پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان: حقوق معلمان را پایمال نکنید

اینگونه برخوردها در سطح وزارت این شائبه را ایجاد می کند که تعمدی وجود دارد تا ضمن نا امیدی معلمان از اثر بخشی حق التدریس ها در بهبود معیشت شان ،به سمت پذیرش معلم تمام وقت تمایل یابند.امری که اثرات زیانباری در کیفیت اموزش کشور خواهد گذاشت

امتداد-گروه اجتماعی: در چند روز اخیر اخباری پیرامون پرداخت ناقص حق التدریس معلمان در فضای مجازی منتشر شد. واریز های اخیر و مصاحبه های الهیار ترکمن معاونت پشتیبانی و امور مالی وزارت آموزش و پرورش نیز بر این ابهام ها افزود. در همین رابطه با اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به امتداد گفت:  متاسفانه وزارتخانه در مورد نحوه پرداخت اضافه کار معلمان شاغل و حق التدریس معلمان آزاد و بازنشسته شفاف‌سازی نمی‌کند. حق التدریس اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ و ۱۵ روز شهریور ۹۹ را پرداخت نکرده اند.”

اسکندر لطفی اضافه می کند:”ما از ادارات آموزش و پرورش پیگیری کرده ایم. بهانه دوستان وزارت خانه این است که در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ سامانه شاد هنوز راه اندازی نشده بوده است. این در صورتی است که همکاران در همان بدو شروع کرونا و تعطیلی مدارس از طریق سامانه های دیگر همچون واتساپ آموزش مجازی را شروع کرده بودند و بعد از راه اندازی سامانه شاد هم به دلیل مشکلاتی که داشت بسیاری از همکاران از سامانه های آموزشی دیگر استفاده می کردند.”

در همین رابطه الهیار ترکمن معاون پشتیبانی و مالی وزارت اموزش و پرورش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرده است که پول پرداختی بابت حق التدریس بر اساس میزان کارکرد معلمان است. از اسکندر لطفی در مورد نحوه محاسبه حق التدریسها در شرایط آموزش مجازی پرسیدیم. سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان می‌گوید:” با وجود پیگیری های ما از ادارات و مصاحبه های پخش شده از آقای ترکمن هنوز برای همه، حتی دوستان شاغل در ادارات نیز نوع محاسبه و پرداخت حق التدریسها مبهم است. اما ظاهراً قرار است ساعات آموزشی در دوران کرونا ۳۵ دقیقه در نظر گرفته شود. این در حالی است که همکاران ساعتها برای تهیه کلیپ های آموزشی وقت میگذارند .علاوه بر این بخاطر مشکلات سامانه شاد، اجبار همکاران به استفاده از سامانه های دیگر به معنی تحمیل هزینه اضافی برای خرید بسته های اینترنتی است. در واقع در مجموع آموزش های مجازی شرایط را برای همکاران سخت تر کرده است.”

از اسکندر لطفی درباره دلیل این نحوه برخورد وزارت آموزش و پرورش با مسئله حق التدریس های معلمان در سال جاری پرسیدیم. سخنگوی شورای هماهنگی در این باره می‌گوید: “برای خود ما هم جای سوال است. خود وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌های خود اذغان داشته است که در سال جاری به خاطر آموزش مجازی و تعطیلی مدارس تا ۴۰ درصد صرفه جویی در بودجه آموزش و پرورش داشته اند. چگونه با این میزان صرفه جویی همچنان از پرداخت کامل حق التدریس معلمان شاغل خالی می کنند،برای خودما هم جای سوال دارد.”

تاخیر در پرداخت حق التدریس معلمان، با توجه به افزایش تورم ماهانه، عملا تناسب میان کار انجام شده و ارزش ریالی دستمزد دریافت شده را کاهش می دهد.اسکندر لطفی ضمن اشاره به این مساله اضافه می کند: “اینگونه برخوردها در سطح وزارت این شائبه را ایجاد می کند که تعمدی وجود دارد تا ضمن نا امیدی معلمان از اثر بخشی حق التدریس ها در بهبود معیشت شان ،به سمت پذیرش معلم تمام وقت تمایل یابند.امری که اثرات زیانباری در کیفیت اموزش کشور خواهد گذاشت.”

زمزمه‌هایی در فضای مجازی از تشکیل کمپین های اعتراضی از سوی معلمان و کنار گذاشتن حق التدریسها دیده می‌شود. در این باره از اسکندر لطفی نسبت به واکنش تشکل‌های صنفی فرهنگیان به این مطالبه معلمان پرسیدیم. سخنگوی شورای هماهنگی می گوید: “واقعیت این است که معلمان به این برخورد تبعیض آمیز معترضند. وزارت آموزش و پرورش در این سالها تلاش داشته با آمار سازی های مبهم و کار رسانه ای ناصحیح بر روی وضعیت بد معیشتی معلمان سرپوش بگذارد. از طرفی همه بار آموزش مجازی بر روی دوش خود معلمان است. از خرید بسته های اینترنتی تا تهیه وسایل آموزشی مثل موبایل یا لپ تاپ، همه موارد را خود معلمان باید تهیه کنند. آموزش و پرورش در این موارد هیچ گونه کمکی به معلمان نکرده است. حق التدریس ها هم که به صورت ناقص در حال پرداخت است. قطعاً تشکل های صنفی معلمان در این مورد موضع گیری خواهند کرد. خواست جمعی معلمان این است که وزارت آموزش و پرورش حقوق آنها را پایمال نکند. به نظرم در این شرایط اگر همه معلمان دارای حق التدریس ، اضافه کاری های خود را زمین بگذارند آموزش و پرورش با مشکل جدی مواجه خواهد شد. فکر می‌کنم عاقلانه این است که مسئولان وزارتخانه قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید این مسئله را حل کنند.”

https://akhbar-rooz.com/?p=103531 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x