جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شگفتی‌سازهای ۲۰۱۹؛ گلزنان برتر ۴ لیگ معتبر اروپا در دهه اخیر؛ سرطان در قلب المپیک

نازک بین: در سال ۲۰۱۹ برخی تیم‌ها فراتر از انتظار ظاهر شدند و توانستند شگفتی‌ساز شوند .به نقل از آس، ۲۰۱۹ سال حکمرانی لیورپول یورگن کلوپ بود که توانست قهرمان اروپا و جهان شود. همچنین سلطه بارسلونا در لالیگا، اینتر به عنوان رقیب اصلی یوونتوس در سری آ ایتالیا دیده شد. پاری سن ژرمن همچنان نشان داد یکی از شانس‌های قهرمانی لیگ قهرمانان اروپاست و منچسترسیتی که فاتح لیگ برتر ۱۹-۲۰۱۸ شد شروع خوبی در فصل جدید نداشت.

در این سال برخی تیم‌ها بر خلاف انتظار عمل کردند و توانستند در رقابت‌های ملی و بین المللی بدرخشند. سال ۲۰۱۹ به خاطر آژاکس تن هاگ که با بازی هایش همه را عاشق فوتبال کرد، تاتنهام که برای نخستین بار به فینال لیگ قهرمانان رسید و اینتراخت که با بازی جذاب و تماشایی‌اش در لیگ اروپا تا یک قدمی فینال رسید و در پنالتی مغلوب چلسی شد در تاریخ ماندگار خواهد شد.

با این حال ۲۰۱۹ سال ختافه‌ای خواهد بود که تحت هدایت خوسه بوردالاس توانست بهترین رتبه‌اش را در لالیگا به دست آورد و به لیگ اروپا صعود کند. آتالانتا گاسپرینی، تیم دیگری بود که درخشید و توانست فصل ۱۹-۲۰۱۸ سری آ را با قرار گرفتن در رتبه سوم به پایان برساند و با یک بازگشت تاریخی در لیگ قهرمانان به یک هشتم نهایی صعود کند. لایپزیگ رانگنیک (تا ژوئن) و ناگلسمن (سرمربی کنونی تیم آلمانی) به پیشرفت خود در بهترین رقابت‌های اروپایی ادامه می‌دهد و در بوندسلیگا سال گذشته توانست سوم شود.

ختافه: لمس آسمان با دستان بوردالاس

۲۰۱۹ بهترین سال تاریخ باشگاه ختافه بود. تیم جنوب شهر مادرید با هدایت بوردالاس در مدت سه سال متحول شد. سرمربی اسپانیایی زمانی به ختافه رفت که این تیم در دسته دو حضور داشت اما توانست بهترین رتبه را در فصل ۱۹-۲۰۱۸ برای تیمش به ثبت برساند. ختافه با ۵۹ امتیاز در رتبه پنجم قرار گرفت و با فینال کوپا دل ری فاصله‌ای نداشت اما در نهایت مغلوب والنسیا شد. تیم بوردالاس در یک سال توانست ۶۴ امتیاز در لالیگا به دست آورد. این اتفاق تاریخی محسوب می‌شود که هرگز رخ نداده بود. ختافه در سه رقابت مختلف (لالیگا، کوپا دل ری و لیگ اروپا) ۵۰ بازی انجام داد، ۲۴ پیروزی کسب کرد و ۱۴ بار متوقف شد. همچنین ۱۲ شکست را تجربه کرد. این تیم ۷۰ گل به ثمر رساند و ۵۰ گل دریافت کرد. در ۲۲ بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت. دو بازیکن ختافه در رقابت‌های ملی در سال ۲۰۱۹ جزو بهترین گلزنان محسوب می‌شوند. خایمه ماتا و آنخل رودریگس هر یک به تنهایی ۱۸ گل به ثمر رساندند. همچنین خورخه مولینا ۱۶ بار گلزنی کرد. آبی‌ها لالیگا را در این سال با قرار گرفتن در رتبه ششم به پایان رساندند و به مرحله یک شانزدهم نهایی صعود کردند (حریف این تیم در این مرحله آژاکس است). ۲۰۱۹ سال آبی برای ختافه بود.

آژاکس: تن هاگ با گروهی از پسران شجاع تاریخ‌سازی کرد

آژاکس ۲۰۱۹ همیشه در یاد عاشقان پادشاه ورزش‌ها خواهد ماند. تیم هلندی با حضور بازیکنانی همچون دی لیخت، دی یانگ، تادیچ، زیاش به خاطر عملکردش در لیگ قهرمانان برای همیشه در تاریخ خواهد بود. یک گروه تشکیل شده از بازیکنان جوان، باهوش و شجاع توانست رئال مادرید، قهرمان سه دوره پیاپی این بازی‌ها را کنار بزند. همچنین یوونتوس کریستیانو رونالدو را شکست دهد. این تیم تنها با فینال چند ثانیه فاصله داشت اما لوکاس مورا در آخرین فرصت بازی نتیجه را ۳ بر صفر به نفع تاتنهام کرد تا تیم انگلیسی به دیدار نهایی صعود کند.

