شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیاستمداران برجسته آلمان خواستار تجویز واکسن روسی اسپوتنیک شدند

به رغم مناسبات سیاسی بحرانی برلین و مسکو، نخست وزیران سه ایالت فدرال و قائم مقام رئیس حزب حاکم دموکرات مسیحی آلمان خواستار استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک برای مقابله با کرونا شدند. آلمان که در دور نخست شیوع ویروس کرونا در مهار آن تا حدودی موفق بود، اکنون در این زمینه با وضعیتی به شدت بحرانی روبرو شده است.تبلیغ بازرگانی

به گزارش ار اف آی، سیاستمداران برجسته آلمان به رسانه ها گفته اند باید از مشکل واکسن آسترازنکا درس گرفت و برای مبارزه با گسترش کرونا از آلترناتیوهای مختلف از جمله واکسن روسی اسپوتنیک استفاده کرد.

مارکوس زودر نخست وزیر ایالت بایرن و رئیس حزب سوسیال مسیحی گفته است که باید هرچه سریعتر در مورد صدور مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک اقدام کرد.

بودو راملو نخست وزیر ایالت تورینگن از حزب چپ نیز مقام های آلمانی را به خاطر خودداری از خرید اسپوتنیک مورد انتقاد قرار داده و همزمان از اتحادیه اروپا خواسته است که در زمینه تجویز واکسن اسپوتنیک سرعت عمل به خرج دهد.

همچنین خانم ماولا شوسیگ نخست وزیر ایالت شرقی مکلنبورگ فورپومرن از حزب سوسیال دموکرات اعلام کرده است: “ما باید از تجربه بد خودمان در مورد نخستین سفارش واکسن درس می گرفتیم”.

آلمان سال گذشته با تاخیر زیاد نسبت به سفارش واکسن های فایزر و بیون تک تصمیم گرفت و همین موضوع باعث شد که تا امروز روند واکسیناسیون مردم در این کشور به کندی پیش برود.

موضعی مخالف وزیر خارجه فرانسه

سیاستمداران آلمانی در حالی استفاده از واکسن اسپوتنیک را تجویز می کنند که وزیر خارجه فرانسه به تازگی روسیه را به بهره برداری تبلیغاتی از اسپوتنیک متهم کرده است. آن ها همچنین سیاست تامین واکسن اتحادیه اروپا را نارسا معرفی کرده و خواستار آن شده اند که همزمان با آلمان، اتحادیه اروپا نیز استفاده از اسپوتنیک را مورد بررسی فوری قرار دهد.

نوربرت روتگن جانشین رئیس حزب دموکرات مسیحی که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از رهبران آن است، برخلاف وزیر خارجه فرانسه گفته است که مسئله مبارزه با کرونا را باید از مسائل سیاسی جدا کرد. به گفته روتگن “حتی اگر کشورهای دیگر از پاندمی استفاده ابزاری می کنند، دلایل سیاسی نباید مانع استفاده از یک واکسن شود”.

به گزارش رسانه های آلمانی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفته است که مذاکرات برای استفاده احتمالی از واکسن اسپوتنیک در جریان است. وی اواخر سال گذشته در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرده بود که دو کشور روی تولید مشترک یک واکسن جدید کار کنند.

معامله در اوج بحران؟

مناسبات آلمان و روسیه که از زمان الحاق شبه جزیره کریمه، پشتیبانی نظامی روسیه از جدائی خواهان شرق اوکراین و حمله سایبری به پارلمان آلمان در سال ۲٠۱۵ بحرانی شده بود، با مسمومیت الکسی ناوالنی رقیب پوتین و دستگیری او پس از بازگشت از آلمان به مسکو تیره تر شد.

اکنون منابع خبری آلمان گزارش می دهند که در روزهای اخیر شبکه ایمیل های گروهی از نمایندگان مجلس فدرال بار دیگر مورد حمله هکرهائی قرار گرفته که احتمال می رود به سرویس های مخفی روسیه نزدیک باشند. تحقیق در این مورد ادامه دارد. در این شرایط اگر اجازه خرید واکسن اسپوتنیک برای آلمان صادر شود، می توان از یک “معامله ناگزیر در اوج بحران” نام برد.

https://akhbar-rooz.com/?p=108407 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x