جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سرقت قرن درفوتبال فرانسه؛ زخم شکست در خاطر هواداران ایرانی ارتش سرخ

نازک بین: سی و نهمین مجمع عمومی شورای المپیک آسیا امروز به میزبانی مسقط عمان برگزار شد که مهمترین مبحث آن انتخاب میزبان بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ بین دوحه و ریاض بود. در نهایت قطر میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ را به دست آورد و ریاض هم میزبان بازی‌های آسیایی ۲۰۳۴ شد. با توجه به وضعیت دیپلماتیک دو کشور، شیخ احمد الفهد الصباح رئیس شورای المپیک آسیا اعلام کرد با موافقت اعضا در رای‌گیری امروز، کشوری که بیشترین میزان آرا را به خود اختصاص دهد میزبان بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۳۰ خواهد بود و کشور دیگر میزبانی بازی‌های ۲۰۳۴ را برعهده خواهد گرفت. در همین زمینه شبکه «الکاس» قطر بودجه اختصاص داده این کشور برای میزبانی از این تورنمنت آسیایی را اعلام کرد. طبق گزارش این رسانه قطری دوحه ۱.۳ میلیارد دلار برای میزبانی از این رقابت بودجه درنظر گرفته است. پیش بینی می شود تنها ۱۵۰ میلیون دلار از این مبلغ بعد از برگزاری مسابقات به خزانه دولت قطر برمی گردد.

باخ در اجلاس سالیانه OCA: منتظر ۲ سال خارق العاده در آسیا هستیم

رییس کمیته بین المللی المپیک در اجلاس سالیانه شورای المپیک آسیا عنوان کرد که منتظر ۲ سال خارق العاده در قاره آسیا هستیم. سی و نهمین اجلاس سالیانه شورای المپیک آسیا در مسقط عمان برگزار شد. توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک به صورت وبینار در این اجلاس شرکت کرد. باخ بیان کرد: آسیا با میزبانی بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ در تابستان سال آینده، بازیهای المپیک زمستانی پکن در سال ۲۰۲۲  و نوزدهمین بازی‌های آسیایی در هانگژوی چین در سپتامبر ۲۰۲۲ در مرکز اصلی جهان ورزش قرار دارد. می توانم به شما بگویم که مقدمات برگزاری المپیک پکن برای سال ۲۰۲۲ بسیار خوب پیش می رود و می خواهم از دوستانمان در چین به خاطر تلاشی که برای موفقیت و ایمنی این بازی‌ها انجام می دهند تشکر کنم. ما منتظر این دو سال خارق العاده پیش رو هستیم. باخ در مورد آمادگی برای توکیو ۲۰۲۰  گفت: در آخرین سفر خود به ژاپن می شد روح المپیک را در  استادیوم جدید المپیک و دهکده المپیک احساس کرد.  بازی‌های المپیک توکیو یک جشن همبستگی و مقاومت بشریت خواهد بود. باخ در مورد کمک به کمیته های ملی المپیک و ورزشکاران برای آماده سازی خود جهت حضور در توکیو ۲۰۲۰ و بعد از آن گفت: بودجه همبستگی المپیک برای چرخه ۲۰۲۱-۲۰۲۴، به میزان ۱۶ درصد افزایش یافته و حمایت مستقیم از ورزشکاران و حمایت از کمیته ملی المپیک کشورها هر دو در مقایسه با قبل ۲۵ درصد افزایش یافته است. کل بودجه همبستگی المپیک برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۴، ۵۹۰ میلیون دلار است.

چه کسی گفته مردها گریه نمی‌کنند؟

کریستیانو رونالدو علاقه بسیار زیاد خود به ورزش‌های مبارزه‌ای را در یک مصاحبه جذاب فاش کرده است. مهاجم یوونتوس به خاطر فیزیک فوق‌العاده‌اش شهرت دارد که در فعالیت‌هایی مانند بوکس اینطور شکل می‌گیرد.

فوق‌ستاره سابق رئال مادرید در مستندی با عنوان «جهان‌های موازی» از شبکه DAZN مورد توجه قرار گرفت که در آن با گنادی گولوفکین، بوکسور سرشناس قزاق، صحبت می‌کرد.

رونالدو در این مستند گفت: «بازی کردن فوتبال عشق من است اما ترجیح می‌دهم ورزش‌های دیگر را در تلویزیون تماشا کنم. اگر قرار باشد بین تماشای بازی فوتبال یا مسابقه بوکس یا مبارزه UFC یکی را انتخاب کنم، انتخاب من بوکس یا UFC است.»

گولوفکین ۳۸ ساله هم اضافه کرد: «بهترین ورزشکارها کسانی هستند که در رینگ حضور دارند و خودشان را ثابت می‌کنند اما اینکه در مسابقات فوتبال، کریستیانو به طور خاص مورد توجه قرار می‌گیرد، به خاطر آن است که می‌خواهند او را متمایز از دیگران نشان دهند.»

