پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

طلای کشور کوچک فیجی؛ بابا بزرگ برنز گرفت؛ حذف فرانسه و آلمان؛ نتایج روز ششم المپیک

نازک بین-تیم المپیک آلمان با تساوی ۱-۱ برابر ساحل عاج وداعی زودهنگام با رقابت های المپیک داشت. تیم المپیک آلمان که از مدعیان کسسب عنوان قهرمانی در المپیک توکیو لقب گرفته و در دوره قبلی نیز به دیدار فینال رسیده و آنجا مغلوب برزیل شده بود، این بار و بعد از تساوی مقابل ساحل عاج خیلی سریع با رقابت های المپیک توکیو ۲۰۲۰ وداع کرد. آلمان در بازی اول خود مغلوب برزیل شده و در دومین مسابقه از سد عربستان گذشته بود. از این گروه برزیل و ساحل عاج راهی دور بعدی شدند.در نیمه اول آلمان عملکرد بهتری داشت و چند فرصت خوب گلزنی روی دروازه حریف خلق کرد، اما در نهایت موفق نشد دروازه نماینده آفریقا را باز کند و دو تیم با قبول تساوی بدون گل راهی رختکن شدند.اما در اوج حملات ژرمن ها بود که در دقیقه ۶۶ بنجامین هنریکس دروازه خودی را به اشتباه باز کرد و دروازه آلمان باز شد. روی یک ارسال خطرناک، بنجامین هنریکس قصد داشت توپ را دفع کند که به اشتباه دروازه آلمان را باز کرد و شرایط صعود برای این تیم دشوارتر شد.ژرمن ها در صدد جبران برآمده و در دقیقه ۷۳ این ادوارد لوون بود که با نواختن یک ضربه ایستگاهی تماشایی موفق شد کار را به تساوی بکشاند. در ادامه مکس گرادل دو موقعیت بسیار خوب را از دست داد و در نهایت با تساوی ۱-۱، آلمان از تورنمنت حذف شد.

برتری پرگل ژاپن برابر فرانسه

مرحله گروهی رقابت‌های فوتبال بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با انجام هشت دیدار به پایان رسید و تیم‌های صعود کننده به مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها مشخص شدند.در نخستین بازی امروز، عربستان با نتیجه ۳ بر یک از برزیل شکست خورد و در آخرین بازی، ژاپن میزبان با نتیجه خود ۴ بر صفر، فرانسه را مغلوب کرد.

نتایج روز آخر مرحله گروهی به این شرح است:

عربستان یک – ۳ برزیل

آلمان یک – یک ساحل عاج

رومانی صفر – صفر نیوزلند

کره‌جنوبی ۶ – صفر هندوراس

اسپانیا یک – یک آرژانتین

استرالیا صفر – مصر ۲

فرانسه صفر – ۴ ژاپن

آفریقای جنوبی صفر – ۳ مکزیک

برترین گلزنان فوتبال المپیک

با پایان مرحله گروهی رقابت های فوتبال المپیک توکیو، فهرست برترین گلزنان این رقابت ها اعلام شد. در صدر این فهرست، ریچارلیسون ستاره تیم برزیل قرار دارد. این مهاجم در دیدار مقابل آلمان موفق به ثبت هت تریک شد.در رده دوم ژینیاک از فرانسه با ۴ گل ایستاده است. فرانسه از این مسابقات حذف شده و این بازیکن دیگر نمی تواند تعداد گل های خود را افزایش دهد.در رده سوم ۳ بازیکن از کره جنوبی و ژاپن حضور دارند.هی جو و کانگ از کره ۳ گل زده اند و تاکفوسا کوبو از ژاپن با ۳ گل زده در کنار این دو بازیکن کره ای قرار دارد.کوبو پدیده ژاپنی عضو رئال مادرید است که در تمامی رقابت های ژاپن در مرحله گروهی موفق به گلزنی شده است.

