پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سنگربندی در بیروت؛ ادامه ی اعتراضات در لبنان

اعتراضات لبنان علیرغم وعده اصلاحات ادامه دارد. معترضان درخیابان‌های اطراف میدان مرکزی بیروت سنگربندی کرده اند. نیروهای ارتش نیز برای بازگشایی راه‌ها بسیج شده اند
حزب الله لبنان :موتور سواران معترض هیچ ارتباطی با ما ندارند

اعتراضات لبنان با وجود وعده‌های دولت برای انجام اصلاحات ادامه دارد. معترضان درخیابان‌های اطراف میدان مرکزی بیروت سنگربندی کرده اند. نیروهای ارتش نیز برای بازگشایی راه‌ها بسیج شده اند.

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، معترضان لبنانی سه‌شنبه ۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر برای ششمین روز در تظاهرات سرتاسری ضد دولتی حاضر شدند. آنها اصلاحات اقتصادی پیشنهادی دولت تحت عنوان «سند نجات» را کافی نمی‌دانند.

به گزارش زمانه، ولید جنبلاط، سیاستمدار دروزی و قدرتمند لبنان که در دولت نیز نفوذ دارد، از این اصلاحات انتقاد کرد و آن را «داروی بی‌رمقی» برای خریدن زمان دانست.

سعد حریری، نخست‌وزیر عراق دوشنبه شب مجموعه‌ای از اصلاحات را پیشنهاد داد، اما تظاهرات خیابانی در شهرهای مختلف سرتاسر لبنان همچنان ادامه یافت. این بزرگترین تظاهرات مردمی در لبنان در ۱۵ سال گذشته محسوب می‌شود و مردم از قشرهای مختلف و گروههای متفاوت اجتماعی را علیه دولت این کشور با یکدیگر متحد کرده است.

لبنان دچار بحران عمیق اقتصادی است. بسته اصلاحی پیشنهادی حریری شامل کاهش حقوق مقامات ارشد دولت به نصف، خصوصی‌سازی شبکه برق و تلفن بابت ارتقای کیفیت خدمات، و انقباض فعالیت‌های نهادهای دولتی است.

همچنین بانک‌ مرکزی لبنان و برخی بانک‌های خصوصی در این کشور ملزم به پرداخت ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به دولت می‌شوند تا سطح کسری منابع مالی بودجه سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.

اعتراضات در لبنان از شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر در بیروت آغاز شد و در روزهای گذشته به شهرهای طرابلس، صیدا، صور، النبطیه، بعلبک و غزیر نیز سرایت کرد. این اعتراضات پس از تصمیم دولت برای افزایش مالیات و هزینه خدمات عمومی به منظور جبران کسری بودجه آغاز شد. معترضان برای اعتصاب عمومی فراخوان داده اند.

دولت لبنان به گفته وزیر دارایی این کشور با حدود ۸۶ میلیارد دلار بدهی روبرو است. برنامه‌های ریاضت اقتصادی یک نسخه جهانی دیکته شده برای بازپرداخت وام‌های دولت‌ها به موسسات مالی و اعتباری جهانی محسوب می‌شود.

برنامه‌های ریاضت اقتصادی معمولا با افزایش مالیات، کاهش حقوق بازنشستگی و خدمات دولتی اجرا می‌شوند که فشار مضاعفی بر اقشار کم‌درآمد ایجاد می‌کند. دولت لبنان در برنامه اصلاحات جدید وعده داده که منابعی جایگزین برای کاهش کسری بودجه پیدا کند، و در عوض نظام مالیاتی جدید را از دستور کار خارج کند و کمک ۱۶۰ میلیون دلاری برای تسهیل اعطای وام مسکن ارائه دهد.

تظاهرکنندگان اما این اصلاحات را اندک، و دیرهنگام می‌دانند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، به نقل از ندیم مونلا مشاور ارشد سعد حریری، لبنان با این بسته اصلاحی تلاش دارد که وام‌دهندگان را قانع کند که برای کاهش کسری بودجه مصمم است.

سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان خارجی سال گذشته به لبنان وعده دادند که در صورت اجرای اصلاحات اقتصادی، ۱۱ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری در این کشور کمک کنند.

تلاش ارتش برای بازگشایی راه‌ها

یک منبع مطلع امنیتی لبنان به رویترز خبر داد که نیروهای امنیتی در تلاش هستند که معترضان را به روشهای صلح‌آمیز متفاعد کنند که راههای ارتباطی در سرتاسر لبنان را بازگشایی کنند. او گفته است که در صورت امتناع معترضان، خشونتی اعمال نخواهد شد.

او افزود که برخی راهها در جنوب بازگشایی شده اند.

شبکه خبری الجزیره تعداد معترضان امروز در بیروت و طرابلس را کمتر از روزهای گذشته توصیف کرد.

این شبکه همچنین گزارش داد که اقدامات امنیتی در بیروت افزایش یافته است. یکی از معترضان به الجزیره گفت که «نیروهای امنیتی لبنان نیروهایشان را بسیج کرده اند، و مانع سد کردن راهها از سوی معترضان می‌شوند.»

یکی دیگر از موارد «بسته نجات» پیشنهادی دولت لبنان رفع ممنوعیت راهپیمایی است.

جلوگیری از تعرض انصار حزب اله و جنبش عمل به معترضان

خبرگزاری الجزیره همچنین گزارش داده است ارتش لبنان شامگاه دوشنبه ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ با حضور گسترده در ورودی‌ها و مرکز بیروت از تعرّض انصار حزب الله لبنان و طرفداران جنبش امل به تظاهرکنندگان لبنانی ممانعت کرد.

بنابر این گزارش، خودروهای ارتش لبنان در ورودی‌های بیروت پایتخت و منطقه «بشاره الخوری» مستقر شده و از ورود موتورسیکلت سواران به مرکز شهر ممانعت کردند.

این در حالی است که یگان‌هایی از ارتش لبنان تجمع انصار حزب الله لبنان و طرفداران جنبش امل در بیروت را متفرق کرده تا مانع از درگیری‌ آنها با تظاهرکنندگان لبنانی شود.

رسانه‌های لبنان نیز اعلام کردند که ریاست دولت هر گونه قصد خود برای اعلام حالت فوق العاده در این کشور را رد کرد.

از سویی یک منبع آگاه به العربیه گفت که دولت به تظاهرکنندگان اجازه داده تا از میادین شهر برای اعتراض و تظاهرات استفاده کنند اما با ایجاد هر گونه راهبندان مخالف است و در این رابطه دستوراتی را برای گشودن تمامی راه‌ها و عدم بستن آن صادر کرده است.

این گزارش می افزاید پس ورود انصار حزب الله لبنان و طرفداران جنبش امل به میدان‌های شهر بیروت تظاهرکنندگان لبنانی شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای خواستار حمایت از خود در برابر آنها شدند.

حزب اله: موتورسواران ربطی به ما ندارند

در پی حضور تعدادی موتور سوار با در دست داشتن پرچم های حزب الله بین تظاهرکنندگان لبنان، حزب الله با صدور بیانیه ای تاکید کرد آنان هیچ ارتباطی با این حزب ندارند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المنار، بخش رسانه‌ای حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حرکت تعدادی موتورسوار در بیروت با پرچم حزب‌الله به جمع معترضین پیوسته اند که هیچ ارتباطی با حزب اله ندارد.

ایرنا نوشته است: این در حالی است که در ساعات پایانی شب گذشته تعدادی موتور سوار در حالی که پرچم‌های حزب‌الله و جنبش “امل” را در دست داشتند، به خیابان‌های بیروت آمدند، پس از آن شبکه العربیه سعودی ها مدعی شد، این موتور سواران وابسته به حزب‌الله بوده و نیروهای ارتش مانع از ورود آنان به محل تظاهرات مردم شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=8871 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x