جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عفو بین‌الملل: برخی معترضان عراقی با گازهای اشک‌آور ایرانی کشته شده اند

تسلیحات گلوله‌های گاز اشک‌آور و دودزای ایرانی باید فورا از دست نیروهای امنیتی عراق خارج شود، چرا که قوطی فلزی (گلوله) این تسلیحات ۱۰ برابر بزرگتر از انواع معمول دیگر هست
اعتراضات مردمی در عراق

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی اعلام کرده است نتایج آزمایشات و تحقیقاتش نشان می‌دهد گازهای اشک‌آور و دودزای ساخت ایران باعث کشته شدن برخی معترضان عراقی شده است.

این گزارش که پنج‌شنبه ۱۶ آبان در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده می‌گوید در مواجهه با اعتراضات عراق از دو نوع گلوله گاز اشک‌آور ۴۰ میلی‌متری استفاده شده است که یکی از آنها ساخت صربستان است و از قبل نیز برای تیم پژوهش عفو بین‌الملل معلوم بود.

به گفته عفو بین الملل، نتیجه تحقیقات نشان داد برخی از معترضان نیز با گلوله‌های گاز اشک‌آور نوع «ام ۶۵۱» و گازهای دودزای نوع «ام ۷۱۳» مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند که هر دو این تسلیحات که قبلا اطلاعی درباره آنها وجود نداشت، ساخت سازمان صنایع دفاعی جمهوری اسلامی است.

این گزارش می‌گوید از نهم آبان تاکنون چهار مورد شواهد ویدیویی جدید و تصاویر فراوانی از کشته‌های عراقی توسط گازهای اشک‌آور ایران بررسی شده است.

عفو بین الملل بر اساس مصاحبه با منابع محلی و بیمارستانی، معترضان و خود مصدومین، به این نتیجه رسیده است که تسلیحات گلوله‌های گاز اشک‌آور و دودزای ایرانی باید فورا از دست نیروهای امنیتی عراق خارج شود، چرا که قوطی فلزی (گلوله) این تسلیحات ۱۰ برابر بزرگتر از انواع معمول دیگر هست و در صورت برخورد با انسان، به آسیب شدید جسمانی یا مرگ وی منجر می‌شود.

این گزارش می‌گوید شواهد و اطلاعات کافی درباره اینکه چه نیروهایی در بغداد از تسلیحات ایرانی استفاده کرده، ندارد، اما باید این تسلیحات فورا از دست نظامیان عراقی گرفته شود.

قبلا گزارش‌هایی از کشته شدن معترضان به دست تک‌ تیراندازهای نیروهای حشد الشعبی منتشر شده بود که از حمایت ایران برخوردارند.

عفو بین‌الملل می‌گوید معترضان عراقی مستقیما از ناحیه سر یا سینه مورد هدف این گلوله‌ها قرار گرفته و مرگ تعدادی از آنها با همین تسلیحات از نظر این سازمان ثابت شده است.

در اعتراضات عراق که حدود ۴۰ روز پیش بر علیه فساد و بیکاری آغاز شده است، تاکنون حدود ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند. این اعتراضات که عمدتا در مناطق شیعه‌نشین اوج گرفته، همراه با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی بوده و کنسولگری ایران در کربلا نیز مورد حمله معترضان قرار گرفته است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، این اعتراضات را «توطئه خارجی» نامیده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=11409 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x