جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شمار جان‌باختگان کرونا در جهان به بیش از ۲۵۲ هزار نفر رسید

در حالی که برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و اسپانیا از آغازین روز هفته جاری اقدام به کاهش بخشی از محدودیت‌های اجتماعی وضع شده برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا کرده‌اند، آمارهای جهانی از افزایش روزافزون شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس مرگبار خبر می‌دهد

در حالی که برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و اسپانیا از آغازین روز هفته جاری اقدام به کاهش بخشی از محدودیت‌های اجتماعی وضع شده برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا کرده‌اند، آمارهای جهانی از افزایش روزافزون شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس مرگبار خبر می‌دهد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، آمار رسمی مبتلایان به کووید۱۹ در سراسر جهان به بیش از ۳ میلیون و ۶۴۶ هزار نفر و شمار قربانیان آن به بیش از ۲۵۲ هزار نفر رسیده است.

ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱ میلیون و ۲۱۲ هزار مبتلا و نزدیک به ۷۰ هزار قربانی، بیش از هر کشور دیگری در جهان از گسترش این ویروس آسیب دیده است و پس از آن نیز کشور اسپانیا با دست‌کم ۲۴۸ هزار مبتلا و بیش از ۲۵ هزار قربانی قرار دارد.

ایران که زمانی در جدول جهانی کشورهای درگیر با این بیماری در رتبه چهارم بود اکنون با اتکا به آمار رسمی وزارت بهداشت، در جایگاه دهم جدول قرار دارد. با این وجود مقامات این کشور بویژه مسئولان در تهران درباره احتمال افزایش دوباره آمار مرگ و میر در صورت عدم رعایت توصیه‌های پیشگیرانه هشدار داده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت: ادعای آمریکا در مورد منشاء کرونا حدس و گمان است

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ادعاهای مقامات آمریکا که منشاء ویروس جدید کرونا را آزمایشگاه ویروس شناسی شهر ووهان در چین معرفی کرده اند «حدس و گمان» دانست.

به گفته مایکل رایان، مدیر برنامه های اضطراری سازمان جهانی بهداشت، این نهاد بین المللی تاکنون داده یا مدرکی از آمریکا مبنی بر نقش آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان در شیوع کرونا دریافت نکرده است.

واشنگتن اعلام کرده است که «مدارکی» در اختیار دارد که نشان می دهد آزمایشگاه شهر ووهان منشاء ویروس جدید کرونا است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در همین راستا پکن را به وضع «تعرفه های گمرکی» تهدید کرده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز گفته است این اولین بار نیست که چین با «آزمایشگاه هایی که معیارها را رعایت نمی کنند» جهان را به «خطر» می اندازد.

مجلس سنای فرانسه با طرح دولت برای پایان قرنطینه مخالفت کرد

مجلس سنای فرانسه روز دوشنبه با طرح دولت ادوارد فیلیپ، نخست وزیر این کشور برای پایان قرنطینه سراسری در این کشور مخالفت کرد.

این طرح که هفته گذشته از سوی نخست وزیر فرانسه ارائه شد پیش از این در مجلس ملی این کشور به تصویب رسیده بود. با این حال مجلس سنا با ۸۹ رای مخالف، ۸۱ رای موافق و ۱۷۴ رای ممتنع با طرح دولت مخالفت کرد. حزب حاکم «جمهوری به پیش» که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پایه گذار آن است در مجلس سنا اکثریت کرسی ها را در اختیار ندارد. این در حالی است که این حزب در مجلس ملی حائز اکثریت است.

حزب راستگرای جمهوریخواهان که مهمترین حزب مخالف دولت فرانسه محسوب می شود در مجلس سنا به طور گسترده به طرح دولت برای پایان قرنطینه رای ممتنع داد.

بازگشایی مدارس از روز ۱۱ مه (۲۲ اردیبهشت) همزمان با پایان قرنطینه یکی از جنبه های بحث برانگیز طرح دولت ادوارد فیلیپ است.

