جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سرخ ها تیمی متعلق به پائینی ها؛ برخیز عبدالرحمن! این فینال با فینال قبلی متفاوت است

نازک بین: بعد ازپیروزی پرسپولیس مقابل النصر، در تهران تعدادی از هواداران پرسپولیس در چند نقطه تهران به شادی و شادمانی پرداختند. تصاویر تلویزیونی چه آن چه خبرگزاری ها نشان دادند و چه تصاویری که در شبکه های مجازی نشان داده شد، از واقعیتی سخن می گوید که کارلوس کیروش، سرمربی سابق تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نیز آن را بیان کرده بود: تیم پرسپولیس متعلق به طبقه کارگر ایران است! در خیابان ها زنان، مردان و کودکان سوار بر موتورسیکلت های خود پرچم سرخ  در دست داشتند و از پیروزی سرخ پوشان خوشحالی می کردند. این تصاویر در تهران و چند شهر دیگر، نمونه ای از بیان پایگاه طبقاتی پرسپولیس بود. حتی افرادی که با شکل و شمایلی  آراسته تر و سوار بر اتومبیل ها، در این مراسم های پراکنده حضور داشتند، بیشتر از جنس اقشار میانی و یا پائین جامعه بودند که بر خلاف قبل تر از این ها، پرچم جمهوری اسلامی را نداشتند و هر چه بود سرخ و متعلق به رنگ مورد علاقه پائینی ها بود. پایگاه طبقاتی پرسپولیس در ایران، شباهت های زیادی به پایگاه طبقاتی تیم صاحب نام آتلیتکو مادرید، در اسپانیا دارد. از محلات فقیر نشین و حاشیه نشین ها تا کارگران در کارگاه های کوچک و کارخانه های بزرگ، پرچم آتلتکو مادرید را در دست دارند و بر افراشته کرده اند. گرچه در پایگاه طبقاتی پرسپولیس، مثل تمام جوامع متعلق به جهان سوم، گرایش ها و طیف هائ سنت گرا وجود دارند اما مانع از بروز و نشان دادن خواست و اهداف طبقاتی  شان نمی شود!

فینال در آزادی !

در حالی که هنوز تکلیف مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه شرق مشخص نشده زمان فینال این رقابت‌ها ۲۹ آذر اعلام شده است. برخی گمانه زنی ها در خصوص مکان برگزاری فینال لیگ قهرمانان از انتخاب دوحه قطر خبر داده بود اما سعد الحارثی روزنامه نگارمطرح عربستانی که معمولا خبرهای موثقی از فوتبال آسیا را منتشر می‌کند در توییت خود خبر از برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در استادیوم آزادی داده است. حارثی، حتی اعلام کرده تصمیم برای حضور تماشاگران به عهده فدراسیون فوتبال ایران و کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیاست.

پیرامون این خبر با فرض معتبر بودن، می توان سه موضوع را گمانه زنی کرد:

یک- عامل روانی، با هدف ایجاد خوش بینی نسبت به عملکرد کنفدراسیون فوتبال آسیا در نزد هواداران فوتبال ایران، کنفدراسیون  فوتبال آسیا در مظان اتهام توطئه علیه تیم های ایرانی قرار دارد.

دو- پس از ایجاد روابط دیپلماتیک تعدادی از کشورهای عربی با اسرائیل، کنفدراسیون فوتبال آسیا شیوه ای را آزمایش می کند که بر اساس آن، تا چه اندازه می توان از طریق فوتبال دروازه های ورود بازیکنان اسرائیلی را در منطقه به روی آنان گشود. بدین جهت ابتدا چراغ چشمک زن زرد را روشن کرده  و توپ را به زمین ایران انداخته است. شاید با چنین حربه ای بتواند فضای مسالمت آمیزی برای فوتبال منطقه و با حضور بازیکنان اسرائیلی فراهم کند. هر چند می تواند ایده ای مناسب باشد اما جمهوری اسلامی قابل اعتماد نیست!

سه- باشگاه النصر عربستان اعلام کرده که از باشگاه پرسپولیس نزد کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرده است. مسئولین این باشگاه معتقدند که چند نفر از بازیکنان پرسپولیس شرایط قانونی حضور در این مسابقات را نداشته اند. شاید با مطرح کردن فینال بازی ها در تهران، پرسپولیسی ها را سرگرم کرده باشند تا با خوش باوری به انجام بازی فینال در تهران، فرصت دفاعیه را در برابر باشگاه النصر از دست بدهند.