آژاکس تن هاگ لیگ ۱۹-۲۰۱۸ هلند را در حالی فتح کرد که توانست در یک سال ۸۳ امتیاز به دست آورد. این تیم در سال ۲۰۱۹ توانست ۱۶۳ گل به ثمر برساند که یک رکورد در تاریخ باشگاه محسوب می‌شود. با وجود این که آژاکس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰-۲۰۱۹ حذف شد اما سال جدید برای این تیم جذاب خواهد بود. این تیم فرصت دارد دوباره در لیگ هلند قهرمان شود و قهرمانی در لیگ اروپا را تجربه کند.

تاتنهام: از فینال لیگ قهرمانان در واندا متروپولیتانو تا مورینیو

تیم لندنی سال ۲۰۱۹ را با مائوریتسیو پوچتینو آغاز کرد، ورزشگاه جدیدش را افتتاح کرد، فصل ۱۹-۲۰۱۸ را با شکست در فینال لیگ قهرمانان به پایان رساند و در نهایت ژوزه مورینیو را بر نیکمت خود دید.

تاتنهام پس از پشت سر گذاشتن دورتموند، شکست سیتی به لطف گل یورنته و حذف آژاکس در دقیقه ۹۳،  به فینال لیگ قهرمانان صعود کرد و توانست تاریخ سازی کند. سون هیونگ مین برجسته ترین بازیکن تیم لندنی در این رقابت‌ها بود. تاتنهام در فینال مغلوب لیورپول شد. این تیم در سال ۲۰۱۹ توانست ۴۹ امتیاز در لیگ برتر به دست آورد. همچنین هری کین (بهترین گلزن) را با ۲۲ گل در اختیار داشت.

آتالانتا: سال اوج پسران گاسپرینی

سال ۲۰۱۹ به آتالانتا جان پیرو گاسپرینی تعلق داشت. تیم ایتالیایی با قرار گرفتن در رتبه سوم سری آ در فصل ۱۹-۲۰۱۸ تاریخ سازی کرد و توانست سهمیه لیگ قهرمانان را به دست آورد. آتالانتا بیش از دیگر تیم‌های کالچو در سال ۲۰۱۹ امتیاز به دست آورد (۶۹). تیم ایتالیایی که ایلیچ و پاپو گومس را در اختیار دارد از مهره‌های کلیدی همچون لویس موریل و روسلان مالینوسکی بهره می‌برد. آتالانتا در لیگ قهرمانان همچنان تاریخ‌سازی می‌کند و به نخستین تیمی در تاریخ این بازی‌ها تبدیل شد که در چهار بازی تنها یک امتیاز به دست آورد اما توانست به یک هشتم نهایی صعود کند. شاگردان گاسپرینی در آخرین بازی‌شان شاختار را ۳ بر صفر شکست دادند و در مرحله بعد باید به مصاف والنسیا بروند. آنها در سری آ با کسب ۳۱ امتیاز در جایگاه پنجم قرار دارند.

اینتراخت: رنگ تازه در آسمان اروپا

تیم آلمانی در نیمه اول سال ۲۰۱۹ خیلی خوب عمل کرد به خصوص در لیگ اروپا. اینتراخت با حضور بازیکنانی همچون یوویچ و ربیچ از تیم‌هایی همچون شاختار، اینتر و بنفیکا عبور کرد و تنها چلسی مانع پیشروی این تیم به فینال شد. اینتراخت در پنالتی‌ها از تیم انگلیسی شکست خورد.  

اینتراخت که بوندسلیگا را با قرار گرفتن در رتبه هفتم به پایان رساند از بازیکنانی همچون آنته ربیچ، لوکا یوویچ، سباستین هالر و میات گاسینوویچ بهره می‌برد. یوویچ که اکنون بازیکن رئال مادرید است برای تیم سابقش در پنج ماه یازده گل به ثمر رساند. اینتراخت در سال ۲۰۱۹ توانست ۴۲ امتیاز به دست آورد. این تیم سال را با قرار گرفتن در میانه جدول بوندسلیگا به پایان رساند و توانست به یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا صعود کند. حریف این تیم در این مرحله سالزبورگ خواهد بود.