علاقه و احترام رونالدو به ورزش‌های مبارزه‌ای به خصوص بوکس گویا از روزهای حضورش در اولدترافورد نشأت می‌گیرد: «وقتی در منچستریونایتد بودم، یک مربی با من بوکس کار می‌کرد. فکر می‌کنم تمرین بوکس در فوتبال مفید است چون حواس شما را تیزتر می‌کند و شما یاد می‌گیرید جنب و جوش داشته باشید.»

به عنوان بخشی از این مستند، رونالدو با نگاه به گذشته، به پیشرفت‌هایش می‌پردازد و اینکه چطور یک فوتبالیست حرفه‌ای شده است. رونالدو می‌گوید: «من در جزیره مدیرا به دنیا آمدم و وقتی ۱۱ سال داشتم، اسپورتینگ لیسبون آمد و با پدر و مادرم صحبت کرد. آنها گفتند به من علاقه‌مند شده‌اند اما این به معنای آن بود که باید از پیش خانواده می‌رفتم و در لیسبون زندگی می‌کردم. ترک خانواده سخت‌ترین کاری است که در تمام زندگی‌ام انجام دادم. تلخ‌ترین لحظات زندگی من وقتی بود که به لیسبون رفتم و وقتی که پدرم را از دست دادم. فکر می‌کنم احساساتی بودن خوب است. هرگز تلاش نکردم آنچه هستم را پنهان کنم. مردم می‌گویند مردها گریه نمی‌کنند اما چه کسی این را گفته؟ ما همه احساسات و عواطف داریم و باید آنها را ابراز کنیم.»

رونالدو در ۳۵سالگی و در حالی که به مراحل پایانی فوتبال حرفه‌ای خود می‌رسد، تلاش زیادی می‌کند تا خودش را آماده و سرحال نگه دارد. او فاش کرد: «تابستان گذشته گفت‌وگویی با آنتونی جاشوا داشتم. ۳۳ساله که می‌شوید حس می‌کنید پاهایتان دارد می‌رود. من می‌خواهم در ورزش بمانم، در فوتبال. مردم من را می‌بینند و می‌گویند: کریستیانو بازیکن فوق‌العاده‌ای بود اما حالا خیلی کند شده. این را نمی‌خواهم. شما ممکن است تغییرات زیادی در بدن خود داشته باشید اما مشکل از اینجا نیست. به ذهنیت شما بستگی دارد و همچنین به انگیزه و تجربه‌تان که فکر می‌کنم پیچیده‌ترین مسأله است. شما در ورزش به پختگی می‌رسید. به راجر فدرر نگاه کنید، ۳۷ یا ۳۸ساله است و هنوز در اوج. در بوکس هم چنین نمونه‌هایی داریم.»

رونالدو نگاهی کلی به دوران فوتبال خود نیز داشت: «من از خیلی چیزها گذشتم برای اینکه بهترین در جهان باشم اما مهم‌ترین دغدغه‌ام این است که انسان خوبی باشم.»

رونالدو در تیم منتخب تاریخ فوتبال از نگاه مجله معتبر فرانس فوتبال در کنار لو یاشین، کافو، فرانتس بکن باوئر، پائولو مالدینی، لوتار ماتئوس، ژاوی، پله، دیگو مارادونا، لیونل مسی و رونالدو نازاریو قرار گرفته است. او در اینستاگرام خود واکنش نشان داد و نوشت: «خیلی مفتخرم به اینکه در تیم منتخب تاریخ فوتبال قرار گرفته‌ام. عجب تیم رویایی. به همه آنها ادای احترام می‌کنم و همه از نظر من قابل تحسین هستند. واقعاً احساس غرور می‌کنم که در کنار اینها هستم. متشکرم.»

برندگان و بازندگان قرعه‌کشی لیگ قهرمانان

مسی اندوهگین رونالدو راضی

 مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان به پایان رسید و قرعه‌کشی مرحله حذفی این رقابت‌ها هم انجام شد. مانند همیشه، چند دیدار تماشایی در این مرحله برگزار خواهد شد، از جمله دیدار بین دو تیم بزرگ بارسلونا و پاری سن ژرمن و همچنین نبرد غول‌های لیگ برتری، یعنی چلسی و لیورپول، و اتلتیکو مادرید و لایپزیگ. اما چه کسی از این قرعه بیشترین رضایت را دارد؟ و چه کسی نگران صعود به دور بعد خواهد بود؟

بازنده: لیونل مسی

لیونل مسی در شش ماه اخیر روزگار تأسف‌باری را در نوکمپ گذرانده است و قرعه‌ای که نصیب بارسلونا شده بعید است حس و حال او را عوض کند.

