پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

عفو بین‌الملل: ترکیه مرتکب «جنایات جنگی» شده است

عفو بین الملل ضمن محکوم کردن حملات نه روزه ارتش ترکیه به شمال سوریه اعلام کرد نظامیان ترکیه در جریان این عملیات نظامی مرتکب «جنایات جنگی» شده اند.
تشییع پیکر چند رهبر سیاسی کرد در شمال سوریه
تشییع پیکر چند رهبر سیاسی کرد در شمال سوریه -کپی رایتخبرگزاری فرانسه

سازمان عفو بین الملل روز جمعه با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن حملات نه روزه ارتش ترکیه به شمال سوریه اعلام کرد نظامیان ترکیه در جریان این عملیات نظامی مرتکب «جنایات جنگی» شده اند.

عفو بین المللی در این بیانیه تصریح کرده است که در جریان حملات ارتش ترکیه به خاک سوریه، موسوم به عملیات «چشمه صلح» موارد متعددی از «جنایات جنگی» از جمله اعدام های خودسرانه و کشتار غیرنظامیان مشاهده شده و به ثبت رسیده است.

ترکیه پیش از شروع حملات تاکید کرده بود که هدف از این عملیات تنها از بین بردن «شبکه نیروهای تروریستی» است و اقدامات لازم برای در امان بودن غیر نظامیان از گزند حملات در دستور کار نیروهای نظامی قرار داد.

این در حالی است که بنا به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه در جریان این حملات نه روزه دست کم ۷۲ غیرنظامی جان خود را از دست داده اند.

عفو بین الملل در بیانیه خود می افزاید: «نیروهای نظامی ترکیه و ائتلاف گروه های مسلح تحت حمایت آنکارا در جریان حمله به شمال سوریه به شکل شرم آوری نسبت به جان غیرنظامیان بی تفاوت بوده اند.»

در گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید شده که شواهد انکار ناپذیری دال بر انجام جنایات جنگی در طول این عملیات نظامی بدست آمده است. عفو بین الملل تصریح کرده است که این شواهد را از طریق هفده فرد مختلف در میان امدادرسانان، کارکنان بخش های پزشکی، آوارگان، خبرنگاران و اعضای گروه های بشردوستانه دریافت کرده است.

در بیانیه عفو بین الملل همچنین آمده است که بر اساس شواهد بدست آمده مناطق مسکونی بدون هیچ ملاحظه ای همچون مواضع نظامی هدف حملات قرار گرفته اند.

عفو بین الملل با استناد به اظهارات یک امداد رسان کرد صلیب سرخ تاکید کرده است که پس از حمله هوایی روز دوازدهم اکتبر به روستای صالحیه شمار زیادی غیرنظامی که از مناطقه مسکونی خود آواره و به محلی در نزدیکی یک مدرسه پناه برده بودند، جان خود را از دست دادند.

اعدام خودسرانه هفرین خلف (یک مسئول سیاسی کرد که از وی به عنوان دبیر کل حزب «سوریه فردا» نام برده می شد) به دست معترضان سوری تحت حمایت ترکیه از حمله دیگر مواردی است که در بیانیه عفو بین الملل به آن اشاره شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=8528 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x