چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوسیداد و بیلبائو در فینال؛ نفرت از دتمار هوپ مظهر فوتبال مدرن؛ برد بانوان استرالیا

نازک بین: بعد از بازی‌های نیمه نهایی جام حذفی فوتبال اسپانیا، در نهایت دو تیم رئال‌سوسیداد و اتلتیک بیلبائو در دیدار نهایی این رقابت‌ها برابر هم قرار خواهند گرفت. رئال‌ سوسیداد در دیداری عجیب توانست رئال مادرید را در خانه خود با نتیجه ۴ بر ۳ شکست دهد و از این رقابت کنار بزند. بارسلونا نیز برابر اتلتیک بیلبائو ناکام بود و با شکست یک بر صفر از این تیم، وداع تلخی با کوپا دل ری داشت. ویارئال، اتلتیکومادرید و والنسیا نیز از جمله تیم‌هایی بودند که از کوپا دل ری حذف شدند تا در نهایت چهار تیم میرانداس، اتلتیک بیلبائو، رئال‌سوسیداد و گرانادا به نیمه نهایی رقابت‌ها راه یابند. در این مرحله نیز که به صورت رفت و برگشت برگزار شد دو تیم رئال‌سوسیداد و اتلتیک بیلبائو توانستند با برتری برابر حریفانشان راهی دیدار نهایی شوند و حالا بر سر عنوان قهرمانی به میدان خواهند رفت. به این ترتیب، دو تیم اتلتیک بیلبائو و رئال سوسیداد به سوپر جام اسپانیا که قرار است در عربستان برگزار شود، صعود کردند و به احتمال فراوان دو تیم بعدی بارسلونا و رئال مادرید خواهند بود.

دلیل نفرت از دتمار هوپ، مالک باشگاه هوفنهایم در فوتبال آلمان چیست؟

به طور معمول دتمار هوپ در جایگاه ویژه استادیوم دیده می شود. اما روز شنبه گذشته وی پانزده دقیقه در کنار خط طولی زمین ایستاد و از نزدیک شاهد اتفاقات غیر معمولی یک بازی تاریخی در بوندس لیگا بود.

دتمار هوپ ۷۹ ساله پانزده دقیقه پایانی دیدار تیم های بایرن مونیخ و هوفنهایم را ایستاده زیر باران، نزدیک به مستطیل سبز و در کنار کارل هاینتس رومنیگه تجربه کرد. حامی و سهام دار عمده باشگاه هوفنهایم نمی بایست در این ساعات دشوار احساس تنهایی می کرد. فریادهای «دتمار هوپ، دتمار هوپ» تماشاگران فضای استادیوم شهر زینسهایم را پر کرده بود. بعد از پایان بازی بایرن مونیخ مقابل هوفنهایم که با توهین های شدید هواداران مونیخی به هوپ همراه بود، حمایت های فراوانی از وی صورت گرفت. در واقع دتمار هوپ بعد از اتفاقات روز شنبه، از چهره ای نفرت انگیز برای تماشاگران افراطی به سمبلی برای جنگ قدرت در فوتبال آلمان بدل شده است.

فریتش کِلِر رئیس فدراسیون فوتبال آلمان شنبه شب و در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به اتفاقات این بازی جنجالی گفت: «آقای هوپ ثروت زیادی کسب کرده، البته با تلاش فراوان. وی همه دارایی اش را صرف ورزش، پزشکی و فعالیت های خیرخواهانه می کند و در عوض به باد انتقاد گرفته می شود. تحمل چنین رفتارهایی دیگر امکان پذیر نیست. ما مجبوریم در برابر نفرت و حسادت در جامعه چاره چویی کنیم».

هوپ که از سوی برخی به عنوان «مظهر فوتبال مدرن» در آلمان نیز شناخته می شود، روز شنبه هیچ اظهارنظری در مورد وقایع این بازی نداشت. پتر گورلیش مدیر عامل باشگاه هوفنهایم اما در این زمینه گفت: «آقای هوپ بسیار مضطرب و ناراحت هستند. البته وی از سال های پیش شاهد چنین توهین هایی است و درک نمی کند که چرا هدف چنین انتقادات و توهین هایی قرار می گیرد».

چنین پلاکاردهای توهین آمیزی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی در استادیوم های آلمان دیده شدند و این تاریخ به آغاز خصومت دنباله دار بین هواداران دورتموند و هوپ بدل گشت، خصومتی که باعث ایجاد دو دستگی در فوتبال آلمان شده است. هواداران افراطی تیم های بوندس لیگایی، هوپ را متهم به خرید موفقیت می کنند و معتقدند که این بنیانگذار شرکت SAP – که در حال حاضر بر اساس داده های مجله فوربز با بیش از ده میلیارد دلار سرمایه، پانزدهمین فرد ثروتمند آلمان محسوب می شود – با پول خود باشگاه کوچک هوفنهایم را به تیمی بوندس لیگایی بدل کرده است. دتمار هوپ اما با سرمایه گذاران سنتی فوتبال متفاوت است، چون وی خود در دوران جوانی در این باشگاه بازی می کرده و علاقه قلبی به آن دارد. البته هوفنهایم در سال های اخیر با درآمدهایی که از نقل و انتقالات کسب کرده، از لحاظ مالی مستقل از هوپ بوده است.