بارسلونا با شکستی فاجعه‌بار در آخرین بازی در مرحله گروهی در خانه برابر یوونتوس، صدر جدول گروهش را از دست داد و حالا جریمه‌شان این است که مقابل پاری سن ژرمن، قهرمان فرانسه به میدان بروند.

پی‌اس‌جی به جز فصل پیش، اکثراً در اروپا ناموفق بوده اما آنها در فصل گذشته برای اولین بار به فینال لیگ قهرمانان راه یافتند و به این ترتیب اعتماد به نفس لازم را کسب کرده‌اند.

نیمار شاید به دلیل مصدومیت مچ پا به دیدار برابر تیم سابقش نرسد اما تیم توماس توخل بر این باور خواهد بود که کیفیت بیشتری نسبت به بارسلونا دارد.

در تابستان، شش سال از آخرین قهرمانی مسی در اروپا خواهد گذشت و حالا به نظر می‌رسد بهترین فرصت برای پایان دادن به انتظار قهرمانی این باشد که در ژانویه به یکی از رقبای بارسلونا بپیوندد.

برنده: کریستیانو رونالدو

تنها تیمی که در این مرحله حاضر است و از پنج لیگ معتبر اروپا نیست، پورتو است. مشخص بود که هر تیمی که به پورتو برخورد می‌کند از قرعه‌اش راضی خواهد بود.

حالا این امتیاز نصیب یوونتوس شده است و کریستیانو رونالدو به خانه‌اش برمی‌گردد. ۱۱سال پیش آخرین باری بود که این بال سابق اسپورتینگ لیسبون در خانه پورتو بازی کرد و در آن هنگام شوت تماشایی از راه دور او کمک کرد منچستر یونایتد به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برسد. البته یونایتد در آن فصل قهرمان نشد اما رونالدو پنج قهرمانی لیگ قهرمانان را در کارنامه دارد و برای این به تورین آورده شده که به ۲۵ سال انتظار بیانکونری برای قهرمانی در اروپا خاتمه دهد.

او در دو فصل اول حضور در یووه بیشتر از این کاری نمی‌توانست انجام دهد. یوونتوس از سال ۲۰۱۹ تاکنون شش بازی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان انجام داده که در آنها رونالدو تنها بازیکنی بوده که گل زده است. او امیدوار است که هم‌تیمی‌هایش این بار کمک بیشتری به او داشته باشند.

رونالدو فصل جاری را با فرمی درخشان آغاز کرده و ۱۷ گل در تمامی رقابت‌ها زده، از جمله دو گلی که برابر بارسلونا در نوکمپ به ثمر رساند. او قاعدتاً می‌تواند به پورتو هم گل بزند، هرچند که این تیم پرتغالی در پنج بازی اخیر در اروپا، دروازه‌اش را بسته نگه داشته است.

بازنده: چلسی

تیم‌های سید یک بیش از همه دوست داشتند به اتلتیکو مادرید برخورد نکنند و فرانک لمپارد و چلسی خود را بدشانس می‌دانند که در این مرحله از لیگ قهرمانان باید به مصاف این تیم بروند.

شکست دادن تیم دیه‌گو سیمئونه در مجموع دو دیدار رفت و برگشت فوق‌العاده دشوار است و آنها فصل گذشته توانستند لیورپول، مدافع عنوان قهرمانی را حذف کنند.

فرم آنها در این فصل عالی بوده و اگر دو بازی کمتری که در لالیگا دارند را ببرند، با شش امتیاز اختلاف صدرنشین خواهند شد. تنها باخت‌های اتلتیکو در این فصل مقابل بایرن مونیخ و رئال مادرید بوده است.

هرچند چلسی توانست به‌خوبی از گروهش صعود کند اما امثال لوییس سوارس، ژوائو فلیکس و دیه‌گو کاستا آزمون بزرگی را برای تیم جوان لمپارد رقم خواهند زد.

برنده: پپ گواردیولا

پپ گواردیولا پس از امضای قرارداد جدید و دوساله با منچسترسیتی، حالا سه بار دیگر فرصت دارد که بخت خود را برای قهرمانی در لیگ قهرمانان بیازماید. او امیدوار بود آسان‌ترین قرعه ممکن را داشته باشد و بوروسیا مونشن‌گلادباخ احتمالاً ضعیف‌ترین تیم از میان هفت تیمی بود که سیتی ممکن بود به آنها برخورد کند. این مربی کاتالان به این ترتیب از قرعه‌اش راضی است.

گلادباخ از گروهی بسیار دشوار به شکلی غافلگیرکننده صعود کرد. آنها با رئال مادرید و اینتر همگروه بودند و در چهار بازی رودرروی این تیم‌ها، حتی یک برد هم نداشتند و به لطف پیروزی‌های پرگل مقابل شاختار دونتسک صعود کردند.

