پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

عربستان سعودی خواستار برخورد جدی «جامعه جهانی» با برنامه هسته ای ایران شد

در ادامه تشدید تنش ها میان ریاض و تهران، عربستان سعودی بامداد امروز چهارشنبه ۳۰ سپتامبر، با انتشار بیانیه ای خواستار برخورد جدی جامعه جهانی با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران شد.   

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، پس از نشست مجازی سه شنبه شب سران این کشور و بررسی تحولات منطقه، ریاض امروز چهارشنبه ۳۰ سپتامبر، با انتشار بیانیه ای بار دیگر خواستار برخورد جدی «جامعه جهانی» با جمهوری اسلامی ایران و برنامه هسته ای این کشور شد. ایران تا کنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.  

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی  روز دوشنبه (۲۸ سپتامبر) نیز با انتشار گزارشی از بازداشت ۱۰ عضو یک “هسته تروریستی” خبر داده و اعلام کرده بود که سه نفر از آن ها در کمپ ‌های سپاه پاسداران در ایران آموزش دیده بودند. این خبرگزاری همچنین تصاویری از اقلام کشف شده طی بازداشت روز دوشنبه را که شامل ۹ فقره بمب‌ دست ساز، مواد منفجره و لوازم ساخت بمب و چند قبضه تفنگ می‌شود، منتشر کرده بود.

سعید خطیب ‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این خبر، حاکمان عربستان سعودی را به “کنار گذاشتن عقلانیت سیاسی” و”پرونده ‌سازی دروغین علیه ایران” متهم  و تصریح کرده بود: «اتهام زنی های تکراری، کلیشه ای و بی ارزش حاکمان سعودی، راهی نیست که عربستان را به مقصد برساند و توصیه ما این است که عربستان سعودی به جای سناریونویسی‌های بی ارزش و سفارشی، مسیر صداقت و حکمت را انتخاب کند».

علاو بر درخواست امروز عربستان سعودی درخصوص برخورد قاطعانه جامعه جهانی با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و اتهامات روز دوشنبه ریاض مبنی بر بازداشت یک “هسته تروریستی” آموزش دیده در ایران، ملک سلمان، پادشاه عربستان، یک هفته پیش، طی نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد شدید از حکومت ایران، با لحنی تند هشدار داده بود: «دولت سعودی در دفاع از امنیت ملی خود به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد». پادشاه عربستان سعودی همچنین در دومین روز پخش سخنان رهبران جهان در نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به گسترش شبکه‌های تروریستی در منطقه متهم کرده بود. 

روابط ایران و عربستان سعودی طی سال های اخیر به  شدت تیره شده است. تهران و ریاض متقابلا یکدیگر را به دخالت در امور کشورهای دیگر و بر هم زدن ثبات منطقه متهم می‌کنند. حمایت ایران از شبه ‌نظامیان حوثی یمن یکی دیگر از مسائل تنش ‌برانگیز  میان تهران و ریاض است. عربستان سعودی که حدود چهار سال پیش، در پی حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن  در مشهد، روابط دیپلماتیک خود را کلا با ایران قطع کرد، همواره از پافشاری جمهوری اسلامی بر ادامه برنامه اتمی این کشور ابراز نگرانی کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=48480 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x