برنامه دور یک چهارم نهایی فوتبال المپیک

مرحله گروهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در حالی به پایان رسید که مدعیان سرشناسی نظیر آلمان، فرانسه و آرژانتین Hز حضور در مرحله بعدی باز ماندند. ژاپن که با کسب ۹ امتیاز درخشان ترین تیم مرحله گروهی بود که با قرعه نسبتا آسانی مواجه شده است و باید در مرحله یک چهارم نهایی مقابل نیوزیلند قرار بگیرد. آنها در صورت پیروزی باید به مصاف برنده بازی اسپانیا و ساحل عاج در نیمه نهایی بروند. ساحل عاج توانست از گروهی که آلمان هم در آن حضور داشت صعود کند و اسپانیا کار آسانی پیش رو نخواهد داشت. از سویی برزیل هم که مرحله گروهی را با هفت امتیاز به پایان رساند باید به مصاف مصر برود. مصر یکی از شگفتی سازان مسابقات بوده است که بالاتر از آرژانتین در مرحله گروهی صعود کرد. اما بعید است که در مقابل ریچارلیسون، دنی آلوز و سایر ستارگان برزیل حرفی برای گفتن داشته باشند. برنده این بازی نیز در نیمه نهایی به مصاف برنده بازی کره جنوبی و مکزیک می رود. همه بازی ها در روز شنبه نهم مرداد برگزار می شود که برندگان به نیمه نهایی می رسند و امید زیادی به کسب مدال خواهند داشت. به نظر می رسد که تا به این جای مسابقات باید برزیل و ژاپن را آماده ترین تیم بازی ها بدانیم و بعید نیست که دو تیم در فینال به مصاف هم بروند.

فیجی قهرمان راگبی المپیک شد

فیجی با برتری برابر نیوزیلند مدال طلای بازی‌های المپیک توکیو را به دست آورد. به نقل از گاردین، تیم ملی راگبی فیجی کشوری  کوچک در قاره اقیانوسیه توانست با برتری ۲۷ – ۱۲ برابر نیوزیلند عنوان قهرمانی راگبی را در بازی‌های المپیک توکیو به دست بیاورد و مدال طلا را کسب کند. به این ترتیب فیجی از عنوان قهرمانی دوره قبل در المپیک ریو دفاع کرد و بار دیگر در رشته راگبی عنوان قهرمانی را به دست آورد.در دیدار رده بندی نیز آرژانتین با برتری ۱۷ بر ۱۲ برابر بریتانیا عنوان سوم را به دست آورد تا صاحب مدال برنز شود.راگبی زنان نیز از روز پنجشنبه برگزار می‌شود و شنبه با معرفی قهرمان به کار خود پایان خواهد داد.فیجی نیز توانست با این مدال با یک مدال طلا بدون نقره و برنز به طور مشترک در رده ۲۷ مشترک قرار داشته باشد.

 ورزشکار ۵۷ ساله کویتی مدال برنز المپیک را کسب کرد

ورزشکار ۵۷ ساله کویتی توانست مدال برنز رشته تیراندازی در المپیک توکیو را به دست بیاورد.عبدالله الرشیدی، تیرانداز کویتی در مسابقات تیراندازی اهداف پروازی ماده اسکیت مردان یک مدال برنز برای کشورش کسب کرد.این تیرانداز ۵۷ ساله فینال مسابقات را با کسب ۴۶ امتیاز به پایان رساند تا در این سن برای کویت مدال کسب کند. او در دوره قبل  به عنوان یک ورزشکار مستقل المپیک در ریو توانسته بود مدال برنز کسب کند.وی پیش از این در پنج دوره دیگر المپیک شرکت کرده بود. در آتلانتا ۱۹۹۶ در جایگاه ۴۲، در سیدنی ۲۰۰۰ در جایگاه ۱۴ ، در آتن ۲۰۰۴ و پکن ۲۰۰۸ در رتبه ۹ و در لندن ۲۰۱۲ در جایگاه ۲۱ ایستاد.الرشیدی نشان داد سن و سال در تیراندازی معنایی ندارد و حالا در ۵۷ سالگی تنها مدال کویت در المپیک را به دست آورده است.