گواردیولا با سیتی در اروپا مقابل تیم‌های کوچکتر مشکل داشته است، مانند موناکو، تاتنهام و لیون اما این تیم او بخت بسیاری برای پیروزی مقابل تیمی دارد که در جدول لیگ آلمان هشتم است.

بازنده: یورگن کلوپ

مصدومیت‌ها در این فصل دست کلوپ را بسته است. او امیدوار بود که مسیر آسان‌تری تا مرحله یک‌چهارم نهایی پیش رو داشته باشد اما اینگونه نشد.

آربی لایپزیگ رقیب قدرتمندی است و مردان یولیان ناگلسمان در کورس قهرمانی پررقابت بوندس‌لیگا حضور دارند. 

آنها از گروه سختشان در لیگ قهرمانان، که پی‌اس‌جی و منچستر یونایتد هم در آن حضور داشتند صعود کردند.

لایپزیگ کیفیت خود را در فصل گذشته نشان داد و توانست تاتنهام و اتلتیکو مادرید را حذف کند و به نیمه‌نهایی برسد. ناگلسمان یک بار با هوفنهایم در سال ۲۰۱۷ در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان با لیورپول رودررو شد و در دو بازی رفت و برگشت با نتیجه شش بر سه شکست خورد اما تیم لایپزیگ او جوان و جذاب است و آزمون بسیار دشوارتری برای سرخ‌پوشان رقم خواهد زد.

برنده: رئال مادرید

رئال مادرید در یک هفته مهم، سه برد پیاپی کسب کرد و به نظر می‌رسد اوضاع برای شاگردان زین‌الدین زیدان خوب شده است. 

پیروزی مقابل گلادباخ در هفته ششم لیگ قهرمانان آنها را به دور بعد رساند، آن هم به عنوان تیم صدرنشین. دو پیروزی پیاپی در لالیگا مقابل سویا و اتلتیکو مادرید هم آنها را به کورس قهرمانی برگردانده است.

آنها در مرحله یک‌هشتم نهایی با آتالانتا بازی خواهند کرد، که یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز فصل گذشته لیگ قهرمانان بود و به مرحله یک‌چهارم نهایی هم رسید. اما تنش میان جیان‌پیرو گاسپرینی، مربی تیم و چند بازیکنش، از جمله پاپو گومس، ستاره هجومی تیم بالا گرفته است. این مشکل می‌تواند فصل آنها را ویران کند. زیدان در اروپا رکوردی عالی دارد و در تنها چهار فصل، سه بار قهرمانی را تجربه کرده است. البته او باید فکری به حال فرم تیمش در خانه کند، چرا که آنها در پنج بازی خانگی اخیر در اروپا در مرحله حذفی پیروز نشده‌اند.

منبع: سایت گل

دزدی قرن از فرانسوی‌ها ؛ لیگ لوشامپیونه در آستانه ورشکستگی اقتصادی؛ چینی‌ها دست فرانسه را در حنا گذاشتند

فسخ یک قرارداد تلویزیونی چند میلیارد دلاری در فرانسه باشگاه‌های لیگ۱ در این کشور را با بحران مالی شدید مواجه کرده است. به گزارش “ورزش سه”، قرارداد تلویزیونی چند میلیارد دلاری کمپانی رسانه ای MediaPro با لیگ۱ فرانسه برای پخش تلویزیونی مسابقات این لیگ به شکلی ناگهانی فسخ شده و باشگاه های فرانسوی را با خطر بحران شدید مالی روبرو کرده است. مبلغ پیشنهادی MediaPro به لوشامپیونا که در ازای پخش مسابقات هر فصل این لیگ مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار بود برای فرانسوی ها آنقدر شیرین بود که از مسئولین لیگ گرفته تا باشگاه‌ها هشدارهای قبلی کارشناسان را نادیده گرفته و به دریافت حق پخش قابل توجه دل خوش کرده بودند. قراردادی که حالا ناگهان به صورتی یک شبه از بین رفته است.

    اکیپ در جلد خود تصویر مدیر مدیاپرو را با کاراکتر سریال سرقت پول مقایسه کرد و تیتر «دزدی قرن» را در صفحه اصلی کار کرد.