روزنامه الریاضیه عربستان از ناکامی تیم النصر در بازی با پرسپولیس به عنوان رویایی نام برد که تبخیر شد! به نقل از روزنامه الریاضیه عربستان، باخت روز گذشته تیم اول فوتبال النصر مقابل پرسپولیس ایران با نتیجه ۳-۵ در ضربات پنالتی، عدم حضور تیم های عربی در فینال لیگ قهرمانان آسیا را برای ششمین بار در تاریخ مسابقات با نام جدید خود از سال ۲۰۰۳ تحمیل کرد. تیم ایران پس از یک مسابقه ماراتن گونه که وقت اصلی و اضافی آن با تساوی ۱-۱ به پایان رسید، با برد در ضربات پنالتی صعود به فینال غرب قاره را ربود. امید تیم النصر برای اطمینان از حضور یک تیم عربی در فینال برای دومین بار متوالی و چهاردهمین بار در تاریخ مسابقات زیاد بود اما موفقیت آن با ضربات پنالتی روبرو شد که پس از یک مسابقه قدرتمند آن را مقابل تیم ایران ناکام گذاشت. تیم های عربی تاکنون ۱۲ بار در فینال حضور داشته اند و پنج بار قهرمان شده اند از جمله سه بار تیم های عربستانی با دو عنوان برای الاتحاد و یک عنوان برای الهلال. تیم های سعودی هفت بار در فینال بازی کردند در حالی که تیم های اماراتی چهار بار حضور داشتند و یک بار برای هر یک از کشورهای سوریه و قطر.

تصویری که در فضای مجازی خیلی مورد توجه قرار گرفته و  انتشار پیدا کرد. در حالی که پرسپولیسی ها شادی می کردند الحلافی کنار تیر دروازه نشسته و زانوی غم بغل کرده بود و اعضای کادر فنی و بازیکنان سعی کردند به او دلداری بدهند. عبدالعزیز المریزل روزنامه نگار سعودی درباره این صحنه نوشت: “عبدالرحمن. شما شکست نخوردید. برخیز. جاه طلبی های ما متوقف نمی شود. النصر می خواهد تیم قدرتمندی را بسازد که همه را شکست بدهد و شما اکنون در آغاز راه هستید. بلندشو عبدالرحمن ما در ابتدای راه هستیم.”

عبدالرحمن الحلافی مدیر تیم فوتبال النصر و رئیس گروه املاک و مستغلات عبدالرحمن بن سلمان در عربستان سعودی است. او رئیس هیات مدیره شبکه line sport نیز هست. الحلافی در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ رئیس فدراسیون هندبال عربستان بود.

مهدوی‌کیا: این فینال با فینال قبلی متفاوت است

مهدی مهدوی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا درباره صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا، اظهار کرد: شرایط پرسپولیس در این دوره از مسابقات واقعا عالی بود. حق پرسپولیس بود که به فینال این دوره از رقابت‌ها برسد. او افزود: گل‌محمدی کار بزرگی در پرسپولیس انجام داد. با توجه به این که چند بازیکن جدید به پرسپولیس اضافه شده بودند، کار سرمربی تیم برای ایجاد هماهنگی بسیار سخت بود. اما همه چیز خیلی عالی پیش رفت و کادر فنی به خوبی توانست بازیکنان جدید را هماهنگ کند. از نظر فنی پرسپولیس واقعا فوتبال بازی می‌کرد و با شایستگی به فینال صعود کرد.

