جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شاملو در ایران همچنان ممنوع است!

چند تن از دبیران کانون؛ علی کاکاوند، حافظ موسوی، علیرضا جباری و آتفه چهارمحالیان برای حضوری نمادین عصر دوم مرداد به گورستان امامزاده طاهر کرج رفتند؛ اما صحنه‌ی چند سال اخیر را پیش چشم دیدند. فرصت همین‌قدر بود که بیرون نرده‌های گورستان عکسی بگیرند؛ شاهدی بر استواری کانون بر عهد خود با جریان ادبیات و روشنفکری معترض به سانسور و اختناق

کانون نویسندگان ایران خبر داده است روز دوم مرداد مصادف با بیستمین سالروز درگذشت احمد شاملو، چند تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که قصد حضور بر مزار وی را داشتند با درهای بسته‌ی گورستان امامزاده طاهر و «دور شو، دور شو» ماموران انتظامی و امنیتی روبرو شدند.

بنابر این گزارش پس از دوم مرداد سال ۱۳۷۹ کانون نویسندگان ایران و دوستداران احمد شاملو در هر سالگشت بر مزار او گرد می‌آمدند و یادش را گرامی میداشتند. گرچه مراسم یادبود در همه‌ی این سال‌ها با ممانعت‌ها و فشارهای ماموران انتظامی و امنیتی مواجه بود، باری به هر مشقتی مراسم برگزار می‌شد.

از ۶ سال پیش همین اندازه نیز تحمل نشد و روز دوم مرداد هر سال ماموران به‌کل درهای ورودی گورستان را می‌بستند با این همه اعضای کانون نویسندگان ایران و دوستداران شاملو بیرون گورستان و پشت درهای بسته گرد می‌آمدند و اگر مجالی می‌یافتند شعر می‌خواندند و بیانیه‌ی کانون را.

امسال به سبب شیوع بیماری کرونا هیئت دبیران کانون در بیانیه‌ به مناسبت بیستمین سال درگذشت شاملو اعلام کرد که بر مزار او مراسمی برگزار نخواهد کرد. چند تن از دبیران کانون؛ علی کاکاوند، حافظ موسوی، علیرضا جباری و آتفه چهارمحالیان برای حضوری نمادین عصر دوم مرداد به گورستان امامزاده طاهر کرج رفتند؛ اما صحنه‌ی چند سال اخیر را پیش چشم دیدند: درهای بسته و ماموران حی و حاضر سلاح بربسته! با همان حرف‌های تهدیدآمیز همیشگی: جمع نشوید. بروید، بروید فردا بیایید! فرصت همین‌قدر بود که بیرون نرده‌های گورستان عکسی بگیرند؛ شاهدی بر استواری کانون بر عهد خود با جریان ادبیات و روشنفکری معترض به سانسور و اختناق که احمد شاملو یکی از چهره‌های شاخص آن است.

https://akhbar-rooz.com/?p=41332 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x