جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شرح عکس، به گره گاهی تاریخی نزدیک می شویم؟ – فرج سرکوهی


اگر این عکس که امروز در فضای مجازی دیدم واقعی باشد نه فتو شاپ و.. ، اگر این حرکت به اقدامی فردی محدود نشود، آن وقت می توان گفت که این جا نیز خواست جدی و مهم بخشی از جامعه، در شعور و روان شناسی جمعی لایه هائی از جامعه، و نه فقط نزد روشنفکران، درحد حضور بالفعل، با سیاست، با نفی «تحمیل»، چون شاخصه کل ساختار استبدادی، گره خورده است. این عکس نه اعتراض به حجاب اسلامی، که اعتراض به «تحمیل» آن است. اعتراض به «تحمیل» چون چون شاخصه اصلی استبداد حاکم. اعتراضی که شماری از زنان شجاع ما در این روزه ها، به ابتکار خود و با به جان خریدن زندان و.. ، در رساترین شکل ان را بیان کردند.

در نخستین روزهای شورش دی ماه نوشتم که خواست های اقتصادی و صنفی لایه های محروم، کم درآمد و تحصیل کردگانی، که به اجبارِ ساختارِ به بن بست رسیده ی نظام، به صف بیکاران و کارگران رانده شده اند، با سیاست گره خورده و آن ها، بر تحریه عملی چند دهه، دریافته اند که تحقق خواست های اقتصادی و صنفی آنان در ساختار استبدادی سرمایه داری رانتی کنونی ممکن نیست پس«مرگ بر دیکتاتور» با اعتراض علیه فقر و تبعیض و فساد گره خورد و شورش دی ماه تمامی ساختار استبداد رانتی ـ دینی را هدف گرفت.
تحمیلِ حجاب اجباری از همان آغاز از فرهنگ و ایدئولوژی سرکوب گر نظام مسلط، از استبداد دینی چون شکل ضروری بقای نظام برخاسته و با سیاست گره خورده بود اما برخی گرایش های به اصطلاح مدافع حقوق زنان در جامعه مدنی قلابی آکورایمی، و اصلاح طلبان حکومتی نیز، تحمیل حجاب اجباری را از ائدئولوژی دینی مسلط و از بافت و ساخت اصلی نظام جدا کرده و می کنند و البته اغلب بدان هنگام که سنبه اعتراض پر زور است.
این عکس نشان می دهد که اعتراض به حجاب اجباری به اعتراض به تحمیل، به اعتراض به استبداد برکشیده و با سیاست، با نفی تحمیل، که شاخصه اصلی استبداد است، گره خورده است.
نظام حاکم همه امکانات بالقوه و بالفعل نظری و عملی خود را در این چهار دهه مصرف و به پایان امکانات خود و به بن بست رسیده و از حل مسائل خود ناتوان است. تحقق هیج یک از خواست های جدی مردم در این نظام ممکن نیست. این درک به تدریج در شعور جمعی و روان شناسی مردمان نقش بسته و می بندد و چون چنین شود، و چنین است، پوسته نظام ترک برداشته و ما به گره گاهی تاریخی نزدیک می شویم.

https://akhbar-rooz.com/?p=9677 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x