پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

شش نفر از کارگران هپکوی اراک همچنان در بازداشت هستند

۶ نفر از کارگران هپکو همچنان در بازداشت به سر می برند. دادستان اراک این عده را به رهبری اعتراضات هفته ی گذشته کارگران متهم کرده است. کارگران نیشکر هفت تپه نیز خبر داده است که مدیریت شرکت ۲۰ نفر از کارگران هفت تپه را اخراج کرده است

دادستان اراک اعلام کرد ۶ نفر از کارگران هپکو همچنان در بازداشت به سر می برند. این عده در جریان اعتراضات هفته ی گذشته ی کارگران بازداشت شده اند. این اعتراضات با خشونت شدیدی از سوی حکومت سرکوب شد. بر پایه ی گزارش های محافل کارگری سی نفر از کارگران بازداشت شدند و عده ای نیز زخمی شدند. به گفته ی وی کسانی که همچنان در بازداشت به سر می برند نفش رهبری در این اعتراضات را داشته اند.

یکی از عمده ترین خواست های کارگران هپکو روشن شدن وضعیت کارخانه است که با خصوصی شدن آن موجب تیره روزی بیشتر کارگران شده است. بعد از آخرین دور اعتراضات کارگران، حسن روحانی در پاسخ به درخواست استاندار استان مرکزی برای فسخ قرارداد سازمان خصوصی‌سازی با مالک عمده سهام هپکو در اراک، دستور رسیدگی “فوری” داد. شرکت هیدرواطلس از دو سال پیش مالک اصلی سهام هپکو بوده است. استاندار مرکزی برای رفع مشکلات هپکو خواهان فسخ قرارداد با این شرکت شده بود.

این کارخانه زمانی تا ۳ هزار کارگر داشته است. کارگران این کارخانه بارها دست به اعتراض زده اند و خط آهن را بسته اند. در سال های اخیر اراک به دلیل اعتصابات کارگران هپکو یکی از نقاط داغ کارگری ایران بوده است.

وزارت کار «موافق» نیست

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، گفت: این وزارتخانه با بازداشت کارگرانی که صرفاً برای مطالبات قانونی و حقوق معوقه به‌صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند، موکداً مخالف است.

کریم یاوری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با کارگران هپکو و سایر شرکت‌هایی که کارگران آنها ماه‌ها دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، مانند شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بازداشت کارگرانی که صرفاً برای مطالبات قانونی و حقوق معوقه به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند، موکداً مخالف است. این وزارتخانه پیگیر آزادی کارگران بازداشتی هپکو بوده و پیگیر‌ی‌ها تا رفع  بازداشت از همه کارگران  ادامه دارد.

وی با بیان اینکه علت تشدید بروز مشکلات در هپکو عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است، گفت: در مصوبات ستاد تسهیل و رفع  موانع تولید تصمیم گرفته‌اند تا وزارت راه و شهرسازی با تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه نسبت به عقد قرارداد خرید دو هزار و چهارصد دستگاه ماشین آلات هپکو را عملیاتی نماید و این مهم باید انجام شود تا مشکلات حل و فصل شود.

یاوری با بیان اینکه در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر شد بانک ملی نسبت به پرداخت پنجاه میلیارد تومان  تسهیلات برای حل مشکلات هپکو اقدام نماید، گفت: در صورت تحقق پرداخت معوقات کارگران در اولویت قرار دارد و باتوجه به تعیین مدیرعامل جدید از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مدیرعامل می‌بایستی برنامه تولید و کار را اعلام نماید.

اخراج ۲۰ کارگر شرکت کشت و صنعت هفته تپه

علیرغم وعده هایی که از سوی مسئولان در مورد رسیدگی به امور کارگران داده می شود، در عمل فشار و سرکوب همچنان ادامه دارد. بر اساس خبری که روز یکشنبه از سوی محافل کارگری هفت تپه منتشر شد. اسدبیگی رئیس این شرکت حکم اخراج ۲۰ نفر از کارگران این شرکت را صادر کرده است.

کانال مستقل کارگران هفت تپه اعلام کرده است امروز ابلاغیه‌ای با سربرگ شرکت خطاب به تعدادی از کارگران با امضای «ابراهیم اورکی» سرپرست امور اداری، ارسال شده است.

در این گزارش آمده است: کارفرمای فاسد هفت تپه به دستور مسئولین امنیتی و به خاطر ترس و وحشت از اعتراض و اعتصاب مجدد بیست نفر از کارگران شرکت را اخراج کرد.

این گزارش اسامی تعدادی از کارگران اخراجی را به شرح زیر اعلام کرده است:

محمد خنیفر فرزند قاسم که چندی پیش به ۶ سال زندان محکوم شد، رضا پورچنانی، صاحب ظهیری، محمود سعدی، عادل عبدلخانی، محمد عبدلخانی، سمیر احمدی، حمزه الکثیر ، اشکان گودرزی، مسعود لویمی، فاضل چعبی زاده، ایمان اخضری، کریم میاحی، محمد خنیفر فرزند حمید و چند کارگر دیگر.

واقعیت این است که اخراج این کارگران تنها و تنها نشان دهنده ترس و وحشت کارفرما و مسئولین امنیتی از قدرت ما کارگران است.

https://akhbar-rooz.com/?p=4993 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x