جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سوال از رئیس‌جمهور با امضای ٢٠٠ نماینده تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد

یک روز پس از اینکه نمایندگان مجلس در صحن علنی، وزیر امور خارجه را «دروغگو» خطاب کردند، طرح سوال از رئیس‌جمهوری را با ٢٠٠ امضا به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم کردند.

براساس گزارش تسنیم، ٢٠٠ نماینده مجلس خواستار توضیح رئیس‌جمهوری درباره دلایل آشفتگی اقتصاد کشور شده‌اند و باید منتظر ماند و دید که سوال از روحانی در صحن علنی اعلام وصول خواهد شد یا خیر.

پس از حضور محمدجواد ظریف در صحن علنی مجلس و انتقاد اکثریت مجلس از وزیر امور خارجه، حالا بیشتر نمایندگان  مجلس به دنبال حضور رئیس‌جمهوری در مجلس هستند. سوال از رئیس‌جمهوری در پنج محور طراحی شده است که بیشتر آنها درباره مسائل اقتصادی است.

در محور اول این طرح چنین آمده است: «چرا و به چه دلیل قیمت‌ ارز خارجی به‌سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است.»

نمایندگان در محور دوم این طرح تأکید کرده‌اند: «علت از ‌هم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، خودرو و تورم عجیب و غریب چندصددرصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی هفت‌سال گذشته هیچ ‌اقدام جدی برای تأمین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟»

محور سوم این طرح به چرایی بی‌تعهدی اروپایی‌ها به وظایف برجامی‌شان اختصاص یافته است. نمایندگان معترض پرسیده‌اند: «در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شده‌اید که آمریکا بدون کوچک‌ترین هزینه از این توافق خارج شد و اروپا هم با پررویی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل کند؛ حتی در حد عملیاتی‌کردن طرح حقیرانه اینستکس.»

محور چهارم سوالات مربوط به ارایه وام به واحدهای تولیدی در شرایط کرونایی است. در این محور چنین آمده است: «قرار شد دولت به دلیل مشکلات ناشی از بیماری کرونا به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا و کمک کند، اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است که دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است.»

نمایندگان در پنجمین محور سوالات خود از رئیس‌جمهوری پرسیده‌اند: «از فروردین ٩٧ که قیمت دلار دولتی ۴‌هزار و ٢٠٠ تومان اعلام شد تا امروز چند‌میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده؛ به چه کسانی داده شده؛ سرنوشت این دلارها چه شده و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است؟»

شهروند نوشته است: گفتنی است، طبق ماده (٢١٢) آیین‌نامه داخلی مجلس، بر اساس اصل هشتادوهشتم (٨٨) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌‌چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهوری سوال‌کنند، باید سوال یا سوالات خود را به‌طور صریح، روشن و مختصر به همراه امضاها به رئیس‌ مجلس تسلیم کنند. رئیس مجلس نیز موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع می‌‌دهد. اگر سوال از رئیس‌جمهوری اعلام وصول شود، دومین‌بار خواهد بود که حسن روحانی برای پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر می‌شود. نمایندگان در نخستین حضور روحانی در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های او قانع نشده‌اند؛ هر چند هیأت‌رئیسه از ابتدا اعلام کرده بود قرار نیست موضوع به قوه قضائیه ارجاع شود. حال باید منتظر ماند و دید مجلس یازدهم تا چه میزان بر سوال از روحانی پافشاری خواهد کرد و مهم‌تر از آن  واکنش روحانی به این موضوع چه خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=39428 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x