چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

«طوفان کرونا» در هند؛ نگرانی‌های جهانی درباره گونه هندی در حال افزایش است

آسوشیتدپرس

هند روز چهارشنبه ۲۱ آوریل (یک اردیبهشت) ۲ هزار مرگ ناشی از کووید-۱۹ و نزدیک به ۳۰۰ هزار ابتلای جدید به ویروس کرونا در یک شبانه روز را ثبت کرد که یکی از بالاترین آمار روزانه در جهان از زمان شروع همه‌گیری است و نگرانی‌ها درباره گونه هندی کرونا را بیشتر کرده است.

به گزارش دویچه وله، تا کنون ۱۸۲ هزار نفر در دومین کشور پرجمعیت جهان در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ابتلا در این کشور گزارش شده است.

با افزایش آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا نارندرا مودی، نخست وزیر هند با حضور در تلویزیون با اذعان به اینکه هند و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از ساکنان آن، «یک بار دیگر، یک نبرد بزرگ» را در پیش دارند، از هموطنان خود خواست تا برای جلوگیری از قرنطینه جدید اقدامات بیشتری در برابر ویروس کرونا انجام دهند. وی افزود: «شرایط از چند هفته قبل تحت کنترل بود اما موج دوم مانند طوفان آمد.»

پس از موج اول شیوع کرونا در این کشور که در سپتامبر سال گذشته به اوج رسید، هند یک دوره آرامش را تجربه کرد.

اما هفته‌های گذشته این کشور شاهد تجمعات گسترده بود و میلیون‌ها نفر در جشنواره‌های مذهبی هندوها، تجمعات سیاسی و رویدادهای ورزشی شرکت کردند.

ایالت مهاراشترا در غرب کشور و مرکز آن شهر بمبئی که مرکز شیوع ویروس کرونا در این کشور است کمبودهای شدیدی را تجربه می‌کند.

ایالت‌های هند اقدامات محدود کننده گوناگونی را اعمال کرده‌اند. از عصر دوشنبه دهلی به مدت یک هفته قرنطینه شد. تمام فروشگاه‌های غیرضروری در مهاراشترا تعطیل شده‌اند و قرار است ایالت اوتار پرادش که ۲۰۰ میلیون سکنه دارد آخر هفته قرنطینه شود.

اکنون ایالات متحده آمریکا به شهروندان خود توصیه کرده است حتی اگر به‌طور کامل واکسینه شده‌اند اما به هند سفر نکنند. بریتانیا هند را در فهرست قرمز خود اضافه کرده است و از روز جمعه ۲۳ آوریل اغلب افرادی که در ۱۰ روز گذشته به هند سفر کرده‌اند، از ورود به بریتانیا منع می‌شوند. هنگ کنگ و نیوزیلند نیز پروازها به این کشور و از مبدا هند را تعلیق کرده‌اند.

هند تاکنون بیش از ۱۳۰ میلیون دوز واکسن تزریق کرده‌ است و از اول ماه مه، همه بزرگسالان می‌توانند واکسینه شوند.

گونه هندی ویروس کرونا

نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در هند با عنوان B.۱.۶۱۷ معرفی شده است. مقامات بریتانیا اوایل این هفته اعلام کردند که ۱۰۳ مورد از این گونه را که همه موارد مرتبط با سفر بودند در این کشور شناسایی کرده‌اند. این گونه تحت بررسی قرار دارد.

پروفسور شارون پیکوک، رئیس برنامه نظارت ژنتیکی بریتانیا می‌گوید که این گونه، «برای مدتی» وجود داشته است و نخستین بار در اکتبر سال گذشته شناسایی شد.

وی افزود: «در حال حاضر مشخص نیست آیا این گونه عامل اصلی موج جدید ابتلاها در هند باشد.»

وقتی ویروسی از یک ویروس دیگر تکثیر می‌شود، اغلب تغییراتی پیدا می‌کند که به این تغییرات جهش گفته می‌شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که وقتی ویروسی «یک یا چند جهش جدید» داشته باشد گونه جدید ایجاد می‌شود. تغییرات در ویروس کرونا غیرعادی نیست. ویروس‌ها با مبتلا کردن افراد بیشتر، دچار جهش می‌شوند.

گونه هندی ویروس کرونا «دو جهش» داشته است یعنی این جهش‌ها روی دو نوع جهش‌یافته که از قبل وجود داشت رخ داده است.

این گونه جدید با جهش مضاعف، تاکنون در کشورهای بریتانیا، آمریکا، اسرائیل، استرالیا، نیوزیلند، آلمان و چند کشور دیگر شناسایی شده است.

طبق گزارش رویترز اسرائیل روز سه‌شنبه هشت مورد از گونه هندی ویروس کرونا را ثبت کرد که اغلب در میان افرادی که از خارج از کشور وارد شده‌ بودند گزارش شده است. بر اساس این گزارش، اسرائیل معتقد است که واکسن فایزر-بیون‌تک تا حدی در برابر این گونه موثر است.

هزی لوی، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل در رادیو دولتی کان گفت: «تصور این است که واکسن فایزر روی این گونه موثر است، البته اثربخشی کمتری دارد.»

محققان در تلاشند تا به دو سوال اصلی درباره این گونه جهش‌یافته از نوع مضاعف پاسخ دهند. یکی از سوال‌ها این است که آیا کشنده‌تر یا مسری‌تر از انواع دیگر است و آیا واکسن‌های موجود مقابل آن موثر است؟

دولت هند هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتقال بیشتر این گونه هنوز مشخص نشده است.

با این حال طبق گفته آنوراگ آگراوال، مدیر موسسه دولتی ژنومیک شورای تحقیقات علمی و صنعتی، شیوع این گونه در ایالت مهاراشترا ۶۰ درصد است. وی تصریح کرد که این گونه در حدود ۱۰ ایالت هند ثبت شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=110867 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x