پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ظریف: ترامپ تمایل داشت بعد از دیدار با روحانی تحریم‌ها را رفع کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که به نیویورک سفر کرده پیش از ترک این شهر در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفت که رئیس جمهور آمریکا از احتمال رفع تحریم‌ها علیه ایران در صورت انجام دیدار بین رؤسای جمهور دو کشور سخن گفته است.

او در این باره گفت «ما شرط‌مان این بود که نه برای دیدار بین روحانی و ترامپ، بلکه دیدار بین سران ۱+۵ و روحانی، باید با رفع تحریم‌ها انجام شود و آقای ترامپ هم نگفت بعد از دیدار، رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می‌گفت این امکان هم هست که بعد از دیدار، تحریم‌ها هم رفع شود.»

دونالد ترامپ روز پنجم مهرماه تاکید کرده بود درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها پیش از ملاقات دو طرف را رد کرده است. ترامپ در توئیتی نوشت ایران از من خواسته بود که برای انجام دیدار، تحریم‌های علیه آنها را لغو کنم. من هم البته گفتم: نه.

ساعاتی پیش از این توئیت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته بود دولت آمریکا برای مذاکره دوجانبه وعده داده بود که کل تحریم‌ها علیه تهران را لغو خواهد کرد، اما شکل چنین دیداری قابل قبول نبود. حسن روحانی پیش از این در مورد شرایط ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفته بود که اگر بداند «ملاقات او با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد. او اما یک روز بعد چنین اظهار نظر کرد که هر کس «بخواهد با او عکس بگیرد»، باید ابتدا «از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد».

در ۲۶ شهریور ماه در آستانه آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل، رهبر جمهوری اسلامی و تصمیم‌گیرنده در مورد انجام دیدار بین مقام‌های دولت ایران و مقام‌های آمریکایی، برای چندمین بار تاکید کرد که بین مقام‌های ایران و آمریکا «در هیچ سطحی» مذاکره نخواهد شد، «نه در نیویورک و نه غیر آن».

علی خامنه‌ای البته مذاکره با دولت دونالد ترامپ را تنها در قالب گروه ۱+۵ و در صورت بازگشت آمریکا به برجام میسر دانسته بود: «چنان چه آمریکا… به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند».

https://akhbar-rooz.com/?p=5969 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x