جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرح اجاره‌نشینان به ستوه آمده برلین: اجاره‌بها عادلانه و دست مستغلات‌چی‌‌ها کوتاه شود

در برلین، پایتخت آلمان جایی که مانند بسیاری دیگر از کلان‌شهرهای جهان با پدیده افزایش سریع و پرشتاب نرخ اجاره بهای خانه روبه‌روست، یک کارزار برای خلع ید یکی از بزرگ‌ترین مالکان واحدهای مسکونی و به‌منظور عادلانه کردن مبلغ اجاره به راه افتاده است.

این کارزار با نام «مالکیت را از دویچه وُهنن بگیرید» تصمیم دارد با جمع‌ کردن ۱۷۰هزار امضا مقام‌های شهری را به مصادره و عمومی کردن خانه‌های تحت مالکیت «دویچه وهنن» وادار کند. براساس قوانین محلی، یک مطالبه عمومی برای مطرح شدن در یک همه‌پرسی به حداقل ۱۷۰ هزار امضا نیاز دارد.

به گزارش یورو نیوز، هدف این برنامه «انقلابی» و احتمالا «بی‌سابقه» مصادره بیش از سه هزار واحد مسکونی تحت مالکیت چند شرکت در کلان‌شهری است که بیش از ۸۰ درصد ساکنانش اجاره‌نشین هستند.

یانیک، ۲۹ ساله شهروند برلین که از هواداران این برنامه است می‌گوید قیمت اجاره‌بها در این شهر به دلیل نبود ساختارهای لازم و فقدان سرمایه‌گذاری کافی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹، ۸۵ درصد افزایش یافته است.

شهرداری برلین سال گذشته قانونی پر سر و صدا را برای تعیین حداکثر اجاره بها تصویب کرد. همین قانون باعث شد تا عرضه در بازار مسکن بیش از ۵۷ درصد کاهش یابد. مالکان از دیوان قانون اساسی آلمان (معروف به دیوان کارلسروهه) خواستند این قانون را لغو کند. عالی‌ترین مرجع قضایی جمهوری فدرال آلمان حدود یک ماه پیش با صدور حکمی قانون سقف اجاره‌بها در برلین را مغایر قانون اساسی و در نتیجه باطل اعلام کرد.

اما کارزار خلع ید مالکان بزرگ، پیش از این رای و برای کاهش جدی‌تر اجاره بها و هم‌زمان کم نشدن عرضه در بازار مسکن به راه افتاده بود. بسیاری از ساکنان برلین به‌طور مستقیم با غیرمستقیم از «صنعت فرهنگ» امرار معاش می‌کنند و از سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های گسترده، بخش زیادی از درآمد خود را از دست داده اند.

اولاف شولتز، وزیر اقتصاد دولت آنگلا مرکل کمبود مسکن را بزرگ‌ترین بحران اجتماعی حال حاضر این کشور توصیف می‌کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=114086 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x