 جدول رده بندی در پایان روز چهارشنبه

 روز ششم رقابت های المپیک امروز ۶ مردادماه پیگیری شد و ورزشکاران ایران نتوانستند مدال و عنوانی را کسب کنند.در صدر جدول رده بندی ژاپن همچنان حضور دارد. سامورایی ها در امروز برای ساعاتی صدر را از دست دادند اما باردیگر با کسب ۳ مدال طلای دیگر بار دیگر در صدر ایستادند.

ژاپن با ۱۳ طلا، ۴ نقره و ۵ برنز در مجموع ۲۲ مدال را بدست آورده است.

آمریکا که رقابت فشرده ای را با چین در رده دوم دارد. امروز مکان دوم را از دست دادند تاچین به این رده برسد.

چینی ها با ۱۲ طلا، ۶ نقره و ۹ برنز و مجموع ۲۷ مدال به رده دوم صعود کرد.

یانکی ها با ۱۱ طلا، ۱۱ نقره و ۹ برنز با ۳۱ مدال در مکان سوم قرار دارد.

کاروان ایران هم با همان مدالی که توسط جواد فروغی بدست آورد در رده بیست و هشتم مشترک قرار دارد.

روسیه، استرالیا و بریتانیا هم به ترتیب با ۱۶،۲۳ و ۱۶ مدال در رده های چهارم تا ششم قرار دارند.

کاروان تیم های کره جنوبی، آلمان، فرانسه و هلند هم مکان های هفتم و دهم را به خود اختصاص داده اند.

در المپیک توکیو یک‌هزار و ۵۸ مدال طلا، نقره و برنز توزیع می شود که از بین مجموع مدال ها ۳۳۹ مدال طلا، ۳۳۹ نقره و ۳۸۰ برنز است.

المپیک توکیو به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مردادماه ۱۴۰۰ – ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در ۳۳ رشته و ۳۹۹ ماده به میزبانی ژاپن آغاز شد و ایران با ۶۶ ورزشکار ١٠ زن و ۵۶ مرد در ١۶ رشته حضور دارد.

نتایج رقابت ورزشکاران ایران به‌شرح زیر است:

بوکس: دانیال شه‌بخش آخرین نماینده کاروان ورزش ایران در روز ششم، از ساعت ۱۴:۰۶ در مرحله یک‌هشتم نهایی با لازارو آلوارز، قهرمان جهان از کوبا مبارزه کرد. وی در این رقابت مقابل دارنده ۲ برنز المپیک و ۳ طلا و ۲ نقره جهان در راند دوم با رأی داوران به‌دلیل مصدومیتی که دچارش شد، بازنده اعلام و از گردونه بازی‌ها حذف شد.

دوچرخه‌سواری: سعید صفرزاده از ساعت ۹:۳۰ در تایم‌تریل انفرادی رقابت خود را آغاز کرد. در رقابت امروز ۳۹ ورزشکار از ۳۱ کشور دنیا حضور داشتند. صفرزاده با شماره ۳۸ در این مسابقه شرکت کرد و به‌عنوان دومین ورزشکار استارت زد و با زمان ۱:۰۵:۲۱.۵۳ ساعت در رده ۳۵ قرار گرفت، ضمن اینکه رکابزن اسپانیایی، تنها کسی بود که مسابقه را تمام نکرد. مسابقه تایم‌تریل آقایان المپیک در مسیر ۴۴ کیلومتر برگزار می‌شود. مجید ناصری داور بین‌المللی کشورمان نیز به‌عنوان داور دوم این مسابقه حضور داشت.

تیراندازی با کمان: میلاد وزیری در مرحله حذفی از ساعت ۱۱:۴۳ با برادی الیسون از آمریکا رقابت کرد و با نتیجه ۶ بر صفر مغلوب شد و از صعود به مرحله یک‌شانزدهم نهایی بازماند. وی در دور مقدماتی بین ۶۴ کماندار حاضر در این مسابقات در رده ۶۳ قرار گرفته بود.

