جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سوسیالیست ها زیر فشارند – نامه جبهه ی مردمی سوسیالیست به رئیس جمهور لیتوانی

۱۳ اکتبر ۲۰۱۹

آقای گیدرس گرابوسک* این طومار را خطاب به رئیس جمهوری لیتوانی، آقای گیتاناس نوسودا و دیگران ارسال نموده است.

*الگرداس پالکسیس ، دیپلمات لیتوانیایی ، دبیر اول دائمی لیتوانی در اتحادیه اروپا در بروکسل، رئیس سابق بخش وزارت امور خارجه لیتوانی ،دارنده  شوالیه لژیون افتخار فرانسوی ، رهبر پیشین جبهه مردمی سوسیالیستی لیتوانی ، در اکتبر سال ۲۰۱۸ مخفیانه بازداشت شد. او هنوز در زندان است. بازرسان وی را به “قصد سازماندهی آدم ربایی چند دادستان لیتوانیایی” و “جاسوسی برای طرف روسیه” متهم ساخته اند. آلگرداس پالکسیس به چندین سال حبس محکوم شد. او از شرایط دشواری رنج می برد و سلامتی وی در معرض خطر قرار دارد. آخرین معاینه پزشکی وی نشان می دهد که او با اثر شرایط اکنون با ۱۸۸ سانتی متر، ۵۷ کیلوگرم وزن دارد. از زمان بازداشت تاکنون ، فقط یک بار به همسرش  اجازه ملاقات با او را دادند. سایر اعضای خانواده او مجاز به ملاقات با او نیستند. الگرداس پالکسیس حق ملاقات با خبرنگاران را ندارد. رسانه ها نیز مجاز به گزارش از فرایند زندان او نیستند. ارتباطات او با بیرون از زندان تنها از طرق نامه هایی هستند که الگرداس پالکسیس به هواداران خود می نویسد.

جبهه مردمی سوسیالیست لیتوانیایی همایشی را برای آزادی او به راه انداخته است. در طول این همایشات ، بیش از ۱۰ هوادار این جبهه در معرض سرکوب پلیس و سرویس های اطلاعاتی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده نیروهای سرکوب، شامل جستجوی از خانه های اعضاء جبهه مردمی ، بازداشت های چند ماهه، تهدید و ارعاب هستند.

همه  اینها با قصد بی اعتبار کردن نه تنها ایده های چپ در لیتوانی، بلکه هرگونه تجلی اعتراضات اجتماعی است. گسترش روزافزون راستگرایان و تجلیل از جنایتکاران هولوکاست تحت حمایت دولت، باید در یک کشور اتحادیه اروپا غیرقابل تحمل باشد، زیرا مغایر با اصول دموکراسی است. همه کسانی که با برنامه تسلیحاتی کشور در چارچوب  برنامه های ناتو اعتراض می کنند، از طرف راست افراطی در لیتوانی تحت تعقیب قرار می گیرند و نیروهای معترض را “ماموران کرملین” می نامند. در این شرایط، همبستگی با نیروهای مترقی اروپا برای محافظت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی در لیتوانی از اهمیت حیاتی برخوردار است.

جهه مردمی سوسیالیست لیتوانی از کلیه فعالان احزاب و جنبشهای مترقی می خواهد تا با آزار و اذیت نیروهای چپ در لیتوانی مخالفت کنند، خواستار آزادی الگرداس پالکسیس باشند، آزادی دستیابی به فرایند دادگاه ها به فعالان رسانه ای و اجتماعی و همچنین اجازه ملاقات اقوام، همکاران و روزنامه نگاران برای دیدار وی بدهند.

آقای گیدرس گرابوسک، تا چهار سال قبل یکی از ضدکمونیستهای دو آتشه در لیتوانی بود. اما امروزه  بخاطر مواضع جدیدش در قبال دولتمردان و حضور گسترده ناتو در کشورهای بالتیک و نیز در  لیتوانی او را به نئوکمونیست بودن متهم می کنند.

ترجمه: حسن نادری

https://akhbar-rooz.com/?p=7887 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x