چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران: مرگ، شلاق و کار رایگان نتیجه اعتراض به گرسنگی!

سرکوب و ″تبعید″؛ پاسخ کارفرما به دو کارگر معترض در یزد | ایران ...

سودجویی کارفرمای معادن منطقه سرتیتان گیلانغرب باعث مرگ یک کارگر و وخامت حال حال دو تن دیگر و مسمومیت ۶ کارگر را در پی داشت که احتمال محبوس شدن کارگران نیز وجود دارد. کارگران معدن در ایران از حداقل استانداردها و تجهیزات از جمله کپسول های اکسیژن و دستگاه های سنجش گاز در عمق معادن برخوردار نیستند و در کنار دستمزد پایین و عدم دریافت حق بیمه در غالب معادن خصوصی، همواره در معرض حوادثی چون انفجار، سقوط از ارتفاع، محبوس شدگی ناشی از مسدود شدن غارها و خطرناکترین بیماری ها قرار دارند که غالبا منجر به مرگ و یا ناتوانی طولانی مدت آنان می شود. این یک سوی روزگار کارگران است.

سوی دیگر روزگار کارگران، احکامی است که برای اعتراض به گرسنگی می گیرند. ۴۲ کارگر آذرآبی به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و یک ماه خدمت عمومی رایگان به مدت سه ساعت در روز در راه‌آهن شهرستان اراک محکوم شده‌اند. کارگران آذرآب سال گذشته به خصوصی‌سازی شرکت و پرداخت نشدن چند ماه از دستمزدهای خود معترض بودند. طنز این حکم در این است که گرسنه ای را به کار رایگان یکماهه محکوم کرده اند البته بعد از تحمل ٧۴ ضربه شلاق.
این تمام ماجرا نیست، جریمه ۵ میلیون تومانی برای کارگران در آق‌دره به دلیل تجمعات سال ۹۶ در معدن آق‌دره است؛ در حال حاضر این هفت نفری که متهم شده و مکلف به پرداخت جریمه شده‌اند، بیکارند و هیچ منبع درآمدی ندارند. این جریمه بابت شکایت مدعی‌العموم صادر شده است. یعنی بیکاری و گرسنگی به اضافه جریمه قاضی.

بیش از ٢٠ روز از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه می گذرد و کسی از مسوولین حال این کارگران را نمی پرسد. نماینده کارگران در دادگاه کارفرمای اختلاسگر شرکت می کند و حال روز کارگران را اعلام می کند. عوامل کارفرمای اختلاسگر برای نابودی هفت تپه مزارع هفت تپه را اجاره می دهند تا به خودی خود هفت تپه نابود شود. کارگر نیشکر هفت تپه ای آن قدر مسوولیت پذیر است و هفت تپه را مال خود می داند که بعد از آبیاری مزارع کارفرمای اختلاسگر برای سر دادن «گرسنه ایم گرسنه» در خیابان های شوش رژه می رود ولی خبری از هیچ مسوولی نیست که چرا تو گرسنه ای و فرزندت شیر خشک ندارد؟

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران ضمن همدردی با برادرانمان در معادن سرتیتان گیلانغرب و آق دره، همچنان از اعتراضات برادران کارگرش در هفت تپه حمایت کرده و حرکت غیرمسوولانه کارفرمای سرتیتان گیلانغرب و محکمه کارگران آق دره و سکوت معنادار مسوولین شوش را محکوم می کند.
دوستان کارگر،
کارگران برادر هم هستند و نان و جان و کشورشان یکی است و دشمن خصوصی سازان و مافیای اختلاس گرند.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران
١۵ تیرماه ١٣٩٩

https://akhbar-rooz.com/?p=39344 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x