هوپ در سال ۲۰۰۷ میلادی زمانی که تیم هوفنهایم اولین فصل حضور خود در بوندس لیگا را تجربه می کرد، با اولین انتقادها مواجه شد. کریستین هایدل مدیر ورزشی سابق باشگاه ماینتس در آن سال پیش از نخستین رویارویی دو تیم در بوندس لیگا، پرسش هایی در مورد مشروعیت تیم هایی که از حامی مالی شخصی برخوردار هستند، مطرح نمود: «جای تأسف است که چنین تیمی، جایی را در سطح حرفه ای فوتبال آلمان به اشغال خود درآورده است. البته این حسادت نیست. آقای هوپ انسانی معتبر و شریف است که از قصد و نیتی خوب برخوردار است». هایدل در آن زمان پیش بینی کرده بود که چنین فعالیت هایی می تواند سبب ایجاد انزجار در فوتبال آلمان شود.

دتمار هوپ با ارسال نامه ای به باشگاه ماینتس، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آلمان، خواستار برخوردی محکم با هایدل شد: «درخواست آن را دارم که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آلمان برخوردی قاطعانه و سخت در برابر نژاد پرستی داشته باشد. همچنین آرزو می کنیم که با هر گونه تبعیض، نظیر آنچه که آقای هایدل دنبال می کند، به شدت برخورد شود». او بعدها همانند مورد هایدل، در مقابل هواداران نیز به صورت مستقیم موضع گیری نمود.

برای مدت زمانی اعتراضات هواداران افراطی تیم های بوندس لیگایی به تیم تازه وارد لایپزیش، سبب شده بود که مسئله هوپ به فراموشی سپرده شود. اما بعد از صدور رأی فدراسیون فوتبال آلمان مبنی بر ممنوعیت دو ساله هواداران دورتموند از حضور در استادیوم خانگی هوفنهایم، بار دیگر اعتراضات و انتقادات از هوپ شعله ور شدند. البته او از مدت ها پیش به صورت قانونی از هوادارانی که به وی توهین کرده بودند، شکایت کرده بود.

هانسی فلیک سرمربی بایرن مونیخ شاید بهتر از هر فرد دیگری در فوتبال آلمان دتمار هوپ را بشناسد. چون دستیار سابق یوآخیم لوو در تیم ملی آلمان، قبل از حضور هوفنهایم در بوندس لیگا، هدایت این تیم را بر عهده داشته است. وی دو سال پیش نیز برای مدت کوتاهی یکی از مدیران ارشد هوفنهایم محسوب می شد، ضمن اینکه در نزدیکی محل زندگی هوپ نیز سکونت داشته است. هانسی فلیک که از اتفاقات بازی روز شنبه بسیار عصبانی شده بود، با اشاره به هواداران افراطی بایرن مونیخ گفت: «هر یک از این آشوبگران به احتمال زیاد کسی را در خانواده خود دارد که منفعتی از دتمار هوپ به او رسیده باشد».

هوپ از بزرگترین خیرین آلمان محسوب می شود. وی با بنیاد خود با نام «Vasser Hopp» تا کنون هشتصد میلیون یورو صرف مهد کودک ها، خانه های سالمندان، مبارزه با سرطان، آموزش، ورزش جوانان و سایر امور خیریه کرده است. به همین دلیل حتی سران بایرن مونیخ نیز با ابراز همدردی، پشتیبانی خود را از وی نشان داده اند. فرانتس بکن باوئر از روابط دوستانه نزدیکی با هوپ برخوردار است و این دو همواره در بازی گلف با هم دیده می شوند. رومنیگه نیز روز شنبه در استادیوم محل بازی با در آغوش کشیدن هوپ به وی دلگرمی داد و نگذاشت وی تنها در زیر باران بماند.

منیع. طرفداری به نقل از وب سایت روزنامه آلمانی Frankfurter Allgemeine

لیگ قهرمانان اروپا در آستانه دستخوش تغییر و تحولات

نحوه برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در آینده دستخوش تغییرات گسترده خواهد شد. به نقل از اسکای اسپورت، آلکساندر چفرین، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا «یوفا» با اعلام این موضوع عنوان کرد سازمانش در آستانه دست زدن به تغییرات اساسی در فرم و شکل برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان قرار دارد.

