پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

سه «فعال اقتصادی» آزاد شده ایرانی، بمب گذارهای حکومت در تایلند بودند

جمهوری اسلامی سه فردی که روز گذشته با کايلی مور گيلبرت مبادله شده و به تهران باز گشتند، را «فعالان اقتصادی» خوانده است. دولت تايلند تاييد کرده است که اين سه تن بمب گذارانی بودند که در سال 1390 در تايلند در عمليات بمب گذاری در اين کشور دستگير شده بودند
عکس‌هایی که پلیس تایلند در سال ۹۰ از سه متهم ایرانی انفجارها در این کشور منتشر کرد

عکس‌هایی که پلیس تایلند در سال ۹۰ از سه متهم ایرانی انفجارها در این کشور منتشر کرد

یک روز پس از آزادی کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی،‌ از زندان اوین، مقام‌های تایلندی تایید کردند که سه زندانی تبعه ایران را که در این کشور در حبس بودند به تهران فرستاده‌اند.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه، پنجم آذرماه، گزارش دادند که کایلی مور گیلبرت که به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» در ایران زندانی بود، در ازای آزادی «سه تاجر ایرانی» آزاد شده است.

با این حال به رغم پوشش قابل توجه رسانه‌ای و استقبال معاون وزارت خارجه ایران از این سه زندانی، در این گزارش‌ها از اشاره به هویت این سه نفر که تاجر معرفی شده بودند خبری نبود.

در فیلمی هم که از تبادل این سه نفر با پژوهشگر استرالیایی بریتانیایی منتشر شد، هر سه ماسک زده و کلاه لبه‌دار سیاه بر سر دارند.

به گزارش رادیو فردا،؛ مقام‌های تایلندی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیدپرس تایید کرده‌اند که سه ایرانی را که در جریان طرح بمب‌گذاری سال ۲۰۱۲ دستگیر کرده بودند به تهران فرستاده‌اند.

در بهمن‌ماه ۱۳۹۰، در پی انفجارهایی در یک خانه تیمی در بانکوک، سه ایرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از این خانه گریختند.

پلیس تایلند دو تن از این افراد را در تایلند دستگیر و آنها را به بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی متهم کرد، اتهامی که ایران در آن زمان رد کرد.

نفر سوم نیز در فرودگاه مالزی، در حالی که به گفته پلیس قصد فرار به تهران را داشت، بازداشت شد.

یکی از این افراد به نام مسعود مرادی که در آن زمان ۲۸ سال داشت در زمان فرار دو بمب را در اماکن عمومی رها کرد که انفجار یکی از آنها باعث شد دو پایش را از دست بدهد. او شب گذشته با صندلی چرخدار در تهران وارد فرودگاه شد.

معاون دادستان تایلند به آسوشیتدپرس گفته است که این سه نفر بر اساس توافق‌نامه ایران و تایلند به کشور بازپس فرستاده شده‌اند و این گونه تبادل زندانی «نامعمول نیست».

خبرگزاری صدا و سیما روز چهارشنبه، پنجم آذر، این سه فرد را «سه فعال اقتصادی ایرانی که به قصد دور زدن تحریم بازداشت شده بودند» معرفی کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=94890 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبحان
سبحان
3 سال قبل

گویا یکی از این فعالان اقتصادی در حال فعالیت اقتصادی دو تا پاشو از دست داده!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x