جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سکوت خامنه ای و واکنش سایر مقامات جمهوری اسلامی به انتخاب بایدن

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی همچنان در باره ی خبر انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا سکوت کرده و تا کنون نه در برابر رسانه ها ظاهر شده و نه در توئیتر خود مطلبی در این مورد نوشته است. آخرین سخنان وی مربوط به روز سه شنبه زمان آغاز انتخابات است. خامنه ای در سخنرانی خود در روز سه شنبه در باره ی موضع جمهوری اسلامی نسبت به نتیجه ی انتخابات آمریکا گفته بود: “در مورد آمریکا سیاست ما حساب شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند”.

خامنه ای در تازه ترین نوشته خود در توئیتر هم از پرداختن به انتخابات آمریکا و جایگزینی بایدن با ترامپ اجتناب کرده و به موضوع کلی “دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی” پرداخته است. خامنه ای روز یکشنبه نوشت:

«دشمنی آمریکا با ایران به خاطر این است که ما سیاستهای ظالمانه آنها را قبول نکرده‌ایم. تنها راه برطرف کردن این دشمنی این است که مأیوسشان کنیم از اینکه بتوانند ضربه اساسی وارد بکنند. باید قوی شویم و ابزارهای قدرت واقعی را در خودمان تقویت کنیم. آنگاه دشمن مأیوس خواهد شد.»

اما غیر از خامنه ای سایر مقامات جمهوری اسلامی هر یک به شکلی ابراز رضایت خود را از رفتن ترامپ نشان داده اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در این باره و بدون اشاره به فرد پیروز این دور از انتخابات آمریکا  از بایدن خواست: “از فرصت پیش آمده برای جبران اشتباهات گذشته استفاده کند” روحانی گفت: تجربه سه‌ساله درسی باشد تا دولت آینده آمریکا در برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردد و مردم ما پاداش صبر و ایستادگی خود را لمس کنند و ببینند.

روحانی پیش از این هم در باره احتمال رفتن ترامپ گفته بود: برای ما این مهم است که آمریکا به قانون، معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به مردم ایران احترام بگذارد، حالا هر کسی که می‌خواهد باشد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پی اعلام نتایج انتخابات آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «مردم آمریکا نظر خود را اعلام کردند. و اکنون دنیا نظاره گر است که آیا رهبران جدید، روش مخرب، ضدقانون و قلدرمابانه رژیم در حال رفتن را کنار خواهند گذاشت و چندجانبه گرایی، همکاری و احترام به قانون را برخواهند گزید و یا خیر. این اقدام و عمل است که  بیش از همه چیز مهم است. »

محمد جواد ظریف که همزمان با آغاز انتخابات آمریکا به چند کشور آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کوبا و بولیوی سفر کرده است؛ در مصاحبه با شبکه ونزوئلایی «تله‌سور» پیرامون موضع ایران درباره نتیجه انتخابات آمریکا و اینکه آیا بر سر کار بودن دمکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در کاخ سفید تفاوتی دارد، گفته بود: هنوز نمی‌دانیم که چه کسی پس از این انتخابت پیروز خواهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد، خصوصا در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوری‌خواهان نیز وجود داشت و دیپلماسی‌ای که دولت ترامپ در پیش گرفت، اگرچه دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم، بر اساس تهدیدهای شخص او و وزیر امور خارجه‌اش بود. بنابراین تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست بلکه عملکردهاست.