ابراز نگرانی اسد از شیوع کرونا در سوریه: خطر فاجعه واقعی وجود دارد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز دوشنبه هشدار داد که این کشور در صورت افزایش موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا با «فاجعه‌ای واقعی» روبرو خواهد شد.

به گفته رئیس جمهوری سوریه شمار پائین موارد ابتلا به بیماری همه گیر «کووید ۱۹» به معنای خروج این کشور از «چرخه خطر» شیوع نوع جدید ویروس کرونا نیست. بشار اسد در مورد آمار کنونی مبتلایان در سوریه گفت: «این ارقام می تواند در عرض چند روز یا چند هفته افزایش یابد و ما خود را در مقابل فاجعه ای واقعی خواهیم یافت که رویارویی با آن از توان پزشکی و زیرساختی ما خارج است.»

دولت سوریه یک ماه پیش پس از ثبت اولین مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا مقررات رفت و آمد در این کشور جنگزده وضع کرد. این در حالی است که بسیاری از شهروندان و منابع پزشکی دولت بشار اسد را به «پنهانکاری» درباره موارد ابتلا به «کووید ۱۹» متهم می کنند.

بنا به آمار رسمی تاکنون تست کرونای ۴۴ نفر در سوریه مثبت بوده است. از این تعداد سه نفر جان خود را از دست داده اند.

گروه های مدافع حقوق بشر و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد هشدار داده اند که سوریه در صورت شیوع گسترده کرونا به دلیل ضعف بخش بهداشت و درمان و کمبود منابع با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

شمار مبتلایان به کرونا در روسیه از ۱۴۵ هزار نفر عبور کرد

روسیه که از آن به عنوان کانون جدید شیوع ویروس کرونا در اروپا نام می‌برند روز دوشنبه از ثبت بیش از ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس خبر در میان شهروندان این کشور خبر داد.

منابع رسمی در روسیه با اعلام این مطلب تصریح کردند که طی بیست و چهار ساعت گذشته ۱۰ هزار و ۵۸۱ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این کشور مورد تایید قرار گرفته که با احتساب آمار جدید شمار مجموع مبتلایان به این بیماری در روسیه به ۱۴۵ هزار و ۲۶۸ نفر افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش تاکنون ۱۳۵۶ نفر نیز در روسیه به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخته‌اند.

در حالی که اغلب کشورهای اروپایی در تدارک برچیدن تدریجی بساط قرنطنیه و تسهیل در محدودیت‌‌‌های اعمال شده هستند روسیه به تنها کشور این قاره تبدیل شده که سریع‌ترین نرخ شیوع و بالاترین میزان ابتلای روزانه به ویروس کرونا را ثبت می‌کند.

وضعیت اضطراری در ژاپن تمدید شد

ژاپن وضعیت اضطراری وضع شده در پی شیوع ویروس کرونا و بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ را تا پایان ماه مه تمدید کرد.

شینزو آبه،‌ نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه با اعلام این مطلب تصریح کرد «محدودیت‌های ناشی از وضعیت اضطراری وضع شده در هفتم آوریل تا پایان ماه مه تمدید می شود و تمام استان‌ها و فرمانداری‌ها در جریان این دستورالعمل قرار گرفته اند.»

خبرگزاری ان‌اچ‌کی ژاپن صبح روز دوشنبه از احتمال تمدید وضعیت اضطراری در این کشور تا پایان ماه مه خبر داده بود.

 نیوزیلند؛ شمار مبتلایان جدید کرونا برای دومین روز پیاپی صفر شد

دولت نیوزیلند روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای دومین روز پیاپی هیچ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور به ثبت نرسیده است.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند همچنین در این روز در نشست هیات دولت کشور همسایه، استرالیا شرکت کرد تا مقامات دو کشور درباره باز کردن مرزهای خود به روی شهروندان یکدیگر در پی کاهش شیوع کرونا در هر دو سرزمین گفتگو کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=28394 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x