مهدوی‌کیا همچنین گفت: پیش از شروع مجدد بازی‌ها، شرایط پرسپولیس خیلی خوب نبود و از قبل هم نتایج خوبی در لیگ قهرمانان کسب نشده بود با این حال بازی به بازی شرایط تیم بهتر شد و تیم واقعا عالی کار کرد. نوع فوتبالی که تیم ارائه می‌کرد بسیار اهمیت داشت. البته دوندگی بازیکنان هم بسیار بالا بود که این امر کمک زیادی به موفقیت تیم می‌کرد. پرسپولیس فوتبال جنگنده‌ای را به نمایش گذاشت و در همه بازی‌ها حریف را تحت فشار قرار می‌داد. وی به عملکرد پرسپولیس در دیدار برابر النصر اشاره کرد و گفت: در ابتدای بازی تیم هنوز در شوک از دست دادن مهاجم تیم بود. همین امر آرامش تیم را برهم زد و شرایط روحی تیم را خراب کرد. خیلی خوب بود که پرسپولیس بعد از گلی که دریافت کرد به بازی برگشت و توانست نتیجه را جبران کند. در کل بازی پایاپایی بود اما پرسپولیس در دفاع تیمی واقعا قدرتمند ظاهر شد. در ضربات پنالتی هم پرسپولیس نشان داد که کاملآ رو این موضوع کار کرده بود و برنامه داشت.

پیشکسوت  فوتبال ایران درباره حضور کادر فنی ایرانی در راس این تیم هم گفت: پرسپولیس واقعا شاهکار کرد. این که شما بتوانید با یک تیم ایرانی، برابر رقیبان قدرتمندی که هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند به برتری برسید، شاهکار است. از نظر هزینه‌ها و امکانات پرسپولیس در جدال نابرابری حضور داشت. در پرسپولیس یک مربی ایرانی کاربلد مربی بزرگ دنیا را مغلوب کرد که این جای تقدیر دارد. این‌بار پرسپولیس قهرمان لیگ قهرمانان آسیا بشود. قطعا اینبار مثل فینال قبل نخواهد بود، چون فینال قبل ما دست و پا بسته بودیم و کلا با ١١ بازیکن به مصاف تیم ژاپنی رفتیم اما این‌بار شرایط متفاوت است و قطعا پرسپولیس در بازی فینال حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

ال‌کلاسیکوی زنان؛ بارسای مقتدر مقابل رئال نوظهور

لیگ فوتبال زنان اسپانیا، شاهد برگزاری دیدار ال کلاسیکو بین رئال مادرید و بارسلونا بود. این اولین بار است که فوتبال این کشور شاهد برگزاری ال کلاسیکوی زنان است چرا که رئال مادرید تا پیش از این صاحب تیم فوتبال زنان نبود و امسال اولین بار است که تیمی با نام تیم زنان رئال مادرید در لالیگای زنان حضور دارد. زنان رئال مادرید در حالی اولین بازی خود در لالیگای زنان را برگزار کرد که در اولین قدم به مصاف قهرمان فصل گذشته رقابت ها یعنی بارسارفت. از بخت بد دوست‌داران فوتبال زنان اولین ال کلاسیکوی زنان در ورزشگاه خالی از تماشاچی برگزار شد و اپیدمی کرونا باعث شد که این دیدار تاریخی که مسلماً در کتاب های تاریخ فوتبال ثبت خواهد شد در سکوت ناشی از عدم حضور تماشاچی برگزار شود.

شرایط دو تیم در آستانه این بازی اما به کلی متفاوت بود. تیم زنان رئال مادرید که مدت اندکی از تاسیس آن می‌گذرد با این نام به جز دو بازی دوستانه اخیر در مقابل تیم‌هایی نه چندان قوی، تجربه‌ای از شرایط مسابقه ندارد و با اینحال به مصاف بارسایی رفت که مدافع عنوان قهرمانی لالیگای زنان است. اما از سوی دیگر زنان بارسلونا علاوه بر اینکه در هفته‌های اخیر چندین بازی دوستانه با تیم‌های مطرح انجام داده اند، اخیراً در چمپیونزلیگ زنان هم حضور داشته اند. زنان بارسا در مرحله یک چهارم نهایی موفق شدند اتلتیکو مادرید را حذف کنند و البته در نیمه نهایی مقابل ولفسبورگ آلمان شکست خورده و حذف شدند. داوید آزنار سرمربی زنان رئال دو ستاره برزیلی خود دایان و تایسا را در اختیار نداشت ولی او روی ۹ خرید جدید تیمش که امسال تابستان به خدمت گرفته شده اند حساب کرده بود. بارسلونا هم لوئیس کورتس ستاره خود را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت اما ستون فقرات این تیم همان تیم فصل گذشته بود که در طول فصل لالیگای زنان حتی یک شکست هم در کارنامه نداشت. 

