پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سفر سلیمانی به بغداد استعفای عبدالمهدی را به تعویق انداخت

سفر محرمانه قاسم سلیمانی به بغداد سبب شد که ائتلاف سازمان بدر با سائرون به هم بخورد. استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر برای اعمال اصلاحات به تعویق افتاد

به گزارش رویترز سفر محرمانه قاسم سلیمانی به بغداد سبب شد که ائتلاف سازمان بدر با سائرون به هم بخورد. استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر برای اعمال اصلاحات به تعویق افتاد. آیت‌الله علی سیستانی نیز در این فاصله اعلام بی‌طرفی کرد.

هادی عامری فرمانده سپاه بدر و مقتدی صدر روحانی با نفوذ شیعه

زمانه روز جمعه نوشت: دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق با انتشار بیانیه‌ای با شناسایی حق همه مردم عراق برای شرکت در اعتراضات «مسالمت‌آمیز» درخواست کرد که از نام و تصویر او در تجمع های اعتراضی استفاده نشود.

در این بیانیه گفته شده که علی سیستانی همچنان «از مطالبات بر حق معترضان» حمایت می‌کند اما بین فرزندان عراق که مطالبه‌گر اصلاح هستند علیرغم همه اختلاف دیدگاه‌های آنان هیچگونه تفاوتی قائل نیست.

در پی بالا گرفتن دور دوم اعتراضات خونین در عراق، برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور پنج‌شنبه ۳۱ اکتبر/۹ آبان از موافقت مشروط عادل‌ عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با کناره‌گیری از قدرت خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز صالح در یک کنفرانس خبری اعلام کرد عبدالمهدی تنها در صورتی جای خود را به دیگری می‌دهد که کناره‌گیری او به ایجاد یک خلا قدرت منجر نشود. او همچنین قول برگزاری یک انتخابات پیش از موعد را داد اما آن ‌را به پس از «اصلاحات در نظام انتخاباتی عراق و گفت‌وگوی ملی برای بهبود مسئله حاکمیت در این کشور» موکول کرد.

سفر محرمانه سلیمانی به بغداد

خبرگزاری رویترز به نقل از پنج منبع آگاه از سفر قاسم سلیمانی برای دیدار و گفت‌وگو با هادی عامری – رهبر ائتلاف انتخاباتی فتح و دبیرکل سازمان نظامی-سیاسی بدر و از متحدان سپاه قدس برای جلوگیری از سقوط دولت عبدالمهدی خبر داده است.

بر اساس این گزارش فرمانده سپاه قدس، چهارشنبه۳۰ اکتبر/ ۸ آبان، یک روز قبل از صدور بیانیه برهم صالح درباره آمادگی مشروط نخست‌وزیر برای استعفا وارد بغداد شد.

دفتر عامری درباره دیدار و رایزنی‌های محرمانه با سلیمانی سکوت کرده است اما یک منبع امنیتی ایرانی در گفت‌وگو با رویترز، سفر سلیمانی به بغداد را تأیید کرده:

«امنیت عراق برای ما مهم است. در گذشته هم با آن‌ها در این زمینه همکاری کرده بودیم. فرمانده سپاه قدس به طور منظم به کشورهای متحد ما در منطقه سفر می‌کند، به ویژه وقتی آن‌ها از ما درخواست کمک کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته در نخستین واکنش به اعتراضات عراق و لبنان، به مردمان این کشورها توصیه کرد که اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند. خامنه‌ای مطالبات مردم عراق و لبنان را به رسمیت شناخت، اما در همان حال تأکید کرد که این مطالبات می‌بایست از طریق ساختارهای قانونی برآورده شود. بر اساس گزارش رویترز به نقل از پنج منبع، در همان روز هم سلیمانی در سفر محرمانه‌اش به بغداد از هادی عامری خواست به دولت عبدالمهدی برای انجام اصلاحات وقت دهد.

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ و رهبر جریان سائرون دوشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق خواست تا ضمن انحلال کابینه، مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند. عبدالمهدی اما پاسخ داد که حل بحران الزاماً در گروی کناره‌گیری دولت نیست.

در پی بیانیه نخست‌وزیر، هادی عامری، رهبر ائتلاف انتخاباتی فتح و دبیرکل سازمان نظامی-سیاسی بدر دعوت مقتدی صدر برای تغییر دولت را اجابت کرد و اعلام کرد با هدف «تحقق مصالح ملت عراق و نجات کشور در چارچوب منافع ملی» آماده همکاری با جریان سائرون است. بعد از سفر قاسم سلیمانی به بغداد اما عامری با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود از صدر را پس گرفت. صدر هم اعلام کرد دیگر هرگز با او وارد ائتلاف نخواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=10617 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

حکومت ولایی با دخالت های بیجای خود عراق را هم به سوری ای تبدیل خواهد کرد.
سلیمانی ها قهرمان مردمی نبوده و نیستند ،اینها سرداران بی سواد و قلدر ولی دیوانه حاکم بر ایران هستند.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x