پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

صالحی: ایران توانایی تولید هر سانتریفیوژی را دارد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران هر گونه سانتریفیوژ با هر میزان سویی می‌تواند تولید کند و دیگر از آستانه‌ها گذشته است.

علی اکبر صالحی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برخی بدون اطلاع و با بی‌انصافی مطالبی را در زمینه هسته‌ای بیان می‌کنند که موجبات ناراحتی مردم را فراهم می‌کنند از جمله این که صنعت هسته‌ای به طور کامل نابود شده اما اینها هیج اثری در اراده ما نخواهد گذاشت و ملت ایران مطمئن باشند این صنعت پابرجاست و مطابق منویات رهبری و دستور رییس جمهوری امور به پیش خواهد رفت.

وی اظهار کرد: برجام نتیجه تفاهم جمهوری اسلامی ایران و با شش کشور بود و از نظر ما در بعد فنی به توصیه مقامات پابرجاماندن حقوق هسته‌ای ملت ایران بوده است البته از طرف مقابل برجام تفاهمی بود تا راه ایران را به سوی فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز مسدود کند.

او تصریح کرد : بر این اساس محدودیت‌هایی در نظر گرفته شد که به دو بخش زمانی و تعداد برخی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت هسته ای متمرکز بوده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: از زمانی خلق ایده جدید تا تولید انبوه برای شرکت‌هایی که در زمینه‌های هسته‌ای سابقه دارند دست کم هشت سال طول می‌کشد اما ما در این زمینه برای انتظارها ظاهر شدیم برای نمونه ir۶ سال ۸۸ کلید خورد و اولین نمونه آن ۲۰ فروردین ۸۹ رونمایی شد.

صالحی ادامه داد : الان  نزدیک به ۹ سال از رونمایی نخستین دستگاه می‌گذرد بدنی معنا پنج سال بیش از برجام روی آن کار شد و اگر می‌خواستیم می‌توانیستیم آن را به تولید انبوه برسانیم اما بر اساس معیارها پیش رفته‌ایم .

وی با اشاره به بازدید خبرنگاران از سالن تحقیق و توسعه سایت شهید احمدی روشن گفت : پیش از برجام پنج ماشین  سانتریفیوژ داشتیم که امروز سالن ما پر از ۱۶ نوع سانتریفیوژ نسل جدید است و تنها در ۲ ماه گذشته در سالن مذکور نصب شد و برخی از آنها از جمله ir۹با ظرفیت ۵۰ سو یا irs یا ir ۷ ساخته و در کنار سایر نسل های موجود کارگزاری شده است.

به گفته وی پیش برجام ظرفیت عملیاتی نزدیک به ۱۱ هزار سو بوده است.

وی اظهارداشت : پس از گام سوم و تنها در ۲ ماه گذشته این میزان به هشت و ۶۰۰ سو رسیده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد : در این چالش علمی که جمهوری اسلامی پیش روی استکبار جهانی قرار گرفته بود دانشمندان ما تنها در ۲ ماه ۲ هزار و ۶۶۰ سو با سانتریفیوژ جدید به ظرفیت موجود اضافه کردند.

صالحی با اشاره به سه گام برداشته شده در دوران پسا برجام افزود :  محدویت‌های مربوط ذخایر اورانیوم و آب سنگین و سطح غنی سازی  و تحقیق و توسعه به تدریج کنار رفت و برخی سانتریفیوژ که برچیده شده بود با کمترین میزان تخریب دوباره نصب شد در حالی که آنها تصور داشتند دست کم ۱۰ درصد ماشین‌ها در فرآیند آسیب ببینند.

وی اضافه کرد : در ۲ ماه گذشته بهینه‌سازی‌های فراوانی درزمینه برقرسانی به زیرسیستم‌ها و لوله‌کشی‌ها انجام شد که در زمان مقتضی آن اقدام‌های بزرگ نیز تشریح خواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=10983 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x