رئال مادرید ۰ بارسلونا ۴

تیم فوتبال زنان باشگاه بارسلونا در نخستین ال‌کلاسیکوی زنان، حریف سنتی خود یعنی رئال مادرید را با چهار گل در هم کوبید. تیم تازه تاسیس زنان رئال مادرید در روزی تاریخی نخستین ال‌کلاسیکوی زنان را برابر آبی‌اناری‌ها به انجام رساندهرچند نخستین ال‌کلاسیکو برای زنان کهکشانی‌ تجربه خوشایندی نبود و این تیم در نهایت با نتیجه چهار بر صفر بازی را به کاتالان‌ها واگذار کردند.

فوتبال لیگ های اروپا، شش تائی شدن شیاطین سرخ در اولدترافورد

‌از هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر انگلیس، منچستر یونایتد میزبان تاتنهام بود. این بازی به نوعی بازگشت ژوزه مورینیو به ورزشگاه اولدترافورد بود و تاتنهامی‌ها موفق شدند در این بازی به پیروزی ۶ بر یک دست یابند.در ۷ دقیقه ابتدایی این بازی ۳ گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که سهم تاتنهام دو گل و سهم منچستر یونایتد یک گل بود. گل اول را برونو فرناندز در دقیقه ۲ از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند اما در ادامه اندومبله ۴ و سون در دقیقه ۷ دو گل برای تاتنهام زدند. با اخراج مارسیال شیرازه منچستری‌ها از هم پاشیده شد تا در ادامه هری کین ۳۰، سون ۳۷،‌ اوریر و دوباره هری کین ۷۹ از روی نقطه پنالتی گلزنی کنند تا شیاطین سرخ با ۶ گل در اولدترافورد تحقیر شوند. تاتنهام با این برد ۷ امتیازی شد و تا میانه‌های جدول صعود کرد. منچستر یونایتد هم با ۳ امتیاز شانزدهم است. مورینیو پس از برد ۶-۱ تاتنهام مقابل منچستر یونایتد، مصاحبه ای طولانی با خبرنگاران داشت. مورینیو پس از کسب پیروزی مقابل تیم سابقش گفت:

منچستریونایتد بازی های زیادی را با شکست پشت سر نمی گذارد و قطعا باخت با شش گل نتیجه ای نیست که پشت سر هم برای آن ها رقم بخورد. بردی تاریخی برای تاتنهام و بازیکنانم بود و من نمی توانم انکار کنم که برای من هم یک برد تاریخی بود. من بارها در این ورزشگاه برنده شدم؛ بیشتر همراه منچستریونایتد ولی همچنین همراه رئال مادرید، چلسی و حالا تاتنهام. ولی در نهایت سه امتیاز و در واقع سه امتیاز ارزشمند برای ما اهمیت دارد چون پنج امتیاز در دیدارهای خانگی از دست داده بودیم. این بازی خیلی خوب بود ولی مرا غافلگیر نکرد. کسی انتظار کسب پیروزی ۶-۱ در اینجا را ندارد. امکان دارد ۲۰ بار دیگر به اینجا بیایم ولی چنین نتیجه ای رقم نخورد. این نتیجه به دست آمد چون تیم ما شگفت انگیز است، شخصیت خیلی خوبی دارد و از اعتماد به نفس خیلی خوبی برخوردار است. باید به تاریخ منچستریونایتد احترام بگذاریم. آن ها هرگز تسلیم نشدند ولی ما توانستیم سه امتیاز را کسب کنیم. 

مورینیو ادامه داد: ما از نظر تاکتیکی و همچنین روانی به خوبی مهیای این بازی شده بودیم. تیم آماده بود؛ به حدی آماده که یک پنالتی در دقیقه اول و ۱-۰ عقب افتادن هم هیچ تاثیری روی آن نداشته باشد. برخی می توانند بگویند برای مدت زیادی مقابل تیمی ۱۰ نفره بازی کردیم که این درست است اما به نظر من زمانی که بازی ۱۱ به ۱۱ بود هم ما خیلی خوب بازی می کردیم؛ ما ۲-۱ از حریف پیش بودیم و در حال ساختن مشکلات بزرگی برای آن ها بودیم و آن ها هیچ راهی برای کنترل ما پیدا نمی کردند. 

