جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در تهران

رسانه های افغانستانی گزارش داده اند، در حالی‌که نیروهای دولتی و طالبان سرگرم شدیدترین نبردها در اين کشور اند، هیئت‌های دوطرف روز چهارشنبه در تهران دیدار کردند. سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که هیئت‌های دوطرف، دربارۀ اوضاع کنونی و حل مشکلات از راه‌ گفت‌وگوها، در تهران گفتگو می کنند

رسانه های افغانستانی و از جمله طلوع نیوز گزارش داده اند، در حالی‌که نیروهای دولتی و طالبان سرگرم شدیدترین نبردها در این کشور اند، هیئت‌های دوطرف روز چهارشنبه در تهران دیدار کردند.

سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که هیئت‌های دوطرف، دربارۀ اوضاع کنونی و حل مشکلات از راه‌ گفت‌وگوها، در تهران گفتگو می کنند.

نشست روز چهارشنبه ی طرف های افغانستانی میان دوطرف، با سخنرانی جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران آغاز شد: «افتخار داریم که در دوران جهاد، برادران و خواهران بزرگوار افغان مان در برابر اشغال گران خارجی در کنار شان بودیم.»

محمد یونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور، سلام رحیمی، مشاور رییس‌جمهور، کریم خرم و ارشاد احمدی، از چهره‌های نزدیک به حامد کرزی، ظاهر وحدت از حزب وحدت و محمدالله بتاش از جنبش ملی در ترکیب هیئت افغانستان که از کابل به تهران رفته‌اند، می باشند.

هیئت طالبان را شیر محمد عباس ستانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه رهبری می‌کند.

شورای عالی مصالحۀ ملی، نشست تهران را یک تحرک کوچک برای صلح می‌داند و انتظار دارد که این نشست طالبان را وا دارد که دوباره به میز مذاکره برگردند.

اسدالله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحه ملی در این باره اظهار داشت: «هیئتی که به تهران رفته، این یک تحرک کوچکی در این راستا بود و حالا ما ببینیم که چه نتیجه‌یی از این می‌توانیم بگیریم.»

هیئت رسمی مذاکره کنندۀ افغانستان ماه‌هاست که در دوحه حضور دارند. این هیئت، طالبان را متهم کرده اراده‌یی برای پیش‌برد مذاکرات در دوحه ندارد و از این جهت، مذاکرات دوحه از چندین ماه بدینسو به بن‌بست کشیده شده‌ است.

اسداله سعااتی معاون شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که قرار است هیئت‌های دوطرف در دوحه به‌زودی مذاکرات در مورد مسائل مهم صلح را آغاز کنند: «در این وقت‌ها، دوطرف سر موضوعات جدی‌تر قرار است بحث کنند؛ ولی این بحث‌ها تاهنوز یک سمت وسوی روشن و امیدوارکننده نگرفته.»

استقبال آمریکا از مذاکرات افغانستانی ها در تهران

به گزارش بی بی سی وزارت خارجه آمریکا با لحنی محتاطانه از میزبانی نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در تهران استقبال کرده و گفته چنین اقدام‌هایی می‌تواند برای آینده افغانستان سازنده باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: “همسایگان افغانستان باید نقشی سازنده بازی کنند. آنچه ایران می‌خواهد با میزبانی چنین نشستی انجام دهد می‌تواند واقعا سازنده باشد. باید نتیجه را در آینده دید.”

ند پرایس با اشاره به مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه قطر و تهران گفت: ” این چیزی است که ما همیشه درباره همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه گفته‌ایم. آنها هم سهمی در آینده افغانستان دارند و باید از نفوذشان در مسیری مثبت و برای حمایت از صلح استفاده کنند.”

پرایس درباره درگیری‌های اخیر گفت “هیچ دولتی که با زور اسلحه در افغانستان به قدرت برسد مشروعیت و حمایت نخواهد داشت، نه از طرف جامعه بین‌الملل، نه از طرف مردم افغانستان.”

با خروج نیروهای آمریکا و متحدانش در ناتو از افغانستان حملات شبه‌نظامیان طالبان شدت گرفته و آنها در هفته‌های اخیر بیش از ۸۰ ولسوالی را از نیروهای دولتی گرفته‌اند. افغانستان در مجموع افغانستان ۳۸۸ ولسوالی دارد.

خروج کامل نیروهای خارجی به دنبال توافق صلح دولت دونالد ترامپ با طالبان آغاز شد. دولت جو بایدن نیز به آن توافق متعهد مانده است. مقامات دولت افغانستان گفته اند که آمریکا پایگاه هوایی بگرام را شبانه و بدون اطلاع دولت این کشور ترک کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=118810 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x