پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

شب غم انگیز فوتبال؛ نتایج و برنامه بازی ها

بازیهای گروه C: اوکراین، هلند، اتریش، مقدونیه شمالی

یکشنبه ۲۳ خرداد

گروه D: انگلیس – کرواسی (۱۷:۳۰)؛ ورزشگاه ومبلی/ لندن

بیش بینی:برد انگلیس ۶۱ درصد،مساوی ۲۷درصد،برد کراوسی ۱۲ درصد

گروه C: اتریش – مقدونیه (۲۰:۳۰)؛ ورزشگاه ناسیونالا بخارست

بیش بینی:برد اطریش ۶۶ درصد،تساوی ۲۳ درصد،برد مقدونیه ۱۲ درصد

گروه C: هلند – اوکراین (۲۳:۳۰)؛ ورزشگاه یوهان کرایف/ آمستردام

بیش بینی:برد هلند ۶۸ درصد،تساوی ۲۱ درصد،برد اوکراین ۱۱ درصد

نازک بین- دیشب در جریان این بازی یک حادثه وحشتناک اتفاق افتاد و خوشبختانه این حادثه به غمی بزرگ تبدیل نشد. کریستین اریکسن، ستاره تیم ملی دانمارک در دقیقه ۴۲ بازی با فنلاند به دلیل حمله قلبی به طرز دلخراشی به زمین افتاد و بیهوش شد . به هنگام وقوع این لحظه دردناک تماشاگران حاضر در استادیوم و بازیکنان دو تیم، و در آن لحظات و بعد از آن ،فوتبال را فراموش کردند و یک موج انسانی را به حرکت درآوردند. این صحنه چنان دلخراش بود که میلیون ها نفر در سراسر دنیا را متاثر کرد. مردمانی که کیلومترها دورتر به تماشای بازی دانمارک – و فنلاند نشسته بودند، ناگهان به فکر فرو رفتند و اندکی بعد غرق در اشک شدند. همه لحظاتی تلخ و استرس‌زا را سپری کردند.در حالی که بازیکنان دانمارک و فنلاند اشک می‌ریختند، سابرینا ،همسر کریستین هم وارد میدان شد و به شدت گریه می‌کرد. تا این که کسپر اشمایکل سنگربان و سیمون کیائر کاپیتان دانمارکی‌ها او را آرام کردند و دقایقی بعد هم کریستین به هوش آمد. پس از اتفاق عجیبی که برای کریستین اریکسن در بازی دانمارک و فنلاند رخ داد، کریستیانو رونالدو برای این بازیکن آرزوی سلامتی کرد. هموطنان ایرانی هوادار فوتبال نیز در شبکه های مجازی در این همدردی شریک شدند و در کامنتها و نظرها در شبکه های مجازی ،از بروز این واقعه دردناک اظهار تاسف و همدردی کردند و از جمله نوشتند:

فوتبال تلاقی انسانیت و احساسات است؛ حرکت هم بازی هایش در استتار صحنه، یک کلاس آموزشی بود؛ برای اریکسن ناراحتیم و آرزوی سلامتی عاجل برایش داریم.

اما در زمین بازی وقتی لوکانو ستاره خط حمله بلژیک گل نخست بلژیک را وارد دروازه روسیه کرد اینگونه به دوربین های تلویزیونی واکنش نشان داد: کریس، کریس، دوستت دارم”.

به هرحال فوتبال شب مضطرب و هراسناکی را سپری کرد.