بسکتبال: تیم ملی بسکتبال ایران در دومین بازی خود از گروه A المپیک ۲۰۲۰ توکیو به مصاف تیم ملی آمریکا رفت و ۱۲۰ بر ۶۶ باخت. ایران بازی را با حامد حدادی، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، صمد نیکخواه و بهنام یخچالی آغاز کرد و در طرف مقابل،‌ بم آدبایو، کوین دورانت، جرو هالیدی، دیمین لیلارد و کوین بوکر، ترکیب شروع‌کننده تیم ملی آمریکا بود. آمریکا که در بازی نخست و در عین شگفتی مغلوب فرانسه شده بود، برای پیروزی و اعاده حیثیت خود پا به میدان گذاشت. نتیجه کوارتر نخست ۲۸ بر ۱۲ به‌سود آمریکا بود.شروع تیم ایران در کوارتر دوم، ناامیدکننده بود اما ۳ شوت متوالی موفق از نوید رضایی‌فر، روحیه را به تیم ایران برگرداند. نتیجه کوارتر دوم ۳۲ بر ۱۸ به‌سود آمریکا بود و ۲ تیم با حساب ۶۰ بر ۳۰ به‌نفع آمریکا در پایان نیمه دوم به رختکن رفتند. نوید رضایی‌فر ۱۰ و حامد حدادی ۱۱ امتیاز برای ایران و دیمین لیلارد ۱۸ امتیاز در پایان نیمه نخست برای آمریکا کسب کردند. آمریکایی‌ها ۱۳ شوت ۳امتیازی خود را هم وارد سبد ایران کردند.بازیکنان آمریکا در کوارتر سوم به‌راحتی هرچه تما‌م‌تر امتیاز می‌گرفتند. تعداد توپ‌های لورفته ایران که برای آمریکا به امتیاز منجر شد در پایان این کوارتر به عدد ۱۷ رسید. نتیجه کوارتر سوم ۲۲ بر ۱۳ برای آمریکا و در مجموع ۸۲ بر ۴۳ بود.مربیان دو تیم ایران و آمریکا در طول بازی از همه بازیکنان خود استفاده کردند. توقع تقابل پایاپای بسکتبال ایران و آمریکا در آوردگاهی مثل المپیک، کاملاً نابجا بود. تیم نخست رنکینگ فدراسیون جهانی در کوارتر چهارم هم ۳۸ بر ۲۳ به پیروزی رسید و در نهایت ۱۲۰ بر ۶۶ برنده شد.تیم ملی ایران در سومین و آخرین بازی مرحله گروهی از ساعت ۵:۳۰ بامداد شنبه ۹ مرداد به مصاف فرانسه می‌رود. در دیگر بازی‌های امروز، ایتالیا با استرالیا روبه‌رو می‌شود و جمهوری چک به مصاف فرانسه می‌رود. پیش از دیدار ایران نیز، تیم ملی آلمان ۹۹ بر ۹۲ از سد نیجریه گذشت.

شمشیربازی: تیم ملی سابر شمشیربازی کشورمان از ساعت ۶:۵۵ در نخستین دیدار به مصاف تیم ایتالیا رفت. تیم کشورمان در این رقابت که برای صعود به جمع ۴ تیم برتر تلاش می‌کرد، با ترکیب محمد رهبری، علی پاکدامن و مجتبی عابدینی برابر حریف قرار گرفت و با نتیجه نزدیک ۴۵ بر ۴۴ شکست خورد و از صعود به نیمه‌نهایی باز ماند. پاکدامن در این رقابت عملکرد خوبی نسبت به سایر هم‌تیمی‌هایش داشت، اما درخشش او مانع از شکست ایران نشد.

