جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سایه سنگین آبان ۹۸ بر انتخابات ۱۴۰۰؛ همه سرکوب کردند، هیچ کس مسئولیت نمی پذیرد

سايه ی اعتراضات آبان 98 بر انتخابات 1400 همچنان سنگين تر می شود. جناح های حکومتی همه در سرکوب اعتراضات دست داشته اند و اکنون می کوشند که مسئوليت سرکوب اين اعتراضات را به گردن جناح های رقيب بياندازند

همان طور که انتظار می رفت، سایه ی اعتراضات آبان ۹۸ بر انتخابات ۱۴۰۰ همچنان سنگین تر می شود. بسیاری از تشکل های مردمی انتخابات ۱۴۰۰ را عرصه ی دیگری برای مخالفت با حکومت اسلامی تلقی کرده و معتقدند تحریم گسترده ی انتخابات ۱۴۰۰ ادامه ی اعتراضات آبان ماه ۹۸، این بار در پای صندوق های رای است. پیش از این تعدادی از خانواده های جان باختگان اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ با فراخوان به تحریم این انتخابات، رای ندادن و دعوت به سرنگونی حکومت اسلامی نشان داده بودند که آبان ۹۸ تا خرداد ۱۴۰۰ ادامه یافته است.

اکنون جناح های حکومتی با برداشتن مسئولیت از دوش خود گرانی بنزین و سرکوب های اعتراضات آبان ماه ۹۸ را به گردن جناح رقیب می اندازند. افکار عمومی در ایران می داند همه ی جناح های حکومتی و نهادهای امنیتی و ارگان های سرکوبگر آن به ویژه شخص علی خامنه ای که اجازه ی سرکوب و کشتار مردم را صادر کرد در گرانی بنزین، سرکوب اعتراضات ناشی از آن و کشتار معترضین دست داشته اند. اما حالا جناح های حکومتی می خواهند مسئولیت سرکوب و کشتار را به گردن یکدیگر بیاندازند. تکذیبیه ها و حملات آن ها به یکدیگر به روشنی نشان می دهد که علیرغم همه ی ادعاها و گفته های آنان، آبان ۹۸ نه تنها «جمع» نشده است بلکه همچنان فشار خردکننده ی آن بر شانه های حکومت اسلامی سنگینی می کند.

به دنبال سخنان ابراهیم رئیسی که در سومین مناظره انتخاباتی، دولت را مسئول سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ دانست، شورای اطلاع‌رسانی دولت حسن روحانی با صدور اطلاعیه‌ای ابراهیم رئیسی را بدون ذکر نام، به «دروغگویی» متهم کرد و نوشت دولت مسئول سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ نیست. این شورا به نقش حسن روحانی و وزارت کشور در این زمینه هیچ اشاره‌ای نکرد.

در اطلاعیه شورای اطلاع رسانی دولت بدون ذکر نام رئیسی، او به «دروغگویی آشکار، اتهام زنی و شانه خالی کردن از مسئولیت» متهم شده است.

این شورا «از مراجع ذیصلاح» درخواست کرد «به نقش عواملی که با شکست اجماع حاکمیتی و تحریک افکار عمومی، اعتراضات مردمی را در سال ۹۸ کلید زده و بعدها به آن دامن زدند،‌ رسیدگی کرده و حاصل رسیدگی‌ها را با شفافیت با مردم درمیان بگذارند.»

ابراهیم رئیسی روز شنبه در سومین مناظره تلویزیونی انتخابات ایران درباره اعتراضات کمتر از دو سال پیش ایران که در واکنش به افزایش شدید و ناگهانی بنزین روی داد، گفت: «مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و  هم  گزارش مسئولان عالی رتبه قضائی وجود دارد. در اجرای آن بی تدبیری شد.»

وی افزود: «اگر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که مورد عفو قرار گرفتند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.»

دولت روحانی در واکنش به این اظهارات اعلام کرده است: «مباحث مربوط به اصلاح قیمت بنزین، از آنجا که یک تصمیم کلان ملی و حاکمیتی به شمار می‌رفت در جلسات متعدد سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اینکه در خصوص همه ابعاد و جوانب آن،‌ اتفاق نظر حاصل شد، مصوبه به امضا سران سه قوه رسید.»

دولت روحانی اضافه کرده که این مصوبه برای علی خامنه‌ی رهبر جمهوری اسلامی نیز ارسال شده بود و پس از تایید مصوبه از سوی خامنه‌ای «اجرای مصوبه از سوی شورای امنیت کشور در دستور کار قرار گرفت.»

شورای اطلاع رسانی دولت اعتراضات مردمی را ناشی از «تحریک افکار عمومی از سوی برخی گروهها و اشخاص سیاسی و برخی مسئولان» دانست و با «اغتشاش» خواندن اعتراضات مردمی، اضافه کرد «نحوه و شیوه برخورد با اغتشاش جزء مسئولیت های دولت نیست.»

دستگاه‌های جمهوری اسلامی از جمله دولت روحانی هنوز آمار مشخصی از تعداد کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ اعلام نکرده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=116202 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هاله نوروزی
هاله نوروزی
2 سال قبل

سلام
من به عنوان یک مادر که بابت قیام ۹۸ پسر ۱۹ ساله ام در زندان است چرا باید رای بدم .
من از شما می پرسم باید رای بدم .
منی که در سرنوشت کشورم دخیل نیستم .
منی که ۳ ماهه پسر عزیزمو ندیدم .
شما بگید باید رای بدم ؟؟؟؟؟؟؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x