پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سرپرست هیات جمهوری اسلامی: آمریکا و همه طرف‌ها برای احیای برجام جدیت دارند

عراقچی سرپرست هيات جمهوری اسلامی: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود، این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تاکنون برای رفع بخش بزرگی از تحریم ها اعلام آمادگی کرده اند که البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات تا وقتی که ما به همه خواسته های خود در این زمینه برسیم؛ ادامه می یابد

دور چهارم گفتگوهای جمهوری اسلامی و اعضای برجام امروز در وین برگزار شد. عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی که سرپرستی گروه ایران را بر عهده دارد، ضمن تاکید بر عزم جدی طرف های حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود، این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تاکنون برای رفع بخش بزرگی از تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی عصر جمعه به وقت تهران پس از پایان دور چهارم نشست کمیسیون برجام درباره جزییات این نشست افزود: امروز جلسه اول کمیسیون مشترک از دور جدید مذاکرات در وین برگزار شد و بعدازظهر هم گروه کاری رفع تحریم‌ها و گروه کاری هسته‌ای فعالیت خود را شروع می کنند.

وی ادامه داد: بعد از یک دوره که هیات ها به پایتخت های خود برای مشورت رفته بودند؛ امروز با انرژی جدیدی بحث‌ها را شروع کردیم.

رییس هیات مذاکره کننده ایران در نشست وین خاطرنشان کرد: آنچه که از جلسه اول می توان استنباط کرد؛ جدیت همه طرف‌ها در رسیدن به یک راه حل است. این موضوع را در همه هیات ها می توان مشاهده کرد و هرکدام به نوعی آن را بیان کردند.

عراقچی تصریح کرد: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود، این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تاکنون برای رفع بخش بزرگی از تحریم ها اعلام آمادگی کرده اند که البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات تا وقتی که ما به همه خواسته های خود در این زمینه برسیم؛ ادامه می یابد.

وی ادامه داد: اگر خواسته های جمهوری اسلامی ایران تامین شود در بازگشت به تعهدات برجامی خود کاملا جدی است تا مجدداً به اجرای کامل برجام برگردد. این اراده ایران است که اتخاذ شده  است و هیچ ارتباطی هم با مسایل دیگری در تهران ندارد.

عراقچی با یادآوری این که این جدیت ما در جلسه منعکس شد، گفت: در مجموع دور جدید را با انرژی مثبت شروع کردیم و امیدوار هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار خود را جمع  بندی کنیم البته نمی توان درباره زمان پیش بینی کرد اما امیدوار هستیم که سریع‌تر بتوانیم انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد:چالش و موارد مورد اختلاف کوچک نیست و باید در مورد آن بحث صورت  و مذاکره انجام گیرد تا بتوان راه حل هایی درباره آن پیدا کرد.

این دیپلمات ارشد ایران درباره دور بعدی برگزاری مذاکرات هم گفت: مذاکرات تعطیلی و آخر هفته ندارد و در سطح کارگروه ها مذاکرات ادامه پیدا می کند، کارشناسان ما که کار خود را از بعدازظهر شروع کرده اند؛  اگر لازم باشد شبانه‌روز کار خواهند کرد.  هر زمانی که نیاز باشد برای جمع بندی،  حل مشکلات آن ها یا به هر دلیل دیگری، کمیسیون مشترک دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز اعلام کرد دور جدیدی از گفتگوها برای احیای برجام آغاز شده است. این دیپلمات عالی‌رتبه روس ادامه داد که حاضرین در این نشست توافق کردند تا روند مذاکرات را تقویت کنند و به نظر می‌رسد هیأت‌ها آماده هستند به هر میزانی که برای رسیدن به هدف نیاز باشد، در وین بمانند.»

یکی از دیپلمات‌های اروپایی تایید کرد احتمالا این دور از مذاکرات از ادوار پیشین که در هفته‌های گذشته برگزار شده، طولانی‌تر خواهد بود.

خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی در این خصوص نوشت: «کار بسیار پیچیده‌ای بر عهده داریم زیرا جزئیات و مسائل گوناگونی وجود دارد که باید حل و فصل شوند. در حال حاضر در حال شروع دور بسیار مهمی از مذاکرات هستیم که احتمالا طولانی‌تر از سه دور پیشین خواهد بود؛ چراکه هر یک از طرفین نظر مختلفی در خصوص چگونگی توافق دارد که باید آن‌ را روی کاغذ بیاوریم.»

به گزارش ایرنا، دور چهارم نشست کمیسیون مشترک برجام عصر امروز با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراند هتل وین از سر گرفته شد، در پایان این نشست مقرر شد بلافاصله رایزنی های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش نویس آغاز شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=112631 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x