نتایج رقابت شمشیربازان ایران به‌شرح زیر است:
– محمد رهبری صفر – لوکا کوراتولی ۵
– علی پاکدامن ۱۰ – لوئیجی سامِله ۴
– مجتبی عابدینی ۲ – انریکو بِرِه ۶
– محمد رهبری ۷ – لوئیجی سامِله ۵
– مجتبی عابدینی ۵ – لوکا کوراتولی ۵
– علی پاکدامن یک – انریکو بِرِه ۵
– مجتبی عابدینی ۵ – لوئیجی سامِله ۵
– محمد رهبری ۳ – انریکو بِرِه ۵
– علی پاکدامن ۱۱ – لوکا کوراتولی ۵.

تیم ملی شمشیربازی سابر ایران در ادامه و برای کسب جایگاه پنجم تا هشتم، برابر آمریکا قرار گرفت و با ترکیب علی پاکدامن، محمد فتوحی و محمد رهبری با نتیجه ۴۵ بر ۳۶ به برتری رسید. تیم ایران سپس با همین ترکیب و برای کسب رتبه پنجم به مصاف مصر رفت و با شکست ۴۵ بر ۲۴ برابر این حریف به مقام ششمی بسنده کرد.

بدمینتون: ثریا آقایی در دومین دیدار خود در گروه G از ساعت ۶:۳۰ با «بینگ ژیائو هه» نفر اول چین و نفر ۸ رنکینگ جهانی مسابقه داد و ۲ بر صفر و با نتایج ۲۱ بر ۱۱ و ۲۱ بر ۳ مغلوب شد.آقایی با این شکست در رده دوم گروهش ایستاد و از صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی بازماند.

والیبال: تیم ملی والیبال کشورمان در سومین دیدار خود به مصاف تیم ملی والیبال کانادا رفت و با نتیجه ۳ بر صفر شکست خورد.

تیم ایران در ست اول با ترکیب میثم صالحی، سیدمحمد موسوی، سعید معروف، میلاد عبادی‌پور، علی‌اصغر مجرد، امیر غفور و همچنین حضور مهدی مرندی به‌عنوان لیبرو راهی میدان شد و با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ شکست خورد.

در ست دوم نمایش بهتری از شاگردان ولادیمیر آلکنو مشاهده شد. در حالی که ایران توانسته بود بازی برابری را به نمایش بگذارد، اما کانادا در امتیازات پایانی این ست عملکرد بهتری داشت و ۲۵ بر ۲۰ به برتری دست یافت تا نتیجه ۲ بر صفر شود.تیم کانادا که پس از ۲ شکست، با توپ پر برای جبران آمده بود، در حمله و دفاع روی تور، عملکرد بهتری نسبت به تیم ایران داشت. تیم ایران در حالی ست سوم را هم به حریف خود واگذار کرد که در صورت پیروزی،‌ صعود خود را به مرحله یک‌چهارم نهایی به‌عنوان نخستین تیم، تثبیت می‌کرد. تیم ایران اگرچه در دریافت اول، تیم برتر میدان بود اما در توپگیری به‌خوبی حریف نبود. نتیجه ست سوم این بازی هم ۲۵ بر ۲۲ به‌سود کانادا بود.تیم ایران در پایان این بازی، ۳۳ امتیاز از حمله، ۵ امتیاز از دفاع روی تور، ۶ پوئن‌سرویس و ۱۴ امتیاز از اشتباهات حریف به دست آورد. بازیکنان کانادا هم ۴۰ امتیاز از حمله،‌ ۱۰ امتیاز از دفاع روی تور، ۴ امتیاز سرویس و ۲۱ امتیاز از اشتباهات ایران کسب کردند.