شبکه تلویزیونی مدیاپرو که حق پخش لوشامپیونه و رقابت دسته دوم فرانسه را تا ۴ سال خریده بود، یک مرتبه زیر قرارداد زد و فوتبال این کشور در بحران بزرگ اقتصادی فروبرد. فسخ قرارداد شبکه تلویزیونی مدیاپرو با لیگ فرانسه، لیگ این کشور را در خطر ورشکستگی قرار داده است. کمپانی پخش تلویزیونی مدیاپرو با لیگ فرانسه،‌ یک قرارداد ۴ ساله به ارزش سالیانه ۳.۲۵ میلیارد یورو امضا کرد که مسابقات لیگ دسته اول و دوم این کشور را پخش کند. مشکل اینجا بود که آنقدر این قرارداد به مذاق فرانسوی‌ها شیرین آمد که فکر تبعات آن را نکردند و بدون ضمانت‌نامه بانکی با مدیاپرو که هیچ سابقه‌ای در لیگ فرانسه نداشت قرارداد بستند. باشگاه‌های فرانسوی پس از سال‌ها عدم موفقیت در اروپا، امیدوار بودند با یک معامله بی‌سابقه در پخش تلویزیونی با ارزش بیش از ۱.۱۵ میلیارد یورو در سال احیا شوند (از این مبلغ ۸۱۴ میلیون یورو از مدیا پرو و ۳۳۰ میلیون یورو برای بین‌اسپورت تخمین زده شده است). لیگ فرانسه پس از امضای قرارداد با ۲ شبکه پخش کننده فوتبال باعث شد تا به دومین کشور اروپایی بدل شود که بزرگترین قرارداد پخش تلویزیونی را امضا می‌کند. حالا که شبکه تلویزیونی مدپاپرو قرارداد خود را فسخ کرده، این باشگاه‌ها و لیگ فرانسه در خطر ورشکستگی قرار دارند و انتظار می‌رود در پنجره زمستانی به جای اینکه نیمکت خود را برای رقابت با باشگاه‌های دیگر اروپایی تقویت کنند، بازیکنان خود را به فروش رسانند. از ابتدا موضوع قرارداد مدیا پرو با فرانسوی‌ها نگرانی‌های خاصی را در این کشور ایجاد کرد. وقتی حق پخش در سال ۲۰۱۸ به مدیاپرو فروخته شد، منتقدان و کارشناسان خاطر نشان کردند که این شبکه معامله مشابهی را با سری‌آ امضا کرده ولی در همان جا هم نتوانسته ضمانت‌های مالی کافی را ارائه دهد. ریاست سابق باشگاه نیس در خصوص این اتفاق (در ابتدای سال میلادی یعنی حدودا ۱۲ ماه پیش) اظهار نظر کرد: چیزی که مرا نگران می‌کند این است که آیا لیگ، ضمانت کافی با مدیاپرو برای این قرارداد ایجاد کرده است یا خیر. ما می‌توانیم با مشکلات بسیار عجیبی مواجه شویم و باید سازمان لیگ این فکر کرده باشد که خطری در این قرارداد، باشگاه‌ها را تهدید نکند. شیرینی افزایش ۶۰ درصدی باشگاه از حق پخش تلویزیونی باعث شد تا صحبت‌های ماکسیمه سادا، رئیس کانال پلاس فرانسه جدی گرفته نشود. او در آن زمان هشدار داد که شبکه مدیاپرو پول زیادی را بی‌دلیل قرار است بپردازد.

شبکه مدیاپرو ماهانه ۲۵ یورو از مشترکان خود پول می‌گرفت. آنها ۸ مسابقه لیگ۱ (لوشامپیونه) و ۱۰ مسابقه لیگ۲ فرانسه را نشان می‌دادند. حساب و کتاب آنها بر این شکل بود که اگر بخواهند به سود دست یابند باید بیش از ۴ میلیون کاربر داشته باشند. به همین دلیل برای افزایش مخاطب سعی کردند بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را نیز به نمایش درآورند اما رقیب آنها یعنی RMC نشان داد که قمار آنها جواب نداده و عملا مشکلات این پخش کننده تلویزیونی که زیر نظر telefoot است،‌ آغاز شد. در ماه آوریل (اسفند سال گذشته) یعنی ابتدای دوران کرونا، رتبه اعتباری مدیاپرو شدیدا پایین آمد ولی این شبکه اصرار داشت که این اتفاق به دلیل کووید ۱۹ است و به سرعت این آمار بهتر می‌شود. آنها اولین اقساط خود به ارزش ۱۷۲ میلیون یورو را در آگوست (مرداد) پرداخت کردند. وقتی معضلات پاندمی کرونا بیشتر اثرات خود را نشان داد، شبکه مدیاپرو برای پرداخت قسط ماه اکتبر (مهر) درخواست کرد که پرداخت این پول به تعویق بیفتد. ژاومه رورس، رئیس شبکه مدیاپرو در این خصوص گفت: ما می‌خواهیم که قرارداد دوباره بازنگری و مذاکره شود. ما پروژه را زیر سوال نمی‌بریم ولی باید باور کنیم که به دلیل بسته شدن رستوران‌ها تبلیغات بسیار کاهش پیدا کرده است.