بررسی تیمهای گروهC

هلند

بعد از تجربه عبور از جهنمی که با ناکامی در صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ برایش ساخته شد، هلند با هدایت رونالد کومان احیا شد و به آسانی از مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۰ به فاز نهایی این رقابت‌ها رسید. در کنار آن، لاله‌های نارنجی تا آخرین ایستگاه کسب عنوان قهرمانی لیگ ملت‌های اروپای سال ۲۰۱۹ رفتند و تنها پرتغال میزبان بود که مانع قهرمانی‌شان شد.اما از شانس بد هلندی‌ها، سرمربی‌شان ناگهان فرصتی که همیشه در آرزویش بود را به دست آورد و سرمربی بارسلونا شد. بازگشت به نوکمپ برای ستاره سابق کاتالان‌ها آنقدر فریبنده بود که نتوانست تعویق یکساله یورو ۲۰۲۰ به خاطر شیوع کرونا را برای کامل کردن پروسه احیای هلندی‌ها تحمل کند. رفتن او همانا و دلهره هوادارانی که تازه به اوج‌گیری دوباره تیم‌شان اوج خوشبین شده بودند همانا. با رفتن کومان، فرانک دی‌بوئری رو کار آمد که اگرچه در آژاکس نتایج خوبی کسب کرده بود اما در تیم ملی همچون زمانی که هدایت اینتر را برعهده داشت، نتوانست هواداران را راضی کند.کسب نتایجی نه‌چندان دلچسب برابر تیم‌هایی مانند ایرلندشمالی، بوسنی و هرزگوین و ترکیه و علاوه بر آن غیبت طولانی مدت یکی از ستون‌های تیم، فیرجیل فن‌دایک به خاطر مصدومیت در ابتدای فصل گذشته، سبب شده ابرهای شک و تردید روی سر نارنجی‌پوشان سایه بیندازد. با تمام این‌ها هلند آنقدر ستاره دارد که بتواند یک از تیم‌‌های برجسته تورنمنت باشد و در کانون توجه قرار بگیرد. ضمن اینکه روی کاغذ هم این تیم در گروهی قرار گرفته که قطعاً آرزوی دیگر سرگروه‌های یورو ۲۰۲۰ است.

فرانک دی بوئر هنوز نتوانسته است نشان بدهد که در حد نشستن روی نیمکت تیم ملی هلند است. در واقع او طی ۷ مورد از ۱۲ بازی قبلی موفق به کسب پیروزی نشده است. مصدومیت مهره های مهم تیم همچون یاسپر سیلسن، دونی فن ده بیک و البته ویرجیل فن دایک، شرایط را برای لاله های نارنجی سخت تر هم کرده است. در حالی که خیلی ها رسیدن به نیمه نهایی را هم یک موفقیت برای هلند پیش بینی می کنند، اعضای تیم موظف هستند تا به همه نشان بدهند تصورات اشتباهی در مورد آن ها وجود دارد. 

در چنین شرایطی، اوکراین به هیچ وجه حریف راحتی برای هلند نخواهد بود. آن ها نه تنها در شش بازی اخیر باختی نداشته اند، بلکه در هیچ کدام از بازی های یاد شده بیش از یک گل دریافت نکردند. آندری شوچنکو که قبلا به عنوان یک بازیکن دستاوردهای قابل توجهی داشته است، حالا باید در این تورنمنت نشان بدهد که در عرصه مربیگری هم حرف های زیادی برای گفتن دارد؛ البته داشتن تنها ۳ لژیونر در بین پنج لیگ معتبر اروپایی، کار دشوار او را نشان می دهد.

ستاره تیم-ممفس دپای بال تیم لیون فرانسه برای هلند نقش بازیکن گره‌گشا را بازی می‌کند اما اگر یک نفر باشد که پتانسیل تأثیری گذاری بیشتر بر عملکرد لاله‌ها را داشته باشد، آن یک نفر جورجینیو واینالدوم هافبک جدید بارسلونا است. این بازیکن ۳۰ ساله جزو با سابقه‌ها و بهترین‌های تاریخ تیم ملی هلند به شمار می‌رود که در ۷۳ بازی ملی‌اش ۲۲ گل زده است.