در همین مصاحبه ظریف افزود: آمریکا فعالیتی غیر قانونی علیه ایران داشته است به دلیل این که به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه پیرامون پیروزی بایدن گفت: منتظر اقدامات عملی رئیس جمهور آمریکا هستیم. وی افزود: لیستی از موارد پاسخگویی رییس جمهور جدید آمریکا پیرامون تعهدات به ایران آماده شده که بایدن باید جبران مافات کند،

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز بدون نام بردن از بایدن و استفاه از عبارت “ساکن ژانویه کاخ سفید” می‌گوید: ساکن ژانویه کاخ سفید، می‌تواند با تغییر سیاست، اقدام به ساختارشکنی علیه آن بافت و ساختی کند که ترامپ همزمان با جنگ با برجام، جنگ با معیشت و رفاه ایرانیان را هم به‌وجود آورد. امروز اما فشار حداکثری به پایان راه خود رسیده، برخلاف تصور ترامپ، ایران نه‌تنها فرو نپاشید

علی شمخانی, دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با ابراز رضایت از شکست دونالد ترامپ، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که “بیشتر مردم ‫آمریکا‬ بر کارنامه سراسر ناکامیِ آن تفکری که قلدری و زورگویی را حلال مشکلات می‌دانست، مهر مردودی زدند”.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات و شکست ترامپ در توئیتی  با هشتگ‌های فرعون، ترامپ، بایدن و افول آمریکا آیه‌ای از سوره نازعات  که سرکشی و سرنوشت فرعون در آن بیان شده است نوشت.

قالیباف همچنین در این توئیت ویدئویی از سخنرانی سید حسن نصرالله را منتشر کرد که در آن می‌گوید: ترامپ و دولت ترامپ می‌فهمند واقعا منطقه را باخته‌اند و انتخابات را خواهند باخت اگر این هدف محقق شود که ان‌شالله خواهد شد آزادسازی قدس در تیررس قرار خواهد گرفت. وقتی آمریکا از منطقه خارج شد این صهیونیست‌ها نیز چمدان‌هایشان را جمع می‌کنند و می‌روند و شاید نیاز به جنگ با اسرائیل هم نداشته باشیم.»

اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری ایران نیز روز شنبه با استقبال از شکست ترامپ گفت که امیدوار است “سیاست های مخرب آمریکا” با پیروزی جو بایدن تغییر کند.

جهانگیری افزود: “ملت ایران که با مقاومت در مقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد، رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، عدم دسترسی بیماران به دارو و ترور سردار ‎سلیمانی عزیز را فراموش نخواهد کرد. امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین المللی و احترام به ملت‌ها باشیم.”

عده ای از نمایندگان مجلس هم هریک در حساب های خود در شبکه های اجتماعی مطالبی در باره ی شکست ترامپ و انتخاب باید نوشته اند. یکی از نمایندگان تهران به نام مالک شریعتی  نوشت است: ‌”ان شاءالله به زودی جزییات دقیق تری درباره ⁧ گروگان گیری معیشت مردم⁩ توسط غربگرایان به ملت خواهیم گفت. به شرط حیات، طراحی و ارتباطات مرموز و پیام‌های مخفیانه رد و بدل شده میان دلالان وطن فروش با ⁧کدخدای جدید⁩ رسوا خواهد شد؛ همان ها که سال ۱۳۷۹ “دیک چنی” را مخفیانه به تهران آوردند و…»

دیک چنی معاون اول رئیس جمهوری دوران جورج دبلیو بوش و دخترش لیز چنی که اکنون عضو مجلس نمایندگان آمریکاست در کارزار انتخاباتی حامی ترامپ بودند.

علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس هم در حساب توییتری خود نوشت: «فرق گذاردن بین بایدن و ترامپ در خوش‌بینانه‌ترین حالت ناشی از ساده‌لوحی و عدم درک صحیح از اصول سیاست خارجی آمریکا درمقابله با ایران است. با اندک شناختی از سیاست خارجی امریکا و سابقه تحریم‌های وحشیانه دموکرات ها ضدایران، این ساده لوحی رخت برخواهد بست. مگر آنکه مشکل چیز دیگری باشد.»

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه نیز نوشت:‌ «جو بایدن با “دستکش های مخملی” و “دست های چدنی” بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا نشست.» همان تعبیری که پیش تر خامنه ای در باره ی اوباما به کار برده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=91520 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x