چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سی ان ان: ایران اطمینان داده بود تنها به یک حمله دست می‌زند!

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده که جمهوری اسلامی پیشاپیش به آمریکا اطمینان داده بود واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی منحصر به یک حمله تلافی‌جویانه است. معاون رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است نشانه هایی از نرم شدن مواضع تهران در دست است
تصاویر ماهواره از آثار حمله در پایگاه عین الاسد
Image captionتصاویر ماهواره ای از آثار حمله در پایگاه عین الاسد

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده که ایران پیشاپیش به آمریکا اطمینان داده بود واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی منحصر به یک حمله تلافی‌جویانه است.

سی‌ان‌ان در گزارشی در مورد واکنش دولت آن کشور به حمله به دو پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق، گفته است که دولت ایران با استفاده از “دست کم سه مجرای پشت پرده” در طول روزهای گذشته به آمریکا اطلاع و اطمینان داده بود که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فقط به یک حمله علیه مراکز آمریکایی دست خواهد زد.

در این گزارش آمده است که یکی از مجاری مورد استفاده ایران سفارت سوئیس در تهران – حافظ منافع ایالات متحده در ایران – بوده است. به گفته سی‌ان‌ان، ایران در این پیام‌ها تاکید داشت که حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق “تنها واکنش آنهاست و بعد صبر خواهند کرد تا اقدام بعدی آمریکا را ببینند.”

سی‌ان‌ان در این گزارش مفصل که به چگونگی نظارت رئیس جمهوری و مشاوران ارشد او بر عملیات حمله ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا و تصمیم‌گیری در مورد واکنش به آن اختصاص دارد، گفته است که تصمیم بر این بود که اگر در این عملیات حتی یک آمریکایی کشته شود، ایالات متحده به اقداماتی تندی علیه ایران دست بزند.

به گفته سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی از ساعاتی قبل از اقدام ایران به حمله موشکی به دو پایگاه آمریکایی در عراق آگاهی داشتند و تحولات مربوط به آن را دنبال می‌کردند. این شبکه نوشته است که آنان از اینکه ایران تعداد محدودی موشک به سوی پایگاه شلیک کرد متعجب شدند. در گزارش‌های خبری، تصاویری از قطعات چند موشک ایرانی هم منتشر شده که ظاهرا به هدف نرسیده و در مناطق دور از پایگاه‌های آمریکایی به زمین اصابت کرده بودند.

این شبکه که منبع گزارش خود را مقامات ارشد در تشکیلات حکومتی ایالات متحده معرفی کرده می‌افزاید که با مشخص شدن اینکه حملات ایران هیچ تلفاتی نداشته، رئیس جمهوری تصمیم گرفت این اقدام را به منزله “کوتاه آمدن” ایران بداند و در واکنش به آن، تنها به وضع تحریم‌های جدید اکتفا کند.

نامه نگاری های متعدد

وزارت خارجه سوئیس تایید کرده است که پیام‌های متعددی از طریق سفارت سوئیس در تهران بین دو طرف رد و بدل شده است.

وزارت خارجه سوئیس اما درباره ماهیت این پیام‌ها و اینکه آیا طرف سومی هم در تبادل پیام بین ایران و آمریکا مشارکت داشته، سکوت کرده است.

نشانه هایی از نرم شدن موضع تهران

در این میان مایکل پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا هم گفته است: ایالات متحده نشانه‌هایی در دست دارد که حاکی از “ملایم‌شدن” موضع جمهوری اسلامی است، اگر چه بحران در منطقه هنوز رفع نشده است.

به گفته پنس، سازمان‌های جاسوسی اطلاعاتی در دست دارند که حاوی نشانه‌های تنش‌زدایی در منطقه هستند.

پنس روز چهارشنبه ۱۸ دی (۸ ژانویه) در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز تصریح کرد که طبق اطلاعات سازمان‌های جاسوسی رهبری جمهوری اسلامی شبه‌نظامیان همپیمان خود را فرا خوانده که از حمله به مواضع و اهداف ایالات متحده خودداری کنند.

معاون ریاست جمهوری آمریکا افزود: «ما امیدواریم که این پیام مورد توجه قرار گیرد». او در حالی این سخنان را ابراز می‌کرد که پیش از آن منطقه سبز در بغداد مورد حمله‌ای موشکی قرارگرفته بود.

ارتش آمریکا اعلام کرد که یکی از موشک‌های کاتیوشا در فاصله یکصد متری سفارت ایالات متحده در بغداد فرود آمده، اما خساراتی جانی به بار نیامده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا ضمن فرا خواندن رهبری جمهوری اسلامی به تنش‌زدایی گفت که ارتش ایالات متحده همچنان هوشیار خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=17372 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x