این مقام گفت: یوفا در آستانه ایجاد تغییر در برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان قرار دارد. درک می کنیم که شکل برگزاری این پیکارها ارتباط تنگاتنگی با ساختار جغرافیایی هر عضو یوفا دارد.

وی افزود: باید این نکته را در نظر گرفت. کمیته اجرایی یوفا باید تصمیم بگیرد. اطمینان دارم برای این منظور ما حرف های زیادی برای گفتن و تبادل نظر داریم. با این حال فکر می کنم که بزودی به تصمیمی مشترک برسیم. چفرین ادامه داد: ما و مسئولان ۹۲ لیگ و باشگاه ها، ساختارها را درک می کنیم. می دانیم بر چه اساسی باید بازی ها را طراحی کرد.

کرونا، مراسم حمل مشعل المپیک را تغییر داد

یونانی‌ها اعلام کرده‌اند برای حفظ سلامت عموم مردم و بازدیدکنندگان مراسم حمل مشعل المپیک را در ابعاد محدود و کوچک برگزار خواهند کرد. ویروس کرونا که این روزها کشورهای زیادی را درگیر کرده، برگزاری مراسم حمل مشعل المپیک را نیز تحت الشعاع قرارداده است. یونانی‌ها اعلام کرده‌اند برای حفظ سلامت عموم مردم و بازدیدکنندگان مراسم را در ابعاد محدود و کوچک برگزار خواهند کرد.بر اساس تصمیم نشست بحران در کمیته ملی المپیک یونان، مقرر شده است مراسم بدون تماشاگر برگزار و حتی پذیرایی پس از آن نیز لغو گردد. این تصمیم توسط کمیته ملی المپیک یونان در راستای حفظ سلامت و پرهیز از انتشار ویروس کرونا اتخاذ شده است.برنامه توکیو ۲۰۲۰ این بود که ۱۴۰ کودک ژاپن در مراسم تحویل حمل مشعل حضور داشته باشند. همچنین قرار بود در مراسم جشن رسیدن مشعل هم بیش از ۲۰۰ کودک حضور داشته باشند.توشیرو موری رئیس کمیته برگزاری بازیهای المپیک توکیو در این باره اظهار داشت: حضور کودکان در مراسم ممکن نیست و ما از این جهت متاسف هستیم. از آنها می توانیم در طول برگزاری بازیها استفاده کنیم.

آماتور بودن چالش جدی لیگ فوتبال زنان است

سرمربی تیم فوتبال زنان شهرداری سیرجان گفت: لیگ فوتبال زنان نسبت به ورزش‌های دیگر بسیار آماتور است و با تعطیلی مسابقات با چالش جدی روبرو می‌شویم.

مریم جهان نجاتی در گفتگو با ایرنا  اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا یک اپیدمی جهانی است و لیگ فوتبال زنان نیز نمی‌تواند از این داستان خارج باشد و تعطیل نشود اما لیگ ما نسبت به ورزش‌های دیگر زنان تازه‌کارتر است و به یقین با این شرایط دچار چالش می‌شویم. وی افزود: مجبور شدیم تا تمام بازیکنان را روانه خانه کنیم و سازمان لیگ با توجه به این شرایط باید به تمامی تیم‌ها یک فرصت آماده‌سازی بدهد تا آنان بازیکنان خود را به یکباره وارد بازی نکرده و موجب آسیب‌دیدگی آنان نشود. به منظور آماده شدن برای چهار دیدار تا ششم اردیبهشت‌ماه زمان داریم و این فرصت کمی است. از مسوولان سازمان لیگ خواهشمندم که تدابیری بیاندیشند تا بازیکنان کمتر آسیب ببیند.

سرمربی تیم شهرداری سیرجان عنوان کرد: دیدارهای لیگ این فصل خیلی خوب و منظم برگزار شد. به غیر از حضور داوران بی‌تجربه شاهد نظم خوبی در برپایی مسابقات بودیم. از نظر سطح کیفی نیز لیگ هر سال پیشرفت می‌کند و بازیکنان جدید معرفی می‌شوند. در واقع لیگ فوتبال زنان به سمت پویا شدن پیش می‌رود و امیدوارم همه تیم‌ها با نگاه به رده‌های پایه به تولید بازیکنان خوب و معرفی آنان به تیم ملی کمک کنند. اینگونه نه تنها لیگ پویاتر می‌شود بلکه تیم ملی نیز تقویت خواهد شد.  وی یادآور شد: پیشنهادم به سازمان لیگ این است که مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان را در فصل آینده هر چه سریعتر آغاز کند تا هوای خوب تابستان را از دست ندهیم. سال گذشته به دلیل حضور ملی پوشان در مسابقات آسیایی تا تیرماه مسابقات لیگ ادامه داشت و این فصل نیز به خاطر شیوع ویروس کرونا لیگ ما دستخوش تغییرات و به سال آینده موکول شد.

