جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سیامک مقیمی از زندان تهران بزرگ آزاد شد

سیامک مقیمی، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، آقای مقیمی که هفته گذشته به قرنطینه تیپ ۲ زندان تهران بزرگ منتقل شده بود، روز گذشته به دنبال قرار گرفتن در لیست بخشنامه عفو از این زندان آزاد شده است.

سیامک مقیمی، در جریان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ در شهرستان پرند توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد و با پایان مراحل بازجویی به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

آقای مقیمی در بازپرسی دادسرای پرند تفهیم اتهام شد و پس از ارسال پرونده به شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی محمدرضا عموزاد، رئیس این شعبه از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور” مجموعا به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۵ سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

آقای مقیمی پیشتر نیز در تاریخ ۵ بهمن ماه ۹۸، در پی مطلع شدن از صدور حکم ۱۰ سال حبس توسط دادگاه انقلاب تهران دست به خودکشی زده بود.

بازداشت، محکومیت و تداوم حبس این زندانی در حالی صورت گرفته که وی تا یک هفته پیش از بازداشت به صورت طولانی مدت جهت درمان در آسایشگاه بیماران اعصاب و روان بستری بوده و تحمل حبس در این شرایط وضعیت وی را وخیم تر کرده بود.

آقای مقیمی در تاریخ ۶ اسفندماه ۹۹ از طریق بریدن رگ دست و شکم خود اقدام به خودکشی کرد. با وجود اینکه پس از اعزام به بیمارستان با تعداد بسیاری بخیه داخلی و سطحی از خونریزی و مرگ او جلوگیری شد در شرایط نامناسبی ۱۸ روز را در قرطینه زندان به سر برد. وی نهایتا در تاریخ ۲۵ اسفندماه از بند قرنطینه به سالن محل حبس خود در بند عمومی این زندان منتقل شد. این زندانی سیاسی علیرغم ابتلا به بیماری اعصاب و روان و بستری طولانی مدت وی پیش از بازداشت، با بی توجهی مسئولان، کماکان در زندان تهران بزرگ در حال تحمل دوران محکومیت خود بود.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

https://akhbar-rooz.com/?p=112977 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x