پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

«سند جامع» همکاری‌های ایران و چین امضا شد

سند جامع همکاری‌های ایران و چین روز شنبه توسط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و وانگ یی وزیر خارجه چین امضا شد. اين سند مورد انتقاد گروهی از مخالفين حکومت ايران قرار گرفته و گفته شده در آن امتيازات يک جانبه ی بسياری به طرف مقابل داده شده است

سند جامع همکاری‌های ایران و چین روز شنبه توسط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و وانگ یی وزیر خارجه چین امضا شد.

به گزارش ایرنا، ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴ با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند.  در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری جامع در شهریور ۱۳۹۸ تهیه و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. هیات دولت  جمهوری اسلامی سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

مهرماه ۱۳۹۹ محمد جواد ظریف در جریان سفر رسمی به پکن نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران را به اطلاع طرف چینی رساند

حدود پنج ماه بعد یعنی در نیمه اسفند ۱۳۹۹، طرف چینی نظرات خود پیرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت این سند امروز به امضای وزیران خارجه ایران و چین رسید. ‌

انتشار متن این سند در تابستان گذشته با انتقادهایی مواجه شد. این انتقادها با شدت و ضعف بر این نکته تصریح می کرد که در این سند همکاری، جمهوری اسلامی امتیازات غیرقابل قبولی را به طرف مقابل داده است.

اخبار روز در ۱۸ تیر ماه ۹۹ متن نهایی پیش نویس این سند را منتشر کرد. این متن را می توانید در آدرس زیر ببیند:

https://www.akhbar-rooz.com/%d9%85%d8%aa%d9%86-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%af-25-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%87-%db%8c-%da%86%d9%8a%d9%86-%d9%88-%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c/

https://akhbar-rooz.com/?p=108293 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوروش طاهرنسب
3 سال قبل

اول رای،بعد واکسن!! اگر موقع انتخابات(همان انتصابات)ریاست جمهوری ،یکهو دیدی هزاران پزشک و پرستار چینی در محلهای صندوق رای در تهران و شهرستان ها آماده واکسیناسیون مردم همراه با شناسنامه هستند تعجب نکنید!بشتابید اول رای،بعد واکسن!!

حمید
حمید
3 سال قبل

انها که در هفتاد سال گذشته مدام از غارت منابع ملی ایران توسط امپریالیسم امریکا داد سخن داشتند حالا که چین با این قرارداد ایران را مستعمره خود کرده کجا هستند که حتی یک اعتراض خشک و خالی انهم با اسم مستعار بکنند!!!!

کوروش طاهرنسب
3 سال قبل

اردیبهشت ماه مهم !چراغ سبز آمریکا به چین! بدون چراغ سبز و تائید آمریکا، وزیر خارجه چین به ایران نمی آمد و سند راهبردی با جمهوری اسلامی امضا نمیکرد. چین اطمینان حاصل کرده که تحریمها علیه ایران بزودی رفع خواهد شد. چینی ها اهل ریسک نیستند!برای همین بود که تاکنون منتظر ماندند!

کیا
کیا
3 سال قبل

ترکمنچای جدید!

بستن قرار دادی عیر شفاف فقط با قصد حمایت چین انسان را بیاد آمدن نماینده چین در زمان شاه می اندازد که ببدلیل انقلاب به نتیجه نرسید!
۱. تسلط چین بر اقتصاد و بعدا بر سیاست کشور را نمیتوان فقط بدلیل سوسیالیستی بودن چین مثبت ارزیابی کرد ، چون فشار بر طبقات پایین بدلیل سود بری افزایش می یابد و چین مقتدر هم بسادگی میدان را خالی نخواهد کرد.
۲.عکس العل جامعه به دلایل متفاوتی در راه است و به نفع حکومت اسلامی نخواهد بود!
۳.غرب در جبهه مخالف ایران تثبیت خواهد شد و راه حل تناقضات دشوارتر خواهد شد.
۴. در نهایت انتظار تقویت دیگاه چینی را در بخشی از جامعه باید انتظار کشید و چب مارکسیستی را به گوشه می کشاند وتلاش برای دستیابی به موضع محکمی را طلب خواهد کرد.
نه به جمهوری اسلامی جنبه های جدیدی را در طیفی رنگارنگ را باید در انتظار داشت.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x