پیروزی رئال مادرید

رئال مادرید با پیروزی برابر لوانته توانست به صدر جدول لالیگا صعود کند. به گزارش ایسنا، رئال مادرید یکشنبه شب در هفته پنجم لالیگا برابر لوانته قرار گرفت و با دو گل میزبانش را شکست داد. سفیدپوشان که از ابتدا به دنبال گلزنی بودند خیلی زود به خواسته شان رسیدند و وینیسیوس جونیور در دقیقه ۱۶ دروازه لوانته را باز کرد. در ادامه در ۴۵ دقیقه نخست گلی به ثمر نرسید. مادرید در نیمه دوم توسط سرخیو راموس به گل دست یافت اما داور به خاطر خطای مدافع اسپانیایی آن را مردود اعلام کرد. لوانته فرصت داشت گل مساوی را به ثمر برساند اما تیبو کورتوا با مهارهای خود اجازه نداد این اتفاق رخ دهد. در وقت های اضافه کریم بنزما گل دیگری برای سفیدپوشان به ثمر رساند. رئال مادرید با کسب سه امتیاز بازی توانست به صدر جدول صعود کند. سفیدپوشان اکنون ۱۰ امتیازی هستند.

 پیروزی دشوار بایرن مونیخ با پوکر لواندوفسکی

تیم فوتبال بایرن مونیخ در آخرین دیدار هفته سوم بوندس‌لیگای آلمان، در ورزشگاه آلیانز آره‌نا میزبان هرتا برلین بود که مقابل این تیم به پیروزی ۴ بر ۳ رسید. بایرن ابتدا با گل‌های روبرت لواندوفسکی در دقایق ۴۰ و ۵۱ از حریف پیش افتاد اما شاگردان برونو لابادیا با گل‌های جون کوردوبا در دقیقه ۵۹ و ماتئوس کونیا در دقیقه ۷۱، بازی را به تساوی کشاندند. لواندوفسکی با گلزنی خود در دقیقه ۸۵ هت‌تریک خود را کامل کرد که جسیک انگانکام در دقیقه ۸۸ دروازه مانوئل نویر را باز کرد و این مسابقه دوباره به تساوی رسید. لواندوفسکی اما در دقیقه ۹۰ از روی نقطه پنالتی برای بایرن گلزنی کرد تا بهترین بازیکن سال فوتبال اروپا با پوکر خود، باواریایی‌ها را یک تنه به پیروزی برساند. شاگردان هانس فلیک با این نتیجه، ۶ امتیازی شدند و به جایگاه چهارم جدول بوندس‌لیگا راه یافتند. هرتابرلین هم در رتبه سوم جدول باقی ماند.

هفته چهارم مسابقات روزهای ۲۶ و ۲۷ مهر برگزار خواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=48975 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوروش+طاهرنسب
3 سال قبل