اوکراین

آندری شوچنکو بهترین گلزن تاریخ تیم ملی اوکراین و سابقه گلزنی‌هایش در میلان برای کمتر کسی ناشناس است. او در ۱۷ سال حضورش در تیم ملی اوکراین سمبل این تیم بود و مهره سرنوشت‌ساز کشور در بازی‌های بزرگ. حالا او در پستی دیگر آمده که سرنوشت‌ساز باشد. در واقع او وظیفه او در اولین تجربه مربیگری‌اش این است که راه سرنوشت‌سازی را به شاگردانش نشان دهد. آمارهای اوکراین پیش از ورود به یورو ۲۰۲۰ هم خوب بوده و هم بد. مردان شوچنکو در ۱۰ بازی قبلی‌‌شان تنها یک پیروزی کسب کرده‌اند اما همان یک پیروزی مقابل رقیب قدرتمندی مانند اسپانیا بوده تا ثابت شود که اگر روز، روز اوکراینی‌ها باشد آنها توان شاخ و شانه کشیدن برای مدعیان را دارند. زرد‌آبی‌پوشان شرق اروپا، از ابتدای سال ۲۰۲۱، یک تساوی ارزشمند هم برابر فرانسه کسب کرده‌اند که نشان دهنده پتانسیل آنها برای دردسرسازی برای بزرگان بود.

ستاره تیم -اولکساندر زینچنکو شاید در اکثر مدت قابل توجهی از دوران حضورش در منچسترسیتی نقش دفاع چپ را ایفا کرده باشد اما او قلب تپنده اوکراینی‌ها در میانه میدان است. به جز او اوکراینی‌ها روی درخشش دروازه‌بان‌شان اوندری پیاتوف هم که در تیم شاختار دونتسک اوکراین بازی می‌کند حساب کرده‌اند.

اتریش

این سومین حضور اتریش در چهار دوره قبلی یورو است که البته به لطف برخورداری از مسیر نه چندان سخت در مرحله مقدماتی با حضور رقبایی مانند لهستان، مقدونیه، اسلوونی، رژیم اشغالگر قدس و لتونی صورت گرفت. فرانکو فودا اما تیمی با استعداد را در اختیار دارد که شامل بازیکنانی مانند مارسل سابیتزر از لایپزیگ، والنتینو لاتزارو از میلان و مارکو آرناتوویچ از تیم شانگهای پورت چین می‌شود اما این کریستین بائوم‌گارتنر بال راست تیم است که پتانسیل تبدیل شدن به پدیده اتریشی‌ها در تورنمنت امسال را دارد، بازیکنی که در بازی دوستانه اخیر اتریشی‌ها مقابل انگلیس قبل از شروع یورو ۲۰۲۰ هم چندین بار سه‌شی را آزار داد.

ستاره تیم-با همه بازیکن بااستعدادی که اتریش دارد، این دیوید آلابا مدافع میانی سابق و حال حاضر رئال مادرید است که از او انتظار می‌رود فرماندهی تیمش را برای صعود از مرحله گروهی برعهده بگیرد و در عین حال حواسش به دفع تهدیدها از دروازه‌ کشورش هم باشد. آلابای ۲۸ ساله به نسبت اکثر همسن‌و سالان خود از تجربه بیشتری برای بازی در تورنمنت‌های بزرگی ملی و باشگاهی برخوردار است، فاکتور مهم و ارزشمندی که اکثر هم‌تیمی‌هایش از آن محروم هستند.

مقدونیه

۲۴ تیمی شدن یورو از دوره قبل خبری خوب برای یکسری از کشورها بود که معمولاً شانسی برای حضور در یورو را نداشتند و مقدونیه هم یکی از آنها است که امسال برای اولین بار حضور در جام ملت‌های اروپا را تجربه می‌کند. اما صعود به مرحله نهایی رقابت‌ها از پلی‌آف شاید شگفتی‌سازترین دستاور مقدونیه‌ای‌ها طی ۱۲ ماه اخیر نبوده باشد چرا که مردان ایگور آنجلوفسکی در بازی‌های ملی ماه مارس توانستند با غلبه بر آلمان پرستاره‌، همه را غافلگیر کنند. با این حال شاید کمتر کسی برای مقدونیه‌ای‌ها به اندازه سه تیم دیگر گروه شانس صعود قائل باشد.

