پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیلی نماینده متخلف مجلس زیرگوش سرباز وظیفه پلیس راهور و اعتراض مردم + فیلم

https://youtu.be/6l1E4tTAenY

نماینده‌ای که قصد داشت با خودرو اش از مسیر ویژه تردد اتوبوس‌های بی آر تی عبور کند، در پی ممانعت سرباز وظیفه، با این مامور درگیر شد و مقابل چشمان شاهدان، یک سیلی زیر گوش وی نواخت!
به گزارش رسانه ها این روایتی است که طی ساعات اخیر مثل بمب در فضای مجازی ترکیده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است؛ رویدادی که چه بسا بارها برای سربازانی که در پلیس راهور و در معابر پرترافیک کلانشهر‌هایی مانند پایتخت خدمت می‌کنند رخ داده باشد، اما تا به حال چنین بازتاب نیافته است.
این نخستین بار نیست که خبر درگیری یک مقام حکومتی یا حتی به شکل مشخص، یک نماینده مجلس با ماموران انتظامی و سرباز‌های وظیفه منتشر می‌شود و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و حتی نخستین بار نیست که این رویداد در قاب دوربین‌ها ثبت و ضبط می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا می‌کند، اما این بار ماجرا با همبستگی مردم با سرباز وظیفه و اعتراض آنان به خودسری نماینده ی مجلس به عنوان نماد حکومت همراه شده است
به عنوان مثال می‌توان به فیلمی اشاره کرد که در ساعات اخیر به شدت میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و در آن سرباز وظیفه ضمن معرفی کامل خود، روایتی چکیده از ماجرا ارائه می‌دهد که به شکلی جالب توجه، صادقانه است و در آن شرح داده می‌شود که: «… سر دروازده دولت [واقع در خیابان انقلاب اسلامی در قلب پایتخت] شیفتم. این ماشین اومده، راننده ش بدون توجه به مجوز تردد خط ویژه به من گفته … [لفظ فحش گفته می‌شود] و منم جوابش رو دادم و بهش گفتم “بچه خوشگل” خود نماینده مجلس پیاده شده، یک چک زده زیر گوش من که هم شاهد داریم [به مردمی که جمع شده اند اشاره می‌کند و یکی از آن‌ها تایید می‌کند] و هم آن قسمت روی پل هوایی [که در فیلم نشان داده می‌شود] دوربین هست…»
این روایت ماموری است که مانع از تردد خودروی حامل نماینده مجلس شده، سیلی خورده و وقتی حضور مردم را در حمایت از خود دیده، توانسته زمان بیشتری مقابل قانون شکنی نماینده ی “قانون گذار” بایستد. در پس زمینه صدای اعتراض مردمی به گوش می‌رسد که تاکید دارند این قانون شکنی نماینده مجلس موجب شکل گیری گره ترافیکی شده و بسیاری را به زحمت انداخته است. 

سیلی نماینده مجلس زیرگوش سرباز وظیفه پلیس راهور؛ قانون چه می‌گوید؟!

البته نام نماینده مجلس در فیلم گفته نمی‌شود، اما پلاک خودروی وی به تصویر درآمده و گزارش‌های مختلفی هم منتشر شده که در آن‌ها از یک نماینده خاص نام برده شده است. گفته می شود این نماینده مجلس، عنابستانی نماینده سبزوار (خراسان رضوی) است.

این اقدام نماینده مجلس، به شکل گیری یک سوال مهم دیگر هم گره خورده است؛ اینکه آیا خط ویژه عبور اتوبوس‌های شرکت واحد، مسیری برای عبور خودرو‌های نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان است و برای عبور از آن مجوز‌های ویژه صادر می‌شود؟ قانون راهنمایی و رانندگی در این باره چه می‌گوید؟
در این خصوص بند ۴۹ ماده یک آیین نامه راهنمایی و رانندگی «خط ویژه» را این گونه تعریف می‌کند: «مسیری است که به و‌سیله خط‌کشی با رنگ متفاو‌ت از خطوط دیگر و یا علایم و یا موانعی از بقیه مسیر‌ها مشخص شده و برای عبور و مرو‌ر یک یا چند نوع و‌سیله نقلیه اختصاص دارد.»
اما چه نوع وسایل نقلیه‌ای مجاز به عبور از این خطوط ویژه هستند؟ آن گونه که آیین نامه مشخص کرده، تنها خودرو‌هایی مجاز به تردد در این مسیر‌ها هستند که روی تابلو‌های ویژه نصب شده در ابتدای مسیر مشخص شده اند. تابلو‌هایی که در تهران اغلب اتوبوس‌ها را مجاز به تردد از این مسیر‌های ویژه ذکر کرده اند و هیچ مجوزی به عبور خودرو‌های دیگر نمی‌دهند، الا خودرو‌های امدادی که استثنا هستند.
ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم خودرو‌های امدادی مانند خودرو‌های آتش نشانی و آمبولانس‌ها تنها زمانی مجوز تردد در این مسیر‌های ویژه را دارند که در حال انجام ماموریت باشند و در غیر این صورت حتی ایشان هم اجازه ندارند به خط ویژه وارد شوند. قانونی که حتی برای خودرو‌های پلیس نیز صادق است و یا حتی خودرو‌های خدماتی (مثل خودرو‌هایی که برای تعمیر گارد ریل یا رفع انسداد مسیر اعزام می‌شوند.)


https://akhbar-rooz.com/?p=101834 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x