کارو گرامی!
بطور خلاصه عرض شود:
۱-در سازمان ملل متحد و در ادبیات سیاسی جهان حکومت چین کمونیستی است!سرمایه‌داری هم در چین وجود دارد و هم در امریکا. اما آنچه باعث می‌شود این دو جامعه از هم متفاوت باشند نوع نظم سیاسی جامعه در هر دو کشور است.سرمایه جوهری ثابت نیست، سرمایه محصول یک رشته روابط استراتژیک میان عناصر مختلف است. شکل دست‌یابی به ابزار تولید، شکل سازمان‌دهی نیروی کار، نوع رابطه طبقه سرمایه‌دار با دولت، همه در تعیین نوعی سرمایه‌داری دخیل هستند.
۲-در مکاتب سیاسی دو نوع شیوه سرمایه داری مورد تائید قرار گرفته است : سرمایه داری دولتی و سرمایه داری بازار آزاد. هر چند در برخی از جوامع حاصل همزیستنی این دو نوع از سرمایه داری به سیستم مختلطی منجر شده که بیشتر استثنایی است تا مبتنی بر قواعد نظامهای سیاسی-اقتصادی متعارف و رایج.ابتدای دهه شصت در ایران را می توان به عنوان چنین اختلاطی نام برد.با این که به دروغ در نظام اسلامی، اقتصاد اصل نیست؛ بلکه مکتب و فرهنگ آن اصل است. مادیات، صرفاً ابزاری برای وصول به معنویات است و در همین حد ارزش دارد.
چه شما و چه من و چه دیگران موافق یا مخالف باشیم، ورزش و فوتبال در تمام جوامع وجوددارد و از نیازهای اصلی جوانان در جامعه بین المللی است.دیدگاه های مجرد و مکانیکی در رابطه با ضروریات و بدیهیات نمی تواند نفی کننده این واقعیتها باشد.
از شوروی تقسیم شده تا چین کمونیست ، کوبا، کره شمالی و آمریکا و کانادا و…فوتبال در بین توده ها بازی می شود و استفاده یا سوئ استفاده سیاسی یا عقیدتی و مذهبی از آن مرتبط به نظامهای سیاسی حاکم است! اما اصل آن وجوددارد و گسترش هم می یابد!برای اطلاع شما:من از منتقدان فنی کیروش بودم اما هیچگاه به خودم اجازه ندادم در قلمرو دانش و تجربه و شناختی که وی از پدیده های پیرامون فوتبال داشت وارد مبحثی شوم، زیرا تحلیل وی بر مبنای بیطرفی و حاصل تجربه اندوزی و شناخت از جوامعی بود که در میان آنان بوده و روی آنان نیز مطالعه کرده است.کیروش فقط شناخت حسی نداشت بلکه شناخت وی علمی بود با دو عامل مهم:دیدن و مطالعه کردن!
بفرمائید این ورزش و فوتبال رویائی و مدینه فاضله را باید در چه نظام سیاسی دید و آنها را بازی کرد؟! فرض کنیم مدینه فاضله شما بوجود آمد با فوتبال چه باید بکنیم و چه کسانی می توانند آن را بازی کنند یا آن را تماشا ؟ شاد باشی

کوروش+طاهرنسب
3 سال قبل

کارو گرامی!
نظر شخصی شما محترم است. اما، وقتی از پایگاه طبقاتی گفته می شود،توده ها مورد نظر است. چه توده های همجا و چه توده های ناهمجا!
بدیهی است که توده ها به تناسب تمایلات و انگیزه های شان، در قلمرو ورزش مثل سایر قلمروهای زندگی، از تیم و باشگاه و بازیکنانی حمایت و طرفداری می کنند. این موضوع هیچ ارتباطی به حکومت ها ندارد. اما در نظام استبدادی مثل جمهوری اسلامی نکبت و فاسد،از ورزش نیز مثل سایر قلمروهای زندگی بهره برداریهای ایده ئولوژیکی می شود. چنین امری در تضاد با خواستها و مطالبات توده ها است. به یک مثال کوتاه اکتفا می کنم:
۱.چین بزرگترین و قدرتمندترین حکومت و کشور کمونیستی جهان است.فوتبال در این کشور حرفه ای و اقتصاد سرمایه داری بر روابط شبکه گرداننده این فوتبال حاکم است!در حال حاضر هم در کشورهائی مثل ایتالیا،انگلیس و تازه گی ها در فرانسه روی فوتبال و خریدن باشگاهها سرمایه گذاریهای کلان کرده اند. چرا؟
تیمهای فوتبال این کشور که در لیگ برتر آن شرکت دارند از هواداران پنجاه میلیون به بالاتر برخوردارند. اما در آنجا نیز پایگاه طبقاتی تیمها متفاوت است.
این که حکومت دیکتاتوری جمهوری اسلامی از طریق مذهب و دین توده ها را به زنجیر کشیده نمیتواند نفی کننده پایگاه طبقاتی در جامعه شود.
از یکصدهزار هوداری که برای حمایت و تشویق و یا انتقاد از تیم محبوب شان به استادیوم می روند،۹۹ و نیم درصد این جمعیت را کارگران،کارمندان، خرده فروشان،جوانان دبیرستانی تشکیل می دهند!
در فروردین ۱۳۹۶ کارلوس کیروش سرمربی وقت تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران، در بخشی از مصاحبه‌اش با مجله معروف «فور فور تو» در تعریف هواداران «قرمز» و «آبی» از دانش جامعه شناسی خود و داده هائی آماری و اطلاعاتی از وضعیت فوتبال کشورها که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در اختیار چنین مربیانی قرار می دهد، استفاده کرد و گفت: «پرسپولیس نماینده طبقه کارگر تهران و استقلال نماینده قشر متوسط است.»!شاد باشی.
نازک بین