ستاره تیم-ازیجان آلیوسکی از تیم لیدزیونایتد یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های تیم ملی مقدونیه است. الیف الماس هافبک تیم ناپولی هم یکی از آنهایی است که می‌تواند روی درخشش وی حساب باز کرد. با این حال بدون شک گوران پاندف ۳۷ ساله مهاجم تیم جنوای ایتالیا هنوز هم سرشناس‌ترین و تأثیرگذارترین بازیکن مقدونیه‌ای‌ها به شمار می‌رود و آمار وی که حاکی از ثبت ۳۷ گل برای تیم ملی کشورش دارد هم گواه این موضوع است.

ماشین کنترلی هم عصبانی کرد و هم خوشحال

زمانی که دو تیم در زمین منتظر سوت شروع بازی بودند، یکی از اسپانسرهای این مسابقات یعنی شرکت خودروسازی «فولکس واگن» با یک خودروی کنترل از راه دور توپ را به دنی ماکلیه داور هلندی بازی در وسط زمین رساند تا هم شروعی خاص برای این مسابقات رقم بخورد، هم تبلیغی برای خودروهای خود کرده باشد.با ورود این خورد به زمین بازیکنان دو تیم هم به نوعی به وجد آمدند و هواداران هم در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های جالبی به این اتفاق نشان داده‌اند که اکثراً شیفته این ماشین کنترلی شده‌اند. در زیر برخی از واکنش‌های هواداران در شبکه‌های اجتماعی را می‌خوانید:

*آن ماشین کنترلی کوچک که توپ را به وسط زمین رساند، تاکنون بهترین صحنه از مسابقات یورو ۲۰۲۰ برای من بوده است و فکر نمی‌کنم لحظه‌ای بهتر از این هم رقم بخورد.

*من مُرده و کشته این ماشین کوچک شدم که توپ را به وسط زمین رساند.

*برجسته‌ترین لحظه از بازی ترکیه- ایتالیا، لحظه‌ای بود که آن ماشین کوچک توپ را به داور رساند.

*خیلی دوست دارم واکنش روی کین به حمل توپ توسط این ماشین کوچک را ببینم (ایموجی خنده).

اما به نقل از تایمز، کمی قبل از شروع مسابقات قهرمانی اروپا، یورو ۲۰۲۰، صحنه‌ای کاملاً سر و صدا ایجاد کرد: یک ماشین اسباب بازی از طرف اسپانسر یوفا توپ شروع بازی را مستقیم به مرکز زمین منتقل کرد که با انتقادات زیادی همراه بود. پس از مراسم افتتاحیه در مسابقات قهرمانی اروپا و اندکی قبل از شروع بازی افتتاحیه بین ترکیه و ایتالیا، دنی مک کلی داور هلندی توپ را از یک ماشین اسباب بازی دریافت کرد.  فولکس واگن همراه با Alipay ،Booking.com ،FedEx و Hisense یکی از حامیان رسمی یورو ۲۰۲۰ است.فولکس واگن یکی از اسپانسرهای رسمی یوفا با درخواست خود قبل از شروع این رقابت‌ها، توانست با رایزنی گسترده این حرکت را به نوعی حرکت تبلیغاتی برای خود مدنظر قرار دهد.این شرکت خودروسازی ویدوهایی نیز برای یورو ۲۰۲۰ برای تیم ملی آلمان تهیه کرده است.البته در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کاربران با عصبانیت نسبت به این اقدام در بازی افتتاحیه در رم واکنش نشان دادند. یکی از کاربران اظهار کرد: بازاریابی یا تبلیغات -این باعث خجالت است.ماشین اسباب بازی در تمام ۵۱ بازی قهرمانی اروپا استفاده نمی‌شود. طبق معمول، از این پس یک کودک قرار است توپ را حمل کند و به داور تحویل دهد. 