نابغه ریاضی، قهرمان المپیک

قبل از رقابت جاده دوچرخه سواری زنان در توکیو، هیچ‌کس از آنا کیزنهوفر، حرف نمی‌زد اما حالا قطعاً می‌زنند. این اتریشی در قیاس با رقبا بخصوص آنا فان در برگن، مدافع عنوان قهرمانی، الیزا لونگو بورگینی، دارنده مدال برنز المپیک، لیزی دینان انگلیسی، لیزا برنویر آلمانی و آنمیک فان فلوتن، قهرمان سابق جهان کم تجربه به نظر می‌رسید.اما کیزنهوفر که سال ۲۰۱۷ حرفه‌ای شد، مرعوب رقبای کلاس جهانی‌اش نشد و مسیر ۱۴۷ کیلومتری را طی کرد در حالی که گرما و رطوبت کشنده‌ای حاکم بود و در نهایت نخستین مدال طلای اتریش در دوچرخه سواری بعد از سال ۱۸۹۶ را به ثبت رساند.کیزنهوفر، به سی ان ان می‌گوید: «بی‌نهایت سخت بود. هیچ‌وقت تا به حال اینقدر بدنم خالی نشده بود، تقریباً تمام عضلات پایم را کشتم.»شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند او هم آمده تا تعداد نفرات کامل شود اما این اتریشی ۳۰ ساله باور داشت: «همیشه کمی امید وجود دارد و اینکه شاید من برنده شوم. وقتی در خط شروع هستم یعنی آماده‌ام و می‌خواهم برنده شوم اما واقعیت این بود که کسی باور نداشت من می‌توانم قهرمان شوم.»

او همان ابتدا به همراه عده‌ای از بقیه جدا شد اما اواخر مسابقه بود که ناگهان پدیده شد و به قول خودش ۴۰ کیلومتر را برای رسیدن به طلا رکاب زد. او فشار انتظارات را حس نمی‌کرد و با تمرکز به کارش ادامه داد تا در نهایت با ۷۵ ثانیه اختلاف نسبت به فان فلوتن برنده نقره به خط پایان برسد. وقتی مطمئن شد مدال طلا را برده، گریه‌کنان به سراغ هم‌تیمی‌ها رفت: «هیچ کس باورش نمی‌شد. فوق‌العاده بود، باور نمی‌کردم حتی از خط پایان عبور کنم.»او می‌گوید از مربی‌های گذشته چیزهای زیادی یاد گرفته اما اساساً شخصیت متفاوتی داشته: «همیشه دوست دارم مستقل باشم. می‌خواهم برنامه تمرین، مسابقات و همه چیز را خودم انتخاب کنم. یک روحیه مبارزه طلبی در خودم احساس می‌کنم.»

قدرت ذهنی او در راه رسیدن به این موفقیت خیلی کمکش کرده. او از دانشگاه کمبریج فوق لیسانس ریاضی گرفته و در ریاضی کاربردی از دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا در بارسلونا دکتری گرفته. با ذهن خلاق خود برای تمرین، تغذیه و استراتژی‌اش در مسابقه تصمیم می‌گیرد. خودش می‌گوید: «به عنوان یک ریاضیدان عادت می‌کنی مسائلت را خودت حل کنی و من با همین نگرش به دوچرخه سواری نگاه می‌کردم. خیلی‌ها مربی تمرین دارند، متخصص تغذیه دارند و کسی که برای مسابقه‌شان برنامه داشته باشد. من خودم همه این کارها را می‌کنم.»

اما کلید موفقیت او در کجاست؟ او ترسی ندارد از مواجهه با جنبه‌های شخصیتی‌اش که باعث شده منحصر به فرد باشد. کیزنهوفر می‌گوید: «من جرأت دارم متفاوت باشم. من نگاه متفاوتی دارم و این به معنای آن است که غیرقابل پیش‌بینی هستم، در روز مسابقه دقیقاً همین اتفاق افتاد. مردم پیش‌بینی نمی‌کردند، اصلاً تصور نمی‌کردند من می‌توانم قهرمان شوم.»او امیدوار است داستانش برای دیگران هم الهام‌بخش باشد: «نباید تسلیم شوند، نباید از تأکید بر آنچه به شخصیت‌شان می‌آید، کوتاه بیایند. هر کسی باید دنبال توانایی‌ها و درونیات خودش برود.»