کارو
کارو
3 سال قبل

جناب طاهرنسب، موضع شما هم می تواند محترم باشد، البته برای خودتان. اولاً شما دارید دربارۀ خصلت دیکتاتوری و استبدادی ج.ا صحبت می کنید و نه خصلت سرمایه داری آن. من مسئله ای را دربارۀ نوشتار بالا بیان کردم، اما حالا که اینطور تحلیل میکنید می توانم آن را دربارۀ فوتبال به طور کلی هم به کار ببندم تا خیالتان راحت شود. چین را هم «کمونیستی» می دانید که باعث تعجب بسیار است،و فکر می کنم امروزه به جز سلطنت طلب های عاریایی-آمریکایی و آمریکوفیل های دوآتشه دیگر کسی بر اساس یک کلمه رأی به کمونیستی بودن یا حتی سوسیالیستی بودن این دیکتاتوری شرقی نمی دهد! با این مفروضات چطور می توان فوتبال و فرهنگ توده ای را فهم کرد؟ اینکه کیروش به صورت کاملاً عوامانه و غیردقیقی یک خصلت اجتماعی را به دو تیم فوتبال در ایران پیوند داده دلیل بر این نمی شود که تحلیل ایشان درست باشد و از آن مهمتر اینکه مارکسیستی باشد، و این واژۀ پرطمطراق جامعه شناسانه را هم نمی دانم چطور به کیروش نسبت می دهید. چنین تحلیلات جامعه شناختی! را به طبقه ربط دادن هم خود را گول زدن است و هم دادن اطلاعات غلط و فریبنده به مخاطبان این سایت که معلوم نیست بالاخره گردانندگانش کمونیست هستند یا نه!
فرهنگ توده ای و مشخصاً فوتبال، از ارکان جامعۀ سرمایه داری مدرن است و هدفی هم به جز تحمیق توده ها ندارد. اگر فوتبال را به سبب قابلیت جذب توده ایش اینطور ستایش میکنید می توانید با مذهب و پورنوگرافی و سینمای عوامپسند و موسیقی مصرفی هم کنار بیایید و آنها را هم به آبی و قرمز و کارگر و متوسط تقسیم کنید. اتفاقا افراد زیادی مشغول ارائۀ همین تحلیل های آبدوغ خیاری هستند و آن را با آب و تاب به خورد مردم هم می دهند. نیازی نیست برای چنین کاری عنوان چپ و کمونیست را جعل کرد. امیر تتلو خیلی بیشتر از این تیم کارگری شما طرفدار کارگر دارد. مصرف کنندگان پورن اکثرا کارگر هستند. جالب است بدانید که سینمای تجاری و موسیقی مبتذل مصرفی از اساس برای کارگران تولید می شود. خب که چه؟ چه چیز با این مسائل اثبات می شود؟ با این شکل مرزهای دماگوژیسم را جابجا می کنید. یک تحلیل طبقاتی ارائه کنید، نه اینکه طبقات از پیش مفروض در ذهنتان را بر اساس رنگ لباس و یا حتی پایگاه طبقاتی «مصرف کنندگان» مطابقت دهید. خواندن چنین دیدگاه های جامعه شناختی! واقعاً باعث تأسف است.

کارو
کارو
3 سال قبل

نمونۀ کاملی از تحمیق طبقۀ کارگر و القای آگاهی کاذب همین خزئبلاتی است که دربارۀ پایگاه طبقاتی پرسپولیس نوشته اید. اینکه چطور یک رسانۀ به ظاهر چپ به جای افشای روابط طبقاتی پشت این فرهنگ، از مبادلات پولی کلان آن، تا القای فرهنگ رقابتگری که در تمام ورزش های رقابتی در دوران مدرن وجود داشته و یکی از ارکان سرمایه داری تبدیل شده است، تا ایدئولوژی موفقیت و … تلاش می کند رنگ پیراهن یک تیم فوتبال متعلق به سپاه پاسداران را به پرچم سرخ کمونیسم ربط بدهد از عجایب چپ دهۀ ۸۰ و ۹۰ است، چپی که از چپ نامش را یدک می کشد و در آتش شوق رسیدن به «یک سرمایه داری بهتر» می سوزد.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x