تقسیم امتیازها در جدال سوئیس – ولز در باکو

در دومین دیدار از رقابت های یورو ۲۰۲۰ دو تیم ملی فوتبال سوئیس و ولز در باکو آذربایجان برابر هم به میدان رفتند. ولزی ها در شروع بازی بهتر عمل کردند و یکی دو موقعیت نسبتا خوب برای باز کردن دروازه حریف داشتند ولی خط دفاع سوئیس منظم عمل کرد و جلوی حملات حریف را گرفت. ولز در دقیقه ۱۶ می توانست دروازه حریف را باز کند ولی ضربه کیفر مور با واکنش خوب دروازه بان سوئیس همراه شد تا مهاجم کاردیف سیتی نتواند گلزنی کند.در ادامه سوئیسی ها کنترل توپ و میدان را در اختیار گرفتند تا به دروازه حریف نزدیک شوند.  مالکیت توپ سوئیس در دقایق پایانی نیمه اول به ۷۰ درصد رسید تا این نیمه با تساوی بدون گل به پایان برسد. سوئیس در نیمه دوم عملکرد بهتری داشت و بریل امبولو در نهایت در دقیقه ۴۹ توانست گل اول بازی را برای تیمش به ثمر برساند. مهاجم مونشن گلادباخ که اصلیت کامرونی دارد، ششمین گل ملی خود را به ثمر رساند.دنیل جیمز در دقیقه ۶۱ فرصت به تساوی کشاندن بازی را داشت که موقعیت او از دست رفت.ولز در ادامه توانست مزد بازی جسورانه خود را بگیرد. ضربه سر کیفر مور در دقیقه ۷۳ وارد دروازه سوئیس شد تا حساب کار یک بر یک مساوی شود. سوئیس در دقیقه ۸۵ توسط ماریو گاورانویچ به گل دوم رسید که بعد از بازبینی تصاویر مشخص شد او در آفساید بوده است و گل او مردود اعلام شد. سوئیس که سراپا حمله شده بود می توانست با ضربه سر امبولو در دقیقه ۸۹ به گل دوم برسد که این موقعیت نیز از دست رفت تا این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

نتایج بازیهای انجام شده:

جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۰/ ایتالیا  ۳ – ۰ ترکیه/ رم 

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۰/ ولز ۱ – ۱ سوئیس/ باکو 

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰/ دانمارک- فنلاند/ کپنهاگ-به علت سکته اریکسن بازیکن دانمارک،ابتدا این دیدار متوقف و تعلیق شد.سپس با ادامه بازی فنلاند یک بر صفر دانمارک را شکست داد.

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۰/ بلژیک ۳- روسیه ۰/ سن پترزبورگ 

تعلیق بازی دانمارک -فنلاند به علت سکته ستاره دانمارک در جریان بازی

کریستین اریکسن، ستاره تیم ملی دانمارک در دقیقه ۴۲ بازی با فنلاند به دلیل حمله قلبی بیهوش شد و روی زمین افتاد. کادر پزشکی تیم ملی دانمارک با ماساژ قلبی و عملیات CPR در تلاش است جان اریکسن را نجات دهد. بازی دانمارک و فنلاند به همین دلیل متوقف شد و حالا رسما به حالت تعلیق درآمد. چهره بازیکنان دو تیم کاملاً وخامت اوضاع را نشان می‌داد. بازیکنان تیم ملی دانمارک به قدری ناراحت و شوکه شده بودند که اشک از چشمان آنها جاری شد.کادر پزشکی دانمارک چند دقیقه درون زمین به وضعیت کریستین اریکسن رسیدگی کردند و حتی وضعیت به قدری غیر قابل مشاهده و ترسناک بود که برای جلوگیری از مشاهده دوربین های تلویزیونی به شکلی عجیب دور اریکسن پوشانده شد.پس از این اتفاق بازیکنان و ورزشگاه در بهت فرو رفتند. برخی بازیکنان دانمارک هم دچار گریه شدندبر این اساس یوفا این دیدار را به دلیل فوریت‌های پزشکی به تعویق انداخت.خوشبختانه عکس امیدوارکننده ای از کپنهاگ مخابره شده و به نظر می رسد که عملیات احیای قلبی جواب داده و کریستین اریکسن هوشیاری خودش را به دست آورده است. یوفا تایید کرد که اریکسن به بیمارستان منتقل شده است.