لایپزیگ: ورنر رهبری گاوهای قرمز را بر عهده داشت

۲۰۱۹ برای لایپزیگ هم سال بزرگی بود. تیم رالف رانگنیک فصل ۱۹-۲۰۱۸ را با رتبه سوم در بوندسلیگا به پایان رساند و توانست با یک بازی قابل توجه، جذاب و کامل در خط میانی به لطف حضور بازیکنانی همچون کمپل، هایدارا، فورسبرگ، سابیتسرو ورنر به فینال جام حذفی آلمان برسد.

یولیان ناگلسمن که از سال ۲۰۱۹ هدایت تیم آلمانی را بر عهده گرفت به بهترین شکل فصل را شروع کرد. لایپزیگ اکنون صدرنشین بوندسلیگا است و به عنوان صدرنشین به یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد. این تیم باید در این مرحله به مصاف تاتنهام برود. تیمو ورنر ستاره این تیم سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت و ۳۰ گل به ثمر رساند (در همه رقابت‌ها). همچنین ۱۶ پاس گل داد.

قلب المپیک برای بیماران سرطانی می‌تپد

به گزارش ایسنا، KWF یک موسسه هلندی مبارزه با سرطان است. این موسسه از سال ۱۹۴۹ شروع به کار کرده است و از طریق تحقیقات علمی، سرمایه‌گذاری، حمایت از بیماران و همکاری با داوطلبان، بیماران، پزشکان و محققان با سرطان مبارزه می‌کند. شعار این موسسه “همه لایق فردا هستند” است.

شب گذشته در ورزشگاه آمستردام هلند این موسسه حدود ۲۴ هزار فانوس نورانی را با طراحی یک قلب بزرگ به نمایش گذاشت تا از این طریق توجه رسانه‌ها را به موضوع مبارزه با سرطان جلب کند. لحظه روشن کردن این فانوس‌ها به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. مردم می‌توانند برای خرید این فانوس‌ها از ۱۰ یورو به بالا هزینه کنند تا به این شکل در مبارزه با سرطان سهیم شوند.

این موسسه از طریق فروش این فانوس‌ها تحقیقات مبارزه با سرطان را پشتیبانی مالی می‌کند. در این مراسم قبل از اینکه این فانوس‌ها روشن شوند، تعدادی از مردم هلند داستان‌های خودشان را تعریف کردند و شرکت کننده‌ها اسم کسی را که برایشان عزیز است روی فانوس‌ها نوشته‌اند. مثلا یک نفر یک فانوس را برای پدر و خواهرش روشن کرد. یک شخص دیگر هم برای همه پزشکانی که در این زمینه تلاش می‌کنند فانوسی روشن کرد.

این عکس را REMKO DE WAAL ثبت کرده است.

فهرستی از گلزنان برتر ۴ لیگ معتبر اروپا در دهه اخیر

به بهانه پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، فهرستی از گلزنان برتر ۴ لیگ معتبر اروپا (لالیگا، لیگ برتر انگلیس، بوندس لیگا آلمان و سری آ ایتالیا) در دهه اخیر منتشر شده است.

در این فهرست مشخص است که لیگ فوتبال لالیگای اسپانیا برترین گلزنان را در دهه اخیر داشته است و بیشترین گل‌ها توسط مهاجمان حاضر در این لیگ زده شده است. البته این موضوع به خاطر حضور دو ابر ستاره فوتبال جهان لیونل مسی و کریس رونالدو است.

فهرست برترین گلزنان ۵ لیگ معتبر اروپا به شرح زیر است:

*لالیگا:
۱- لیونل مسی ۳۶۹ گل
۲- کریستیانو رونالدو ۳۰۴ گل
۳- کریم بن زما ۱۵۵ گل
۴- لوئیس سوارز ۱۴۱ گل
۵- آنتوان گریژمان ۱۴۱ گل

*لیگ برتر انگلیس:
۱- اگوئرو ۱۷۱ گل
۲- هری کین ۱۳۶ گل
۳- وین رونی ۱۱۴ گل
۴- روملو لوکاکو ۱۱۳ گل
۵- روبین فان پرسی ۹۸ گل

*بوندس لیگای آلمان:
۱- روبرت لواندوفسکی ۲۲۱ گل
۲- مارکو رویس ۱۲۲ گل
۳- توماس مولر ۱۰۷ گل
۴- ماریو گومز ۹۹ گل
۵- پیر امریک اوبامیانگ ۹۸ گل

*سری آ ایتالیا:
۱- آنتونیو دی ناتاله ۱۲۵ گل
۲- مائورو ایکاردی ۱۲۱ گل
۳- گونزالو هیگواین ۱۲۱ گل
۴- چیرو ایموبیله ۱۱۶ گل
۵- فابیو کوالیارلا ۱۰۹ گل

https://akhbar-rooz.com/?p=16639 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x