در همین زمان اکیپ فرانسه گزارش داد که مدیاپرو درخواست کرده که ۲۵ درصد پول را تخفیف بگیرد. این ضررهای مالی ادامه پیدا کرد و سرانجام باعث شد تا در ماه دسامبر (آذر) قرارداد مدیاپرو و لیگ‌۱ به طور رسمی فسخ شود و بحران در فرانسه آغاز شود. قرارداد ساده‌لوحانه فرانسه با شبکه مدیاپرو به قدری انتقادها را به همراه داشته که سایت‌ها از بی‌کفایتی مسئولان در فوتبال فرانسه صحبت می‌کنند. جالب است در آن زمان و عقد قرارداد با مدیاپرو که هیچ کس در فرانسه از عدم دریافت ضمانت کافی سوالی نپرسید، ژان میشل اولاس، رئیس باشگاه لیون گفت: امروز، روزی پربرکت در فوتبال فرانسه است. طبق خبری که از نیویورک‌تایمز منتشر کرده ردپای چینی‌ها در این اتفاق دیده می‌شود و این رسانه آمریکایی ، شبکه تلویزیونی اسپانیایی را تحت کنترل چینی‌ها می‌داند. اکنون موضوع ورشکستگی در فرانسه به موضوع اول فوتبال در این کشور بدل شده است. باشگاه‌های فرانسوی به دلیل انصراف زودهنگام از فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ از نظر اقتصادی ضربه بیشتری نسبت به دیگر باشگاه‌های اروپایی خوردند. حالا که پرداخت‌های مدیاپرو نیز برچیده شده ورشکستگی باشگاه‌ها نزدیک‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد. ریاست باشگاه رنس فرانسه در اوایل ماه دسامبر (۱۶ روز پیش) گفت: اگر لیگ نتواند وام جدید و حق پخش جدیدی را پیدا کند که در حال حاضر امیدی به این ماجرا نیست، فکر می‌کنم در ماه‌های فوریه و مارس (بهمن و اسفند)، باشگاه‌های زیادی در فرانسه وجود خواهند داشت که نتوانند حقوق کارکنان خود را بپردازند. یادمان نرود که یک باشگاه فوتبال فقط ۱۱ بازیکن نیست! اکنون شبکه تلویزیونی کانال می‌خواهد جای مدیاپرو را بگیرد ولی پولی که پیشنهاد داده است، کمتر از شبکه تلویزیونی مدیاپرو است. این شبکه بدون ضمانت بانکی تنها در حالی که ۱۰۰ میلیون یورو پول پرداخت کرده بود، با شرکت فرانسوی قرارداد خود را فسخ کرد.م دیران باشگاه‌های فرانسوی اکنون به انتقاد شدید از سازمان لیگ فوتبال این کشور پرداخته‌اند و ناصر الخلافی، رئیس باشگاه پاریس خواستار بررسی کامل روند مناقصه شده است. رودی گارسیا، سرمربی لیون اظهار داشته که ضرر بزرگی به فوتبال فرانسه وارد شده و مربی لیل نیز تصریح کرد: ما با آدم‌های غیرصادق مجبور به معامله شدیم.

سایت AFC: زخم شکست مقابل کاشیما در خاطر هواداران ایرانی ارتش سرخ تازه است

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در آستانه تقابل حساس پرسپولیس ایران با اولسان هیوندای کره جنوبی در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰، گزارشی درباره عملکرد سرخپوشان در مسابقات قاره‌ای منتشر کرد که در زیر آمده است:

تاریخ منتظر جدال اولسان هیوندای و پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیاست؛ تیم‌هایی که تاریخی غنی در این مسابقات دارند. پرسپولیس که برای دومین بار در سه سال گذشته به فینال مسابقات می‌رسد، تلاش می‌کند طلسم ۲۷ سال قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی را در قاره بشکند. آخرین بار تیم منحل شده پاس تهران به عنوان یک تیم ایرانی، جام قهرمانی رقابت‌های باشگاه‌های آسیا را بالای سر برد. زخم شکست مقابل کاشیما آنتلرز در سال ۲۰۱۸ در خاطره هواداران ایرانی ارتش سرخ تازه مانده است، اما بازیکنان پُرتعداد ثابت پرسپولیس از آن مسابقه وقتی روز شنبه در ورزشگاه الجنوب وارد دیدار با اولسان هیوندای می‌شوند، به دنبال برداشتن یک قدم جلوتر هستند.