همین‌ها باعث می‌شود او به برنامه درسی‌اش در دانشگاه متعهد باشد، قرار است ترم آینده درس بدهد.کیزنهوفر می‌گوید: «از همکارانم شنیده‌ام دانشجوها نام استاد را سرچ می‌کنند. قبلاً هم دانشجوهایی داشتم که کار من در دوچرخه سواری را دنبال می‌کردند و وقتی مسابقه‌ای پیش رویم بود، برایم آرزوی موفقیت داشتند.»

با وجود آنکه او به عنوان برنده مدال طلای المپیک مورد توجه قرار می‌گیرد اما دوست دارد زندگی آرامی به دور از هیاهو داشته باشد. او که بی‌صبرانه منتظر بازگشت به اتریش و دیدار با خانواده‌اش است، می‌گوید: «می‌خواهم همان زندگی خودم را داشته باشم. دوست دارم کنار خانواده‌ام باشم. آنها به چیزی که دور گردن من افتاده، اهمیتی نمی‌دهند. آنها من را دوست دارند نه برنده مدال طلای المپیک را.»

منبع CNN

مدعیان کسب مدال طلا در دوی ۱۰۰متر

چه کسی جای بولت را می‌گیرد؟برای اولین بار از سال ۲۰۰۴ به این سو، مدال طلای المپیک در رشته دو ۱۰۰ متر به یوسین بولت نخواهد رسید. قهرمان جاماییکایی دو سرعت دارد از بازنشستگی‌اش لذت می‌برد و دوندگان دیگری هستند که می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند اما چه دوندگانی بخت قهرمانی را دارند؟

آندره ده‌گراسه، کانادا

بخت نخست قهرمانی در این رقابت‌ها، آندره ده‌گراسه ۲۶ساله از کانادا است. او در المپیک ریو، پس از بولت و جاستین گاتلین سوم شد و مدال برنز را گرفت. او در آن سال همچنین مدال برنز دو ۴۰۰متر امدادی را هم گرفت و مدال نقره دو ۲۰۰ متر را هم به گردن آویخت. او دوست صمیمی بولت است و اسطوره جاماییکایی پس از رقابت در المپیک ۲۰۱۶ گفت: «او دونده خوبی می‌شود. او دقیقاً مانند من می‌دود.» حالا بولت نیست و گاتلین هم ۳۹ سال دارد و زمان درخشش ده‌گراسه فرارسیده است. البته در ماه‌های اخیر، چند دونده دیگر توانسته‌اند بهتر از او باشند.

آکانی سیمبینه، آفریقای جنوبی

سیمبینه در دو ۱۰۰ متر المپیک ریو پنجم شد و البته تنها سه‌صدم ثانیه با مدال برنز فاصله داشت. او در ماه جولای ۱۰۰ متر را در ۹/۸۴ ثانیه دوید و رکورد آفریقا را به نام خود کرد. سیمبینه ۲۷ساله گفته هدفش قهرمانی در توکیو است. شروع او در سال ۲۰۲۰ عالی بود تا اینکه همه‌گیری ویروس کرونا در بدترین زمان ممکن از راه رسید. او می‌گوید: «فوق‌العاده بودم و حس می‌کردم که سال، سال من باشد. اگر به المپیک بروم و مدال طلای ۱۰۰ متر را بگیرم عالی است، چون هیچ ورزشکار دیگری از آفریقای جنوبی و از آفریقا نتوانسته این کار را انجام دهد. من نماینده کل قاره هستم و این بسیار مهم است.»

ژارنل هیوز، بریتانیا

هیوز تصمیم گرفت که فقط روی دو ۲۰۰ متر تمرکز نکند. او ۱۰۰ متر را در ۹/۹۱ ثانیه دویده و در رده بهترین‌های بریتانیا در رده دوم قرار دارد و تنها لینفورد کریستی با ۹/۸۷ ثانیه در سال ۱۹۹۳ بالاتر از او است. البته هیوز در سال جاری میلادی خیلی خوب نبوده و بهترین زمان او ۱۰/ ۰۶ ثانیه در منچستر بوده است.  او البته بر این باور است که بخت زیادی در توکیو دارد: «افراد زیادی در دو ۱۰۰ متر رقابت می‌کنند و به نظرم من هم جزو آن مدعیان هستم. من مشتاق حضور در المپیک هستم. فقط مسأله این است که به خط شروع بروم و روی کارم تمرکز کنم. من تا حالا در المپیک نبوده‌ام و این اولین سال من است و مشتاق آن هستم که کاری خاص انجام دهم.»  گلن میلز مربی اوست که پیش‌تر با بولت کار کرده است.