پیروزی فنلاند در کیش شدن دانمارک

فرصت نشد که به آئین نامه و مقررات یوف در باره برگزاری یورو ۲۰۲۱ مراجعه کنم. اما این سئوال جای خود محفوظ است که آیا ادامه بازی در چنان شرایطی مجاز بود یا نه؟در سومین دیدار از رقابت های یورو ۲۰۲۰ دو تیم ملی فوتبال دانمارک و فنلاند در کپنهاگ برابر هم به میدان رفتند. این دیدار تحت تاثیر اتفاق تلخی بود که برای کریستین اریکسن رخ داد. در اواخر نیمه نخست دیدار فنلاند و دانمارک، کریستین اریکسن ناگهان بیهوش شد. در نهایت مسئولان برگزار کننده تصمیم به ادامه این دیدار گرفتند تا نیمه اول با تساوی بدون گل به پایاان برسد.با شروع نیمه دوم دانمارکی ها که روحیه ضعیفی داشتند ولی تلاش کردند تا با گلزنی و برتری در این دیدار ۳ امتیاز ارزشمند را به دست بیاورند. جوئل پویانپالو در دقیقه ۶۰ توانست با ضربه سر دروازه دانمارک را باز کند. این در حالی بود که توپ و میدان در اختیار دانمارکی ها بود و فنلاند برخلاف جریان بازی به گل رسید.در ادامه دانمارک صاحب یک ضربه پنالتی شد که امیل هویبرگ بازیکن تاتنهام این ضربه را در دقیقه ۷۴ از دست داد.دانمارکی ها موقعیت های زیادی برای گلزنی داشتند که نتوانستند به دروازه فنلاند برسند تا این دیدار در نهایت با برد یک بر صفر فنلاند به پایان برسد.

جیانی اینفانتینو در واکنش به این موضوع گفت: افکار ما با کریستین اریکسن ، خانواده اش و تیم ملی دانمارک است. بهترین آرزوها برای او. 

الکساندر چفرین رئیس یوفا نیز نوشت: چنین لحظاتی به ما اجازه می دهد همه چیز را در زندگی در چشم انداز ببینیم. برای اریکسن آرزوی بهبودی سریع دارم و دعا می کنم خانواده اش قدرت و ایمان داشته باشند. در این زمان وحدت خانواده فوتبال به حدی است که آرزوها و دعاهای خیر همه به او و خانواده اش می رسد. من شنیدم طرفداران هر دو تیم نام او را می خواندند. فوتبال عالی است و کریستین آن را عالی بازی می کند.

قدرت‌نمایی بلژیک با درخشش لوکاکو

تیم ملی فوتبال بلژیک اولین بازی خود را در یورو ۲۰۲۰ با برد ۳ بر صفر مقابل روسیه میزبان به پایان برد. در دومین دیدار از گروه B رقابت های یورو ۲۰۲۰ یک دیدار برگزار شد که در آن بلژیک به دیدار روسیه رفت. تیم قدرتمند فوتبال اروپا توانستند در دقیقه ۱۰ به گل اول دست یابند. اشتباه خط دفاعی روسیه سبب شد تا روملو لوکاکو گلزنی کند و اولین گل بازی را به ثمر رساند. بلژیک در ادامه نیز تیم برتر زمین بود و توماس میونیر در دقیقه ۳۴ روی اشتباه دروازه بان، گل دوم را نیز به ثمر رساند.در اواخر نیمه اول کاراسکو می توانست گل سوم را نیز برای تیمش به ثمر برساند که این اتفاق رخ نداد تا بازی در این نیمه با برد دو گله بلژیک به پایان برسد.در نیمه دوم روسیه برای زدن گل پیش کشید و آرتم زیوبا یکی دو موقعیت نسبتا خوبی برای گلزنی داشت که از دست داد.  با ورود ادن هازارد به زمین بازی، بلژیک هجومی تر شد و این بار در دقیقه ۸۸ باز هم روملو لوکاکو بود که در نقش گلزن ظاهر شد و گل سوم را نیز به ثمر رساند تا لوکاکو با این دو گل زده، در صدر جدول گلزنان قرار گیرد و شمار گلهای ملی خود را نیز به ۶۲ گل برساند.

https://akhbar-rooz.com/?p=116160 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x