پرسپولیس در سه دوره از پنج دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا در مراحل حذفی حاضر بوده است. موفق‌ترین عملکرد آنها در فوتبال آسیا پیش از آن به دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد که در فصل ۹۱-۱۹۹۰ قهرمان جام برندگان آسیا شدند و یک سال بعد به نایب‌قهرمانی بازی‌ها رسیدند. با آغاز لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس در  فصل ۰۳-۲۰۰۲ برای اولین بار در آن شرکت کرد، اما در گروه D پایین‌تر از پاختاکور ایستاد و  در مرحله گروهی حذف شد. آنها برای بازگشت به مسابقات تا سال ۲۰۰۹ صبر کردند. پرسپولیس این بار با موفقیت از مرحله گروهی عبور کرد، اما این بار یک تیم ازبک دیگر زمینه‌ساز حذف آنها شد. پنالتی ریوالدو مقابل ۹۵ هزار هوادار ورزشگاه آزادی، پرسپولیس را به دست بنیادکار  از مرحله یک‌هشتم نهایی حذف کرد. دو سال بعد، عملکرد ناامیدکننده پرسپولیس باعث شد آنها قعرنشین گروه خود شوند، اما همه چیز برای غول های تهرانی از سال ۲۰۱۲ به سمت بهبودی رفت؛ جایی که آنها با ۱۱ امتیاز در گروه D پشت سر الهلال در جایگاه دوم ایستادند. الاتحاد اما نشان داد که مانع بسیار بلندی برای پرسپولیس است و این تیم با شکست ۳ بر صفر، از دور رقابت‌ها کنار رفت. روند حذف از یک‌هشتم نهایی در سال ۲۰۱۵ هم ادامه یافت. پرسپولیس که در دور گروهی به مقام دوم رسیده بود، مقابل نایب‌قهرمان دوره گذشته مسابقات یعنی الهلال در ورزشگاه آزادی یک بر صفر به برتری رسید، اما این نتیجه با شکست ۳ بر صفر در دیدار برگشت بی‌معنی شد. سال ۲۰۱۷ بذرهای تیم فعلی کاشته شد و با بازیکنانی چون سید جلال حسینی، بشار رسن، وحید امیری که مهره‌های کلیدی تیم سال ۲۰۲۰ بودند، و ستاره‌هایی چون مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند که از پرسپولیس جدا شدند، این تیم به نیمه‌نهایی مسابقات رسید.الهلال مانند سال ۲۰۱۵ نشان داد که حریف بسیار قدرتمندی برای پرسپولیس است و با هت‌تریک عمر خربین، شکست ۴ بر صفر به این تیم تحمیل کرد. تیم ایرانی در دور برگشت هم تنها یک تساوی ۲-۲ کسب کرد. آنها درس‌هایی از این تورنمنت آموختند و در سال ۲۰۱۸، علی علیپور با اعتماد به نفس خود، جای طارمی را در خط حمله پرسپولیس پُر کرد.آنها الجزیره، الدحیل و السد را در مرحله حذفی شکست دادند تا در فینال به کاشیما آنتلرز برسند. هرچند افتخار رقم نخورد. تیم ژاپنی با تساوی بدون گل در ورزشگاه آزادی، از برتری ۲ بر صفر خود در دیدار رفت محافظت کرد و انتظار پرسپولیس را برای این عنوان گریزان تداوم بخشید. با وجود جدایی افرادی چون برانکو ایوانکوویچ، بیرانوند و علیپور به این معنی است که ۲۰۱۹، سالی برای بازسازی بود. با انتخاب مدافع پیشین پرسپولیس یعنی یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی این تیم، آنها حذف ناامیدکننده از مرحله گروهی را به دست فراموشی سپردند و این مربی، هدایت پرسپولیس را برای بازگشت به قله فوتبال آسیا بر عهده گرفت. پرسپولیس اکنون دیدار فینال مقابل اولسان هیوندای در دوحه را پیش رو دارد. در حالی که فقط یک مانع تا قهرمانی باقی مانده، آیا تجارب سه سال گذشته به همراه تزریق خون تازه در پرسپولیس، از جمله ورود حامد لک و حسین کنعانی زادگان برای قهرمانی کافی خواهد بود؟ یا اولسان هیوندای انتظار ایرانی‌ها را برای قهرمانی در آسیا طولانی‌تر می‌کند؟

لیگ دسته اول|توقف خیبر مقابل ملوان و شکست چوکا برابر رایکا

هفته پنجم لیگ دسته اول فوتبال ایران امروز با انجام ۹ بازی برگزار شد که طی آن مس کرمان با پیروزی مقابل نود ارومیه ۱۰ امتیازی شد تا خودش را به جمع مدعیان بالای جدول برساند. دو دیدار مهم فجرسپاسی-پارس‌جنوبی و خیبرخرم‌آباد-ملوان نیز با تقسیم امتیازات به پایان رسید.در پایان هفته پنجم استقلال خوزستان با پیروزی مقابل آرمان گهر سیرجان در آحرین لحظات بازی ۱۳ امتیازی شد تا به تنهایی بر صدر جدول تکیه بزند. پارس جنوبی جم با کسب تساوی مقابل فجرسپاسی ۱۱ امتیازی شد تا نزدیکترین تعقیب کننده صدرنشین باشد. شاهین، بادران و مس کرمان نیز هرکدام با ۱۰ امتیاز تیم‌های سوم تا پنجم جدول هستند. قشقایی شیراز، خوشه طلایی ساوه و نود ارومیه هم به ترتیب با ۳ ، ۲ و یک امتیاز روی پله‌های انتهای جدول قرار دارند.