یوشیهیده کی‌ریو، ژاپن

امید ژاپنی‌ها به کی‌ریو ۲۵ساله است. او در سال ۲۰۱۷ اولین ژاپنی شد که ۱۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه می‌دود. او در مسابقات آسیایی دوحه ۲۰۱۹ قهرمان شد. کی‌ریو امید دارد در خانه مدال طلا را بگیرد، هر چند که تماشاگران در ورزشگاه نیستند که او را تشویق کنند.  البته بهترین رکورد او در سال جاری، ۱۰/۱۲ ثانیه است که او را در رده ۶۴ قرار می‌دهد.

تریوون برامل، آمریکا

از برامل به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی درخشش در دو ۱۰۰ متر نام برده می‌شود. اگر او بتواند در توکیو پتانسیل‌اش را نشان دهد، ماجرای جالبی رقم خواهد خورد.   برامل از المپیک گذشته تاکنون پنج سال سخت را پشت سر گذاشته است.   او در دو ۴۰۰ صد متر امدادی در ریو دچار مصدومیت تاندون آشیل شد و نیاز به دو عمل جراحی داشت تا پایش سالم شود.  او تقریباً دو سال رقابت نکرد و در بازگشتش در سال ۲۰۱۹، در نقطه ۷۰ متر از ناحیه ران آسیب دید . مایک فورد، مربی او گفته که می‌ترسد برامل دو و میدانی را به کل کنار بگذارد.  اما برامل در ماه ژوئن در آمریکا به آمار ۹/۸۰ ثانیه رسید و به همین دلیل بود که گفت احساسی شگفت‌انگیز دارد: «همه می‌دانند که من برای رضای خدا می‌دوم. این در تقدیر ما نوشته شده است. من غافلگیر نمی‌شوم و وقتی پیروز می‌شوم به همین دلیل خوشحالم.» او در ماه جولای توانست رکورد خود را بهبود ببخشد و در فلوریدا به آمار ۹/۷۷ ثانیه برسد که بهترین رکورد امسال بوده است. او همچنین با این آمار هفتمین دونده سریع تاریخ شد.

رانی بیکر، آمریکا

او در مسابقات انتخابی آمریکا پس از برامل دوم شد. بیکر در آن رقابت ۹/۸۵ ثانیه زمان نیاز داشت تا ۱۰۰ متر را بدود. او در موناکو در میان ستاره‌های بزرگ دنیا قهرمان شد. در آن رقابت‌ها شش ورزشکار حضور داشتند که در سال جاری میلادی، رکوردهای زیر ۱۰ ثانیه داشتند. بیکر با ۹/۹۱ ثانیه، زودتر از سیمبینه به خط پایان رسید.

فرد کرلی، آمریکا

شاید سه نفر نخست دو ۱۰۰ متر امسال از آمریکا باشند. کرلی به شکلی غافلگیرکننده تصمیم گرفت دو ۴۰۰ متر را کنار بگذارد، در حالی که هشتمین ورزشکار سریع تاریخ دو ۴۰۰ متر است و در سال ۲۰۱۹ هم مدال طلای رقابت‌های جهانی را گرفت. او در دیدارهای مقدماتی در آمریکا در رشته‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ متر شرکت کرد و پس از برامل و بیکر، با ۹/۸۶ ثانیه سوم شد که برای کسی که پیش‌تر دونده ۴۰۰ متر بوده، رکوردی عالی است. او پنجمین ورزشکار سریع سال ۲۰۲۱ است.

 منبع: دیلی میل

https://akhbar-rooz.com/?p=121027 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x