 جهان نجاتی اضافه کرد: در فوتبال زنان حامیان مالی برای تیم‌ها بودجه یکساله در نظر گرفته‌اند اما تاخیر در برگزاری مسابقات و موکول شدن آن به سال بعد حامیان مالی را با چالش روبرو می‌کند و امیدوارم هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.

 فوتبال زنان انتخابی المپیک

تیم فوتبال زنان استرالیا در دیدار با ویتنام در مرحله انتخابی المپیک پیروز شد. مسابقات فوتبال زنان انتخابی المپیک در مرحله فینال بین تیم های استرالیا و ویتنام برگزار شد.استرالیا در این دیدار با جود دفاع سختگیرانه ویتنام با نتیجه ۵ بر صفر پیروز شد. نیمه اول این دیدار با نتیجه ۳ بر صفر به پایان رسید. با این‌ نتیجه ویتنام باید از حضور در المپیک کنار رود. دیدار دوم ۲ تیم در تاریخ ۱۱ مارس برگزار می شود.

در دیگر مسابقه پلی آف تیم های چین و کره باید به مصاف هم بروند. این بازی به خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. چین هم نمی تواند مسابقه خانگی خود را در کشورش برگزار کند. دو تیم سهمیه حضور در المپیک را کسب خواهند کرد.

با وجود کرونا به کوه برویم یا خیر؟

مواجهه‌ جامعه کوه‌نوردی با ویروس کرونا سهل‌انگارانه است!

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا بهپور در باره شیوع ویروس کرونا و ورزش کوهنوردی گفت: در باره ویروس کرونا باید بسیاری از موارد جدی گرفته شود تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم. باید اقدامات لازم برای کنترل این بیماری صورت بگیرد. متاسفانه در قشری از مردم هنوز هم احتیاط های لازم صورت نمی گیرد و باید قبول کنیم که جامعه کوهنوردی نیز نسبت به شیوع این ویروس سهل انگار است.

در جامعه کوهنوردی چند باور غلط وجود دارد و همین باور ها باعث شده که کوهنوردان در برابر چنین ویروسی موضع درستی نداشته باشند.خبر دارم که در این چند روز حدود ۴۰ الی ۵۰ نفر برای صعود به دماوند تلاش می کنند و همگی در پناهگاه های غیر بهداشتی در کنار هم هستند! این سهل انگاری باعث می شود که از این مسیر نیز ویروس کرونا در سطح جامعه منتشر شود. 

کوه شفا بخش است!

وی با حضور در برنامه زنده کوه گشت اضافه کرد: یکی دیگر از باورهای غلط این است که بسیاری می گویند که کوه شفابخش است!  بسیاری از کوهنوردان معتقدند  که اگر به کوه بروند بهبود پیدا کرده که من به آنان می گویم اینطور نیست. در بسیاری از بیماری ها اگر فعالیت بدنی زیاد شود ممکن است مشکلات برای فرد بیمار تشدید شود. همچنین در بیماری های عفونی، فعالیت بدنی باعث درگیرشدن قلب و ریه شده و مشکلاتی را ایجاد می کند که کرونا هم از این موضوع مستثنا نیست.

با وجود کرونا کوه برویم یانه؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته دقت کنیم. اگر هیچ گونه علائم بیماری مانند مشکلات تنفسی، آبریزش بینی و تب ندارید می توانید با احتیاط به کوه روید. سعی کنید در مکان شلوغ به هیچ وجه حضور پیدا نکنید. در مکان های شلوغ امکان ابتلای خود و دیگران به بیماری افزایش می یابد.یکی از بدی این ویروس این است که علائم آن به زودی مشخص نمی شود. حتی فردی به من گفت که اگر به کوه نروم دیوانه می‌شوم! و من در پاسخ به او گفتم که  یک دیوانه‌ی زنده، بهتر از یک عاقل مُرده است! 

اگر خیلی به ورزش علاقه‌مندید باید در مکان های خلوت به ورزش بپردازید. متاسفانه شرایط به گونه ای است که فعلا باید انفرادی ورزش کنید. همچنین از با هم‌بودن به خصوص در چادر و جان‌پناه‌ جداً پرهیز کنید زیرا جان‌پناه‌های مستقر در ارتفاعات و قله‌ها، بیشتر در معرض خطرند اما آن‌ها را عملاً نمی‌شود مسدود کرد! 

او در پایان افزود: پناهگاه‌های فدراسیون که کماکان سرویس می‌دهند باید کاملاً ضدعفونی شوند. همچنین از کرونا نباید ترسید اما سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی بسیار هولناک است!

https://akhbar-rooz.com/?p=22131 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x