جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان: روحانی به شرط لغو تحریم‌ها با ترامپ دیدار می‌کند

وزیر خارجه حکومت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، مدعی شد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با همتای آمریکایی خود دیدار کند "به شرط آنکه ترامپ آنچه که لازم است را انجام دهد"
مصاحبه ظریف با خانم امانپور

علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی هفته پیش بار دیگر تصریح کرده بود که هیچ مذاکره ای با آمریکا نه در نیویورک و نه در جای دیگری اتفاق نخواهد افتاد، اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه حکومت ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد در گفت‌وگو با کریستین امانپور خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، مدعی شد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با همتای آمریکایی خود دیدار کند “به شرط آنکه ترامپ آنچه که لازم است را انجام دهد”. او افزود: ایران حاضر است در ازای لغو تحریم‌ها اجازه “بازرسی دائمی از تاسیسات اتمی” بدهد.

به گزارش بی بی سی سخنان ظریف را کریستین امانپور در توییتر خود منتشر کرده و از قول وزیر خارجه ایران نوشته: “شاخه زیتون (نماد صلح) همیشه از سوی ایران روی میز بوده و ما مجددا بر آن تاکید می‌کنیم”.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهار نظر احتمال دیدار با مقامات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را رد نکرد و گفت: “هیچ چیزی کنار گذاشته نشده، اما من قصدی برای دیدار با ایران ندارم”.

وی افزود: “ما در حال انجام کارهای مخصوص خودمان در مورد ایران هستیم، البته پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته و در روزهای آتی نیز اتفاقات بزرگ دیگر نیز خواهد افتاد”.

پیشتر اعلام شده بود که نشست وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه با ایران که موسوم به ۴ + ۱ است، روز چهارشنبه در نیویورک انجام خواهد شد.

ظریف شرط حضور آمریکا در این نشست را “پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران” عنوان کرد و گفت: “آمریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول دونالد ترامپ جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرار بگیرند.”

طرح صلح ایران در نیویورک چیست؟

بنابر این گزارش، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد اقدام به تشریح “ابتکار صلح هرمز” که روز گذشته و در جریان رژه نیروهای مسلح ایران آن را مطرح کرده بود، نمود.

روحانی هدف از این طرح را “صلح بلند مدت” در منطقه دانسته و گفت: “طرح ابتکار صلح هرمز درباره یک همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است و می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این طرح حضور داشته باشند.”

وی توضیح داد که طرح ایران “تنها امنیتی نیست، بلکه اقتصادی و سایر مسائل نیز هست، اما در راستای مسائل امنیتی است.”

رئیس جمهور اسلامی تاکید کرد که ایران بدنبال “صلح بلند مدت” در منطقه است و گفت: “ما معتقدیم راه حل منطقه از درون منطقه خواهد بود آن‌هایی که از بیرون منطقه می آیند هیچ وقت نمی‌توانند صلح و امنیت را بیاورند”. ظریف نیز در توضیح این طرح در نیویورک گفته است که این “ائتلافی برای صلح به جای ائتلافی برای جنگ” است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است که در ائتلاف کشورهای منطقه تمامی آنان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌توانند مشارکت کنند و ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت نیز امکان حضور در این ائتلاف را دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=5115 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صالح صلحدوست
صالح صلحدوست
4 سال قبل

این نحوه برخورد مقامات مطیع امر ولی مطلقه فقیه یعنی همان سیاست خانمانسوز « جنگ جنگ تا پیروزی » و بر علیه خواست مردم ایران که قاطعانه میگوید « صلح صلح آزادی »

کیا
کیا
4 سال قبل

تهدید و التماس!
اقایان فکر کرده اند با عملیات یواشکی که اتفاقی هم نقطه ضعف طرف مقابل را رو کرد می توانند پیش روند!
امریکا از سلاح برنده تحریم عقب نمی نشیند مگر به خواسته هابش گوییم برخی برسد ،اکنون هم دارد نقاط ضعف خود را ترمیم می کند و دنبال اجماع بیشتری در مقابل ایران است.
در نتیجه حالت مانند قبل ادمه می یابد.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x