 نتایج بازی‌های هفته پنجم لیگ آزادگان:

مس کرمان یک – نود ارومیه صفر

داوران: احمد مرشدی – نجف پناهی – احد طوسی

گل: پیمان میری (۶۳) برای مس کرمان

گل ریحان البرز یک – خوشه طلایی ساوه صفر

داوران: محمد ممتاز – پوریا زحمتی – مسلم فاضلی


شهرداری آستارا ۳ – استقلال ملاثانی یک

داوران: شاهین یزدانی – سعید باهنر –مصطفی بابایی

گل‌ها: بهزاد سلطانی (۲۱)، عارف اکبری (۷۲) و امین حق‌ده (۸۷) برای شهرداری آستارا / سجاد بازگیر (۱۲) برای استقلال ملاثانی


هوادار تهران یک – بادران تهران ۲

داوران: سعاد وفاپیشه – ایوب غلامزاده – محمود گوهری نژاد

کارت قرمز: امیرحسین پورمحمد از هوادار

گل‌ها: رضا مغانلو (۲۳) برای هوادار / پویا سیف پناهی (P-74) و ایمان غلامی (۹۱) برای بادران


رایکا بابل ۲ – چوکا تالش یک

داوران: علی بای – رضا بابا رئیسی – احمد رفیعی

گل‌: امیر محمد منصف (۳۱) برای رایکا


فجرشهید سپاسی شیراز صفر – پارس جنوبی جم صفر

داوران: مسعود حقیقی – عباس سعادت – احسان تیموری

خیبر خرم آباد ۲ – ملوان بندر انزلی ۲

داوران: ابوالفضل گرجی – امیررضا آشور ماهانی – رضا احمدی

گل‌ها: عارف رستمی (P-45 و ۸۴) برای خیبر / مهیار زحمتکش (P-45+3) برای ملوان

شاهین شهرداری بوشهر یک – قشقایی شیراز صفر

داوران: عنایت قوچ کانلو – آرمان خدمتگزار – منصور خواجه زارع

گل: محمدابراهیمی (۳۵) برای شاهین

استقلال خوزستان یک – آرمان گهر سیرجان صفر

داوران: فرزاد منصوری – سجاد نجف نژاد – علی معصومی

کارت قرمز: بلال میرزایی از آرمان گهر

گل: فرشاد جانفزا (۹۵) برای استقلال خوزستان

پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ مشخص شد؛ استقلال به العین خورد، فولاد به الوحده

استقلال و فولاد، نمایندگان ایران در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا در ۲۰۲۱ با نمایندگان امارات رو به رو می‌شوند. فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا از اواسط زمستان سال جاری برگزار می‌شود و تیم‌های پرسپولیس و تراکتور به صورت مستقیم و استقلال و فولاد از مرحله پلی آف به این رقابت‌ها اضافه خواهند شد. توییتر footy ranking دیدارهای مرحله پلی آف این مسابقات را اعلام کرده است که استقلال ایران با العین امارات دیدار خواهد کرد. هم‌چنین فولاد ایران با الوحده امارات رو به رو می‌شود. امسال برخلاف سالیان گذشته نمایندگان ایران در مرحله پلی آف با نمایندگان قطر روبه‌رو نشده‌اند. از طرفی امسال به جای دو بازی پلی آف، تیم‌های ایرانی یک بازی پلی آف را برگزار می‌کنند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، هنوز زمان برگزاری این مسابقات مشخص نیست. در حال حاضر زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری این رقابت‌ها به صورت متمرکز وجود دارد.

برنامه بازی‌های مرحله پلی آف به این شرح است:

مرحله نخست:

نیروی هوایی عراق – AGMK  ازبکستان

مرحله دوم:

الغرافه قطر و برنده پلی آف مرحله نخست (نیروی هوایی عراق – AGMK  ازبکستان)

مرحله سوم

استقلال ایران – العین امارات

فولاد ایران – الوحده امارات

الوحده عربستان – الزوراء عراق

السد قطر – برنده پلی آف مرحله دوم (الغرافه قطر و برنده پلی آف مرحله نخست (نیروی هوایی عراق – AGMK  ازبکستان))

https://akhbar-rooz.com/?p=97565 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x