جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طالبان در تهران

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران به ریاست "ملا عبدالغنی برادر" خبر داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی گفت: این هیأت بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه ایران بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت
ورود هیأت طالبان به ایران

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران به ریاست “ملا عبدالغنی برادر” خبر داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی گفت: این هیأت بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه ایران بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت.

خطیب‌زاده همچنین اظهار کرد: هیأت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران، دیدار‌هایی را با مقامات مسؤول جمهوری اسلامی از جمله وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان داشته و در خصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط، تبادل نظر و رایزنی‌هایی خواهد کرد.

ملاغنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان مسوول اصلی مذاکرات با دولت افغانستان و آمریکاست.

این سفر و دیدار در حالی برگزار می‌شود که حدود یک ماه پیش از این، روز دوم دی‌ماه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان گفته بود «طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است… و در قوانین، ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده‌ایم.»

پس از حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ و کشته شدن ۸ دیپلمات ایرانی در آنجا، ایران تا مرز مداخله نظامی نیز پیش رفت.

محمدجواد ظریف در مصاحبه خود با «طلوع نیوز» گفت که ما این موضوع را «نه بخشیده‌ایم و نه فراموش کرده‌ایم»، اما افزود که با توجه به «واقعیت‌های» افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گروه طالبان را «بخشی از راه حل» در آن کشور می‌داند.

به گزارش طلوع نیوز، این سفر هیئت طالبان به تهران در حالی صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور افغانستان روز گذشته در نشست کابینه گفت فصل تازه ای در مناسبات کابل با واشنگتن باز شده‌است و امریکا، افغانستان را همچون شریک بنیادی‌اش می‌داند.

او تأکید کرد که امریکا توافقنامه امریکا با طالبان را به‌گونۀ سریع بررسی می‌کند و پس از بررسی‌ها، حکومت امریکا برای دست‌یابی به یک نقشۀ راۀ مشترک دربارۀ این توافقنامه با کابل نیز، مشورت خواهد کرد.

او افزود: “یک فصل نو در مناسبات ما با شریک عمدۀ ما ایالات متحده امریکا باز شده‌است که دوام می‌کند. شکل مناسبات ما در سطح عالی دولت با دولت خواهد بود.”

او می‌افزاید: “یک بررسی سریع قرارداد امریکا با طالبان از طرف شورای امنیت امریکا صورت خواهد گرفت و بعد از آن یک مشورۀ اساسی همراه ما صورت خواهد گرفت.”

اما محمدنعیم، سخن‌گوی طالبان در پیامی به طلوع‌نیوز می‌گوید که این گروه به عملی شدن تعهدات‌اش در توافقنامۀ دوحه متعهد است و تأکید می‌کند که اگر هدف از حکومت تازۀ امریکا دریافت اطلاعات دربارۀ این توافقنامه باشد، این گروه مشکلی ندارد.

او افزود: “ما به تعهداتی که در توافقنامه نموده‌ایم، به آن ملتزم می‌باشیم و از جانب مقابل هم می‌خواهیم که به تعهدات خویش ملتزم باشد.”

ادریس رحمانی، آگاۀ سیاست‌های افغانستان – امریکا در بارۀ روند صلح افغانستان می‌گوید: “من فکر می‌کنم که آقای جو بایدن (رییس‌جمهور امریکا) به روند صلح افغانستان ادامه خواهد داد و این که به افغانستان در این وقت اولویت بدهد، یک کمی دور از امکان به نظر می‌رسد.”

انتظار می‌رود که در میانه‌های ماه آیندۀ میلادی موضع امریکا دربارۀ روند صلح افغانستان و نیز چه‌گونه‌گی حضور سربازان ناتو در یک نشست وزیران دفاع ناتو، مشخص شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=102030 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x