدام را اجرا می‌کند و به خاطر محبوس بودن مقامات سابق رژیم صدام حسین در آن معروفیت دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=93572 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x